Anneli.S
Hejsan, jag är ny här på forumet och jag är relativt ny husägare och försöker få mina "fingrar gröna" - från en som varit urusel på trädgård med allt vad det innebär.

Nu är det så här att vi har en jätte fin stenrabatt - den var fin tills att löven kom i höstas och jag trodde att löven på stenarna skulle förmultna under vintern vilket inte skedde. Nu ser det riktigt illa ut och jag vet faktiskt inte hur jag ska göra. Stenrabatten är ca 15m lång med 0,5ton sten i som jag nu vill rengöra stenarna i så att det blir snyggt och fräscht. Jag vill inte använda några kemikalier. Är mitt enda alternativ högtryckstvätt?

Med vänlig hälsning

/Anneli.S
Gossen Ruda
Högtryckstvätt eller möjligen en vanlig vattenslang. Löv som ligger lite ensamma multnar väldigt sakta men det beror lite på vad det är för löv. Vill du ha enbart sten utan ogräs måste du verkligen rensa bort löven så de inte blir till mull där ogräset kan växa. Om jag nu fattar rätt med vad du menar en stenrabatt. unsure.gif
Anneli.S
CITAT (Gossen Ruda @ 11-05-2010, 20:26) *
Högtryckstvätt eller möjligen en vanlig vattenslang. Löv som ligger lite ensamma multnar väldigt sakta men det beror lite på vad det är för löv. Vill du ha enbart sten utan ogräs måste du verkligen rensa bort löven så de inte blir till mull där ogräset kan växa. Om jag nu fattar rätt med vad du menar en stenrabatt. unsure.gif

Så här såg det ut i höstas;

- Detta kallas väl stenrabatt? :-) Som sagt, jag har väldigt lite kunskap.
De löv som ligger är, rönnbärslöv och björklöv. Såpa har jag hört ska påskynda förmultningsprocessen?
Gunilla T
Dethär är kanske inte det svar du önskar men - plocka bort löven. Jag har också stora sten/grusrabatter och jag plockar allt för hand. Jag skulle aldrig gå på med en högtrycksspruta, det giller nog inte små känsliga stenpartiväxter. Såpa har ingen effekt på nedbrytningen.
Anneli.S
CITAT (Gunilla T @ 11-05-2010, 20:59) *
Dethär är kanske inte det svar du önskar men - plocka bort löven. Jag har också stora sten/grusrabatter och jag plockar allt för hand. Jag skulle aldrig gå på med en högtrycksspruta, det giller nog inte små känsliga stenpartiväxter. Såpa har ingen effekt på nedbrytningen.

Gunilla, jag var rädd för det svaret vilket gör mig än trött på att jag väntade med att plocka bort löven nu, då dessa har torkat, enklare hade varit om jag gjort som jag tänkt i höstas och plockat dom då. Nåja, jag lär mig något nytt för varje årstid smile.gif
Gossen Ruda
Där går det nog inte att använda högtryckstvätt eller annat liknande för då blåser gruset bort. En lövblås kanske? Det går både att blåsa och suga med en sån. Eller handplockning.
Anki V
Jag har en del sten/gruspartier. På våren ser det förfärligt ut med alla löv som ligger kvar efter vintern, men det brukar inte ta så lång tid förrän löven torkar och blåser bort.

I början av juni brukar det inte synas ett spår av löven.

/Anki
Anneli.S
CITAT (Gossen Ruda @ 11-05-2010, 21:47) *
Där går det nog inte att använda högtryckstvätt eller annat liknande för då blåser gruset bort. En lövblås kanske? Det går både att blåsa och suga med en sån. Eller handplockning.

Lövblås har jag velat haft sedan vi flyttade in hit, så en sådan vill jag ha, men det verkar som att jag måste handplocka för att få bra resultat i längden. Tålamod lär man få odla fram också wink.gif
Brittan
Jag har anlagt en liten "japaninspirerad" stenträdgård under några väldigt gamla träd och där blir såklart mycket löv. En del torkar och blåser bort men många stannar kvar. Jag har köpt en billig lövsug/blås som jag använder på vårarna. Det går bäst att använda blåsfunktionen för att sen samla upp löven och annat skräp som ramlat ner. Därefter vattnar jag hela ytan med ogräsättika för att förhindra att ogräset slår rot. Det funkar ju såklart bara om du inte har planeringar utan endast växter i kruka.
cato
Jag gör på samma sätt som Brittan.
När det börjar torka upp på våren tar jag fram lövblåsen och blåser bort löven till ena sidan. Sen går det lätt att suga upp dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon