Full version: Bygga mur
flouee
Jag ska anslägga en stödmur framför en slänt, där jordmassorna legat där länge och muren bara ska bli max 50 cm (gå i trappsteg till något lägre). Muren blir ca 15 meter lång, och ovanför är det en planterad slänt samt altan, dvs inga bilar ska köra ovanför.

Tanken är att vi ska använda Mega Mini 100, rakhuggen, (http://www.alltisten.se/assets/galleries/29/benders-megamini1_500.jpg).

När vi var och pratade med en firma som säljer mursten, sa handläggaren att det räcker att gräva ca 15-20 cm djupt och fylla med grus, eftersom det är en så pass låg mur. I beskrivningar brukar det stå ca 40 cm. Vad tror ni om detta?

Andra frågan handlar om dräneringen: vi tänker lägga en slang innanför muren. Enligt min logik borde den ligga längst ner i rännan man gräver, för att dränera bort allt vatten, men på många beskrivningar ligger slangen i höjd med murens nedersta sten (se t ex http://www.stenbolaget.se/files/Megastone.pdf). Varför gör man så?
flouee
Finns det verkligen inte någon som vet sådant här? unsure.gif
Tottes matte
CITAT (flouee @ 11-05-2010, 21:48) *
Jag ska anslägga en stödmur framför en slänt, där jordmassorna legat där länge och muren bara ska bli max 50 cm (gå i trappsteg till något lägre). Muren blir ca 15 meter lång, och ovanför är det en planterad slänt samt altan, dvs inga bilar ska köra ovanför.

Tanken är att vi ska använda Mega Mini 100, rakhuggen, (http://www.alltisten.se/assets/galleries/29/benders-megamini1_500.jpg).

När vi var och pratade med en firma som säljer mursten, sa handläggaren att det räcker att gräva ca 15-20 cm djupt och fylla med grus, eftersom det är en så pass låg mur. I beskrivningar brukar det stå ca 40 cm. Vad tror ni om detta?

Andra frågan handlar om dräneringen: vi tänker lägga en slang innanför muren. Enligt min logik borde den ligga längst ner i rännan man gräver, för att dränera bort allt vatten, men på många beskrivningar ligger slangen i höjd med murens nedersta sten (se t ex http://www.stenbolaget.se/files/Megastone.pdf). Varför gör man så?

Hej du med murbygge,
Om det gäller en stödmur och slänten är rätt så lutande, då blir trycket på din mur hård och den kan börja vika sig utåt. Bäst är det att gräva till frostfritt och gjuta stödplintar el. annat passande innan du bygger din mur. Dräneringsröret är en nödvändighet och du är på rätt spår. lägg sedan grövre grus i fåran för att vattnet rinner lättare bort. Sedan är det också vad ni kommer att ha på den slänten som blir ner mot din mur? Man får nog tänka över det så att du slipper ha jorden att rinna ner till muren och täppa till dräneringen.
Vi har flera terasser, men längt mot grannen har vi en mur som grundlades som jag har försökt beskriva.
Vi har använt av samma färg på teglet till murarna som vi har på huset. den nerdesta slänten blev rätt brant och vår trädgårdsmäastare planterade några vintergröna (ei snabbväxande) buskar och 3 st. småträd och sedan lade han över hela slänten en markduk (hol för växter) och vi tog ett lass sten över det hela.
Vi lämnade en kant mot muren och la ytterligare en slang för vattnet mot muren och under stenarna, men ytligt. Det har fungerat bra och min make har trädgårdsdamsugare som han använder då träna släpper sina blad. fiffit värre, slipper skiten och behöver inte oroa sig att löven förmultnar och det kommer ogräs. du kanske har fått flera andra förslag, men detta hade jag att komma med till dig. Ha det gott! yes.gif fr. Tottes matte.
LasseB
Du bor tydligen i Kinnekulle och har väl därmed tjäle undervintern.Allt beror naturligtvis på vad du har för jord där muren ska stå, fukthållande eller torkar den ut omgående efter regn? Jag tycker att en utgrävning på 40 cm låter lite lite möjligen att du gräver 55-60 cm fyller på med ett drännerande stenlager så att djupet blir 40 cm sedan går du på med stenmuren, Eller också spelar det ingen roll för dig att muren ändrar utseende efter varje vinter, dessvärre kommer den i så fall att bli skevare och skevare, måste kanske byggas om med 10 års mellanrum

Dränneringen ska, om man tittar på husbyggen ligga i underkant av nedersta stenen/plattan som huset står på
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon