Silur

Jag skulle vilja plantera något slags lövträd i en grop som ligger 1 meter från en ek.
Eken är ca 13 meter hög men intre så kraftig, stammen är ca 20 cm diameter, för övrigt är det bara några få grenar och knappt några löv.
Jag vill ändå gärna behålla pinn-eken. confused.gif
Platsen är halvskugga. Jorden är ok.

Kan ni rekommendera något som kan trivas där?

tack!

Huggorm
Har du några fler kriterier? Du borde kunna plantera nästan vad som helst där
KarinSKARA
Vore en perfekt plats för Rhododendron. De älskar eklöv och då blir det mindre arbete när den fäller. Bara kratta upp under Roddarna.
Annars gillar även de mindre Lönnarna den miljön.
Våra ekar har nog de flesta arter 10 meter runt sig, så det är inga större problem bara att välja och vraka.

Någon kanske vet träd/buskar som EJ trivs i eklöv så kan du välja bort dem.
Silur
Hej Huggorm, KarinSkara och allihopa!

Skulle det passa där med "Prunus maackii Näverhägg", "Prunus sargentii"
eller en sötkörsbär? Det är halvskugga och sur miljö (?) Ärr det för surt för sötkörsbär?

Bakom eken är det massor med blåbär som vi vill skydda mot solen.
Dels vill vi ge skugga till blåbär (vi har sågat några granar där och tycker nu att blåbärriset får alldeles för mycket sol).

Höjden spelar ingen roll. Det viktigaste är att trädet klarar sig bra där och ge skugga till blåbärsriset. Kan vi få ett sort sötkörsbär är det ett plus. Stället ligger 25 meter från huset.

Vi bor i Stockholm.
Huggorm
Rent generellt vill körsbär ha det basiskt, men om det räcker med några ekar för att det skall bli för surt vet jag inte.
Silur
CITAT (Huggorm @ 13-05-2010, 12:29) *
Rent generellt vill körsbär ha det basiskt, men om det räcker med några ekar för att det skall bli för surt vet jag inte.

Ok, tack
Då ska man hålla sig till lönnar.
Finns det något annat lövträd som slulle trivas i en sådan sur miljö?
/Sliur
Huggorm
CITAT (Silur @ 13-05-2010, 13:26) *
Ok, tack
Då ska man hålla sig till lönnar.
Finns det något annat lövträd som slulle trivas i en sådan sur miljö?
/Sliur

Jag tror inte det är extremt surt, så det allra mesta skulle nog klara sig, förmodligen även körsbärsträd. Skall man komma med någon kul idé kan du ju prova Japansk magnolia (magnolia kobus) eller amerikansk strimlönn (acer pensylvanicum) som båda blir medelstora träd.
Piccante
Ur ekens perspektiv vill den helst inte ha sällskap alls av något som kan bli högt nog för att skugga den eller växa upp i dess krona. Ekar ska stå fritt, helst inom en lika stor omkrets som kronan täcker.
Lågväxande buskar borde däremot funka.
Silur
CITAT (Markus_H @ 13-05-2010, 15:26) *
Ur ekens perspektiv vill den helst inte ha sällskap alls av något som kan bli högt nog för att skugga den eller växa upp i dess krona. Ekar ska stå fritt, helst inom en lika stor omkrets som kronan täcker.
Lågväxande buskar borde däremot funka.

Hej!

Min pinn-ek har en krona som är 1 meter diameter och den är hög. Minst 12 meter högt.
Men jag vill gärna ha pinnen kvar. ;-)!

Tack!

Anders Roslagen
En hasselbuske passar alltid med en ek. En vanlig tänkte jag på, men om du vill göra mer trädgård av det så en med stora nötter eller röda blad.
anki/ronninge
hej!

jag har en jätte ek , och nära den växer en hasselhäck, den trivs bra!

Runt ekens stam klättrar en kafrifol, grön och fin.

Även rönn har lyckats växa nära eken.

Huggorm
Precis intill en av mina största ekar växer en stor olvonbuske, tre meter hög och ganska bred. Det mesta kan växa nära en ek, eftersom dom har ett djupt rotsystem och inte konkurrerar så mycket i det översta jordlagret
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon