Mickebombom
12-05-2010, 06:05
Hej
Vi har tänkt oss att bygga någon forma av enklare utekök på vår altan. En bra grill har vi redan, det vi behöver är en plats att skära köttet och grönsakerna samt kunna diska lite efteråt.
Det ska dessutom passa in på en altan dvs det får inte se ut hur som helst...
Jag har kollat lite på nätet men kan inte hitta särskilt mycket inspiration men det brukar det ju finnas här i massor!
Någon som har något bra tips att dela med sig av?
/MIcke
Malin_MeL
12-05-2010, 08:36
Min man hittade en väldigt fyrkantig kylskåpsdörr (halvskåp) i rostfritt som vi ska bygga ett underrede till och ha som ute-köksö.
tankar som jag haft innan är att köpa en gammal disk/tvättho på återbruket och gjuta en platta med hål i för ho´n och bygga underrede till det. ev gjuta/eller bygga i trä, en längre bänk med nedsänkt ho på ena sidan nedsänkt grill på andra sidan och skärplats i mitten.
jag tror små runda köks ho´ar på IKEA är rätt så biliga oxå, de är ju fina. opraktiskta i kök, men på uteplats kan de nog vara tillräckliga.
vattnet hade jag tänkt ta från vattenslangen på nåt sätt.
ingrids
12-05-2010, 08:38
De gånger jag funderat i de banorna har jag nog mest tänkt att skaffa en såndär fristående diskbänk från IKEA, bygga ett lämpligt skåp runt den och ha en rejäl hink under utloppet för enkel tömning, alternativt leda bort med en slang.
eld och vatten
17-05-2010, 18:16
Hej har du någon bild på altanen och grillen ?
vitavargen
17-05-2010, 20:15
Gubben som du ser i klippet har byggt ett portabelt kök, vilket du inte vill ha. Men inspiration från detta klipp och liknande på youtube kan kanske vara till hjälp:
http://www.youtube.com/watch?v=1K7Wb0CKsKc
Vill också ha ett utekök. Har funderat på att sätta en dit en Trinett, har en stående, det ska kunna gå att få dit säker el enl en bekant som är elektriker. Då har man ju allt i ett. Placerad i den delen med tak över, ska bara övertala maken.
eld och vatten
18-05-2010, 21:23
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.