Full version: Blåbärskaktus
Potentilla
Kan jag föryngra min blåbärskaktus genom att skära av översta delen, ca 20 cm (Ø ca 6 cm), och plantera den i ny jord? huh.gif
Ingrid på Västkusten
Javisst om det är Myrtillocactus geometrizans vi pratar. Låt stumpen torka ca 2 veckor innan Du planterar den och vänta gärna et par tre månader innan Du skär den med en steriliserad kniv ( håll under skållhett vatten elelr skölj med sprit) då det inte är den bästa tidpunkten för sådana operationer.

Hälsar ingrid
Adri-Anne
Vad är Blåbärskaktus? rolleyes.gif
Potentilla
Skönt att höra att den går att förnya. Den inköptes av min dotter för ca 20 år sedan då vi var på besök i Falköping. Vid det här laget är den en ranglig, dryg meter och den har många midjor pga växlingen mellan goda år och år av misskötsel. Vi tänker ge den en ny chans fast ingen av oss egentligen är särskilt förtjust i den.
Myrtillocactus geometrizans är det latinska namnet[I] och ser ut så här
http://members.at.infoseek.co.jp/y_oza/pic...eometrizans.jpg
Ingrid på Västkusten
Prova åtminstone å skära av en tio centimeter å behåll mammaplantan, med tur skjuter den nytt ifrån stumpen om den itne är helt förvedad d v s.
Tur behövs nog itne det kommer nytt där med ;-)

Hälsar Ingrid
Potentilla
Tack för tips. Ska prova att göra så framåt mars.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon