Full version: Hur breda gångar?
joalid
Hej, jag håller på att anlägga ett trädgårdsland med enbart egensnickrade pallkragar/odlingslådor. Har ingen erfarenhet av odling i lådor och funderar på hur breda gångarna mellan dem ska vara? Vill få plats med så många lådor som möjligt men vill verkligen inte göra för smala gångar så det blir svårt med att se efter i lådorna.

Mvh
Johanna
cato
Jag brukar har räfsebredden son riktmärke.
Det ska alltså gå lätt att dra räfsan mellan pallkragarna.
Vill du komma in med skottkärran får ta bredden efter den.
Laura
Den idealiska bredden är tydligen från din knä till din fot, dvs. så man kan stå på knä och jobba i bädden (om man skall tro på Monty Don):

http://www.gardenersworld.com/how-to/proje...ised-bed-build/
Wilmaz
Åh så bra fråga! Jag tror på svaret med att kunna få plats att ligga på knä mellan kragarna. Det ska jag köra på i alla fall! (Ska också börja med pallkragar, frågan var relevant för mig med!)
Peztis
Det beror kanske också på vad man har emellan odlingsbäddarna... Har man gräs så är det ju lämpligt med att gräsklipparen går in.
Ralf
CITAT (Peztis @ 01-06-2010, 18:20) *
Det beror kanske också på vad man har emellan odlingsbäddarna... Har man gräs så är det ju lämpligt med att gräsklipparen går in.

Eller stödbenen på en skottkärra.
Peztis
CITAT (Ralf @ 02-06-2010, 21:17) *
Eller stödbenen på en skottkärra.

Ja, eller om man kan komma åt med skottkärran från andra hållet dvs via ytterkanterna om man har dem i två rader.
mamamaggan
Kapar tråd och frågar om vad ni har på gångarna. Vi har precis börjat ordna med våra pallkaragar. Gjorde i ordning två stycken i går , ska ha fyra till. De är tre kragar höga , måste var enkelt att komma åt eftersom vi har handikapp båda två .

Vi har dem på gammal gräsmatta ,la tidningar i botten och på gångarna la vi markduk . Gångarna är c:a 40 cm breda. Vi har tänkt lägga barkmull på gångarna. Är det bra ? Någon med erfarenhet ?
katah
jag skulle även ge en fundering till .

mina pallkragar ligger bredvid varanda långsidan mot långsida.
Det sparar plats, men man måste sträcka sig för att nå mitten.

Idag skulle jag placera dom kortsida mot kortsida,om jag hade velat sätta dom tätt ihop.

Jag har som mest 5 pallkragar långsida mot långsida och då måste man räkna med att man
måste gå runt hela kompexet rätt ofta, men det går .
Bondbönan
Jag håller på med planering av odlingslådor. (Ja, jag hade tänkt bygga dem själv i stället för att köpa de där tråkiga med metallhörn)
De kommer att stå på rad på gräsmattan med en avslutande i vinkel.
Jag börjar med att gräva bort grässvålen i botten + 30cm runt.
På botten lägger jag en markduk som sticker ut ca 30cm.
Efter att ha ställt lådorna på plats hade jag tänkt lägga en ring av halva betongplattor som hamnar i höjd med gräset. På så sätt underlättar jag gräsklippningen! Slipper köra med trimmern!

En fråga: Varför vill man klä insidan med plast?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon