Full version: Grävlingar
Mollis
Vi har ett par grävlingar som bosatt sig precis utanför dörren under trappan. De är inte skygga så ofta när jag öppnar dörren står de precis utanför och de tittar på mig lite innan de långsamt lufsar iväg några meter, men inte så mycket längre. Jag vet att man inte behöver vara rädd för dem men jag tycker inte att det är trevligt att ha dom så nära inpå. Vad kan man göra för att få dom att flytta på sig, har ni några knep?

/Mollis
Gossen Ruda
CITAT (Mollis @ 12-05-2010, 16:53) *
Vi har ett par grävlingar som bosatt sig precis utanför dörren under trappan. De är inte skygga så ofta när jag öppnar dörren står de precis utanför och de tittar på mig lite innan de långsamt lufsar iväg några meter, men inte så mycket längre. Jag vet att man inte behöver vara rädd för dem men jag tycker inte att det är trevligt att ha dom så nära inpå. Vad kan man göra för att få dom att flytta på sig, har ni några knep?

/Mollis

Frånvaron av skygghet beror nog mest på att de ser ruskigt dåligt. Min erfarenhet är att grävlingar är totalt olärbara och otroligt envetna. Så antingen ett ordentligt stängsel under trappan som de inte kan ta sig igenom eller gräva sig under eller så pang-pang.
*Stintan*
CITAT (Mollis @ 12-05-2010, 16:53) *

/Mollis

Ni får gå ut och pinka in revir flirting.gif
Gunilla T
Dom har antagligen ungar just nu....
sparvuggla
Gossen Rudas råd var pang pang, så brukar det låta från jägarhåll vilket är tragiskt. Att skjuta hjälper mot allt och alla. Är det vapen som gör världen godare?

Men jag hoppas å tror att du älskar naturen och djurlivet mer än så. Grävlingar är facinerande djur som ser dåligt men har väldigt bra luktsinne. Totalt ofarliga precis som du säger. Jag har en granne som har grävlingar boendes under stugan sen många år. Han säger att det luktar lite, men vill ha dom kvar.

Om du har möjlighet så prova att sätta ut diselolja i fat där dom brukar gå, dom hatar tydligen lukten. Annat tips är att sprid ut en sträng av snus runt huset. Då flyttar dom förmodligen.
Men om dom har ungar nu, så kanske du kan vänta nån månad innan du provar. yes.gif
Du får säkert fler tips som kan vara bättre än mina.
Tips om pang pang får mig som älskar naturen att må illa.
Gossen Ruda
Jo du sparvuggla, som vanligt läser du selektivt och bara det du vill läsa. Du är patetisk. Beträffande grävlingen så för jag en ständig kamp mot odjuren vid sommarstugan och fn leder jag, men det kräver ett staket runt hela tomten. Vi gillar båda daggmask men med olika preferenser. Antalet grävlingar ökar stadigt, trots att trafiken tar sin tribut, och det får genomslag på andra djur. Igelkotten minskar, grävlingen är den enda igelkottpredatorn som har någon större lycka. Marklevande fåglar har det också svårt. Det är bara att välja.
sparvuggla
CITAT (Gossen Ruda @ 12-05-2010, 18:53) *
Jo du sparvuggla, som vanligt läser du selektivt och bara det du vill läsa. Du är patetisk. Beträffande grävlingen så för jag en ständig kamp mot odjuren vid sommarstugan och fn leder jag, men det kräver ett staket runt hela tomten. Vi gillar båda daggmask men med olika preferenser. Antalet grävlingar ökar stadigt, trots att trafiken tar sin tribut, och det får genomslag på andra djur. Igelkotten minskar, grävlingen är den enda igelkottpredatorn som har någon större lycka. Marklevande fåglar har det också svårt. Det är bara att välja.

Jägare brukar välja ja. Med jaktgevär. Vi andra vill ha både och. Jägare ser alla djur som skadedjur. Vi andra ser dom som något som hör naturen till .
Det heter naturens balans.

Trafiken går hårt åt både igelkotten och grävlingen.
Huggorm
CITAT (sparvuggla @ 12-05-2010, 18:14) *
Totalt ofarliga precis som du säger. Jag har en granne som har grävlingar boendes under stugan sen många år. Han säger att det luktar lite, men vill ha dom kvar.

Jag hade grävling under mitt gamla torp, och när jag rev det såg jag saker som får mig att aldrig vilja ha grävling under huset. Dels hade den grävt runt grundstenarna och börjat underminera hela huset. Dels hade den under många års tid dragit in enorma mängder gräs i krypgrunden. Resultat var jord upp mot trossbotten och därmed röta och mögel. Gärna grävling, men inte under huset.

För övrigt låg grävlingen död i sitt bo när jag rev trossbotten. Vet inte om jag stressade ihjäl den när jag rev stugan, eller vad den dog av. Den hade nog inte legat mer än några dagar heller, den luktade inte dåligt och såg helt färsk ut.
Gossen Ruda
CITAT (sparvuggla @ 13-05-2010, 08:08) *
Jägare brukar välja ja. Med jaktgevär. Vi andra vill ha både och. Jägare ser alla djur som skadedjur. Vi andra ser dom som något som hör naturen till .
Det heter naturens balans.

Trafiken går hårt åt både igelkotten och grävlingen.

Du generaliserar för mycket, drar alla jägare över en kam.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon