Hej! Jag ska precis så mina bollvivor utomhus men är osäker på hur tätt mellan fröna jag ska ha. Det är ju väldigt små frön som inte ska täckas, ska de sås i tuvor eller en och en? Har inte haft bollvivor förut så jag känner mig lite osäker!
Tacksam för snabbt svar så att jag får ner fröna innan halva sommaren har gått!
Helen i Piteå Zon 5
12-05-2010, 18:23
Hej EllaP och Välkommen hit!
Menar du att så direkt i rabatten eller? Har aldrig frösått med den metoden utan jag frösår alla frön så glest jag kan i en kruka som är fylld med såjord, sen då fröna har grott och fått sitt första 'riktiga' blad skolar jag om med 1planta/kruka. Ett bra tips är att man kan blanda så små frön med lite sand i en 'saltsröare' och sen 'ströa' över jordytan.
Tack så mycket! Jag har försått alla mina andra frön men de här skulle sås direkt på friland stod det på påsen. Det hade säkert gått minst lika bra att förså de med men det är lite sent nu... Tack för tipset med ströaren! Vad tror du är bäst, att förså nu och plantera ut dem när de är ganska små eller att så direkt ute? Mina andra plantor är omskolade och klara för utplantering så de här blir lite sena...
Tack igen!
Helen i Piteå Zon 5
13-05-2010, 08:02
Du kanske kan pröva båda metoderna, direktså och resten av fröna i kruka, plantorna i krukan kan du sedan plantera ut i rabatt under sensommaren/hösten. Vid direktsdd förberder du jorden så att du jämnar till ytan lite, vattnar, frösår, lägg sedan en bit av fiberduk över så blåser inte fröna bort eller blir uppätna av något djur.
Om du är intresserad så har jag såtips och bild på vivor i mitt album 'Frösådd' på min hemsida
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.