NybörjarHannah
12-05-2010, 19:13
Köpte fyra olika vinrankor för ett par veckor sedan. Enligt butiken skulle dessa sorter (har tyvärr inte något namn) fungera att ha ute året om i zon 2. Jag har satt två mot en spalje. En är planerad med roten utanför växthuset och växer in i växthuset. Den fjärde står fortfarande i köpekrukan i växthuset.
De två rankorna som står ute mot spalje ser inte glada ut alls. Några blad har dött och på den ena är många blad guloranga i mitten. De inne i växthuset verkar må bra.
Tror ni att jag blev lurad i affären så att de inte tål kylan eller är det bara så att de blivit lite ledsna av omplanteringen? Eller kan det ha något att göra med jorden, har tagit kompostjord. Det har varit minusgrader i ett par nätter!
Tacksam för svar om vad ni tror??!
Åsa, mälardalen zon 2
12-05-2010, 21:08
Vinrankorna i zon 2 har knappt vaknat till liv ännu så hade dina plantor blad så har de odlats i sydligare nejder el i växthus så de var nog mera inställda på varmare klimat och när "vintern" kom tillbaka så blev det frostskador på bladen. Härdiga vinrankor ska normalt sett grönska mycket sent de ser ut som torra döda pinnar så länge att många tror de dött under vintern.
Jag tror dina vinrankor kommer klara sig dock och sätta nya blad när det blir varmare, lite sämre växt första året kanske eftersom den måste grönska 2ggr.
NybörjarHannah
13-05-2010, 07:49
Tack Åsa!
Då hoppas jag att de överlever. Hade inte räknat med någon skörd i år men det hade ju varit tråkigt om de dött direkt, är ju ändå endel pengar som läggs ut.
Mvh Hannah
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.