köksträdgården
Jag håller på att anlägga en ny köksträdgård. Jag har tänkt mig 9-12 pallkragar (alltså antal odlingsplatser varav några är höga och några är låga) + ett litet land på sidan om för potatis och något annat.

Men nu funderar jag på vad man ska har runt om ? Vore fint med plattor men kanske inte så praktiskt... Singel verkar ju bra mot ogräs och slippa klippa kanterna runt pallkragarna men det är ju inte så skönt eller mysigt att gå på barfota. Bark, är det något att tänka på?

Sen funderar jag på att måla pallkragarna, men hur blir det med hörnen som är i metall? Har ni målat dom med fast med metallfärg? Eller låter ni hörnen vara? Är det svårt att få det snyggt? Man kanske kan olja in pallkragarna eller lasera dom lite gråvita? Oj guud så många tankar och frågor som snurrar runt, det är så jag har svårt att somna på kvällarna confused.gif

Tror ni att det räcker om jag markbereder och sedan lägger tjockt med tidningar och/eller markväv i botten? Och häfta fast plast på insidan?

Är det något mer jag bör tänka på?

Sen kanske det viktigaste av allt, MUR MYCKET av allt ska man odla? Vi är 4 personer och älskar grönsaker, men hur mycket av tex morötter blir det av en påse? Och det sår man väl i omgångar?

Blir väldigt tacksam för hjälp, så kanske jag kan somna i tid ikväll blink.gif

Laura
Kolla tråden om Pallkragar:

http://www.odla.nu/forums/index.php?showforum=14

Där hittar du svar till det mesta biggrin.gif

Lycka till med odlingen och välkommen till Odla blomma.gif
blomkronan
För att slippa ogräs i gångarna är det ju bättre att ha grus eller bark. har man gräs kommer ogräset att få växa fritt... men det är ju skönare för fötterna. Vad är viktigast för dig, får du tänka då.
Skönt under fötterna eller slippa rensa ogräs.
Med grus kan man lätt bara kratta runt lite då och då så ogräset inte hinner sätta sig.
Pauline/Sthlm
Hej - ang målning
hade jag (som bara satt upp 2 st kragar bredvid varandra, på en gräsyta som var ledig) ett par provburkar med utomhusträfärg, målade på utsidan inklusive metallen och det sitter bra, om än bara på år två. Tycker det blev snyggare än att inte måla metall. På insidan drog jag en penselbredd ungefär ned till jorden, små mängder som kan komma ned även om odlar delvis ätbart tänkte jag.
ABCiV
Jag har halm runt mina odlingslådor. Använder även det som täckmaterial.

Har inte målat de första jag satte ut, de är nu inne på 3:e året och mår okej, de håller säkert i ett par år till. Några är målade förra året när jag utökade, ska bli spännande att se om de håller längre.

Sålådorna, maj 2010 Vitlöken är stora och fina!<br />Spenaten är utplanterad efter att ha fått börja sitt liv i kallväxthuset.<br />Rädisorna växer fint, men ska täckas med odlingsväv då jag såg att någon knaprat på bladen.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon