johaseo
12-05-2010, 20:51
Jag vill sätta en vinranka i trädgården på mitt radhus men det verkar lite grunt. 30 cm ner i jorden ligger ett massivt gruslager. Funkar detta med en vinranka där eller skall jag gräva bort ett par decimeter av gruslagret? Hur stor diameter runt vinrankan skall jag fördjupa tycker ni? Jag vet inte hur långt vinrankans rötter växer.
Åsa, mälardalen zon 2
12-05-2010, 20:57
Vinrankor brukar kunna växa ganska stenigt och magert i vindistrikten deras rötter söker sig jättedjupt ner i marken, man bör dock se till att vattna under etableringen + om det blir högsommartorka när de är etablerade.
BigDaddy
12-05-2010, 21:48
jag är så dum.
Epikuros
13-05-2010, 07:01
Väldränerat och inte alltför djupt som Åsa säger, glöm inte att de flesta vinrankor vill ha sur jord (även om det finns ett par undantag).
Sur jord? Innebär det att man bör köpa typ Rhodedron jord på påse och fylla på med runt om eller hur gör man?
Mvh
Pia
Huggorm
13-05-2010, 18:54
tvärtom, vinrankor vill ha basisk jord. Staketdruvor vill däremot ha sur jord.
Hej
Vinranka behöver sur jord med 30cm djup.
H:Bassam
Huggorm
13-05-2010, 22:53
CITAT (Bassam @ 13-05-2010, 23:33)

Hej
Vinranka behöver sur jord med 30cm djup.
H:Bassam
Som sagt, vindruvor skall ha det basiskt. Du tänker förmodligen på staketdruvor, som skall ha det surt. Det skrev jag i inlägget ovanför ditt, och nu skall jag backa upp det med en källa. Tycker du annorlunda får du backa upp det med en källa också.
http://www.xn--trdgrdsvxter-hcbgk.com/fruk...d/vinrankor.php
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.