bullen_86
12-05-2010, 22:10
Jag har bestämt mig för att plantera två körsbärsträd på framsidan av huset, dels för att de är så otroligt fina när de blommar och så klart för att de är så goda:) Har hört och förstått av det jag läst här att Stella är en god sort... även funderat på Skuggmorell och Stora klarbär men vet inte så mycket om dem.. Ett krav på dem att de inte blir så stora, vill helst kunna plocka utan stege och det ena har jag tänkt plantera ett par meter ifrån våran uteplats så det får inte skugga uteplatsen. Jag bor på gränsen mellan zon 5 och 6. Är det någon som vet om de sorter jag nämnt skulle passa? Hur stora blir de? Eller vet ni några andra bra sorter?
Tack på förhand!
Åsa, mälardalen zon 2
13-05-2010, 08:34
Sötkörsbär som Stella är inte så härdiga så Stella kan vara en chansning brukar anges härdig till zon 4-5. Sötkörsbär blir stora träd i men man kan köpa dem på sagväxande grundstam + odlar man växter på gränsen för vart de är härdiga brukar klimatet bromsa storleken också.
Surkörsbär blir inte lika stora som sötkörsbär är härdigare, växer ofta lite risigare, många är i buskform mera än ett träd. Brukar vara självfertila.
Jag var på Blomqvists föreläsning på trädgårdsmässan och han talade sig varm för Lettisk låg som han även tyckte var bland de sötaste av surkörsbären härdig till runt zon 6-7. Brukar oftast säljas i buskform.
Säljs hos ex. Önskebrunnen ifall den lokala trädgårdsbutiken inte har den, de har även sorten
Huvimaja kirsikka härdig til zon 6