Hej
Jag har nu ingen tvättställning utomhus, hade en vanlig torkvinda som fick åka till tippen i höstas. Jag vill inte ha en ny torkvinda utan något roligare. Är det någon som har något förslag gärna bilder. Alla förslag mottages tacksamt.
Iréne
ingrids
13-05-2010, 06:25
Inga bilder men jag är uppvuxen med ett klassiskt klädstreck - grånade störar, ett äppleträd som stod lämpligt till och ett inte alltför plastigt snöre. I utkanten av en någorlunda stor och lantlig trädgård är det så det ska se ut enligt mig

. Några kamrater har nyligen gjort en nytolkning med fyrkantiga störar som är tänkta att matcha spaljéerna och de andra stöden. De har ställt upp klädstrecket som en kvadrat med en öppen ände i gränsen mellan trädgård och träd. Ser så härligt ut när lakanen fladdrar!
Eva i Höga
13-05-2010, 09:34
Jag bor på landet så jag har den "lantliga" varianten - men var får man tag på hållbar tvättlina som tål att vara ute? Har bara hittat dåliga linor som går sönder om man hänger upp lite tyngre plagg, jeans eller jackor.
Platinum
13-05-2010, 10:05
Vår torkvinda blåste sönder förra året så nu innan det investeras i en ny hängs tvätten på linor som sitter mellan äppelträden, man tager vad man haver så att säga.
Chamomille
13-05-2010, 10:26
Vi har en torkställning i tvättstugan som får flytta ut sommartid. Inte speciellt bra när det blåser... Men med en tung sten på "fötterna" fungerar det. Annars knyter vi en EV 1S:a mellan huset (högt upp) och en stople på verandan
Solstorm
13-05-2010, 11:41
Jag har en gräsbacke med tvättlinor uppspända mellan träden. Jag vill allra helst har tvättlina i grönt eller grått för att det inte ska sticka så mycket i ögonen som de vita linorna gör. De brukar hålla i några år, sedan blir de skörare och behöver bytas ut. Jag tycker att det blir allt svårare att hitta bra tvättlinor att köpa. De flesta trådar är för tunna så klykorna glider på dem och det är svårt att nypa fast. Jag vill ha den gamla lite tjockare tvättlinan.
Chamomille
13-05-2010, 11:43
CITAT (Solstorm @ 13-05-2010, 12:41)

Jag har en gräsbacke med tvättlinor uppspända mellan träden. Jag vill allra helst har tvättlina i grönt eller grått för att det inte ska sticka så mycket i ögonen som de vita linorna gör. De brukar hålla i några år, sedan blir de skörare och behöver bytas ut. Jag tycker att det blir allt svårare att hitta bra tvättlinor att köpa. De flesta trådar är för tunna så klykorna glider på dem och det är svårt att nypa fast. Jag vill ha den gamla lite tjockare tvättlinan.
Som sagt, telekabel modell luftlina då, håller lääänge.
Solstorm
13-05-2010, 11:46
WOW, vilken idé! Här är telefonkablarna svarta och ser rejält tjocka ut. Inget som färgar av sig?
Chamomille
13-05-2010, 12:11
CITAT (Solstorm @ 13-05-2010, 12:46)

WOW, vilken idé! Här är telefonkablarna svarta och ser rejält tjocka ut. Inget som färgar av sig?
Nää, de färgar inte av sig. Man får ju torka av linan då och då förstås om den hänger ute året om. Men den kabeln jag menar är inte svart. Den är grå och har en så kallad bärlina intill sig. Det är de kablarna som går mellan stolpe och hus. Ser ut som e 8:a i genomskärning.. Ca 8 mm som bredast (gissning).
Eva i Höga
13-05-2010, 17:28
Det var en god idé med telekabel, ska pröva! Fantastiska Odla, här får man tips om det mesta!
tack för olika förslag,tyvärr har kag inga träd som står bra till för tvätten men kanske det blir några stolpar.
iréne
Chamomille
13-05-2010, 18:20
CITAT (irene2 @ 13-05-2010, 19:08)

tack för olika förslag,tyvärr har kag inga träd som står bra till för tvätten men kanske det blir några stolpar.
iréne
Häng tvätten på telekabeln då
*Stintan*
16-05-2010, 17:51
CITAT (Eva i Höga @ 13-05-2010, 18:28)

Det var en god idé med telekabel, ska pröva! Fantastiska Odla, här får man tips om det mesta!
Det finns tvättlinor med vajer inuti.
När vi flyttade in i huset fanns en tvättställning av grova järnrör, såg ut som två fotbollsmål med linor spända mellan ribborna, ingen direkt skönhet dock...

/magnus
Jag har tre stolpar i fyrkantsjärn gjutna i marken och en lina spänd emellan, plastad vire, detta har fungerat i många år, har bytt lina en gång på tjugo år.
skogstroll
18-05-2010, 08:27
jag har tvättlinor mellan några tallar, funkar helt ok
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.