Jag har (med fjärilar i magen) sökt in på tvåårig KY-utbildning "trädgårdsmästare med ledarskap", i Båstad. Det är Alnarp, Norrvikens trädgårdar och Apelrydsskolan som driver utbildningen tillsammans och första kullen började hösten 2007.
Fjärilarna beror på att jag idag har ett väldigt bra jobb som jag bara haft ett halvår, och det är ett otroligt stort steg att ta; att börja plugga igen. Jag är singel med hus och två tonåringar, och måste alltså kunna klara alla utgifter på ett studielån. Men jag läste aldrig vidare efter gymnasiet eftersom jag inte visste vad jag ville bli. Nu vet jag
, och eftersom jag passerat de 40 känns det som om klockan börjat ticka ganska fort.
Men om jag kommer in (160 sökande till 30 platser
) - ska jag då våga ta språnget? Är det någon här på forumet som går utbildningen just nu? Och om så - är den bra nog för att man ska våga vända upp och ned på sitt väl fungerande liv och ge sig in i något helt nytt?
Jag är verkligen jättesugen på att gå den - men på ett vis vore det skönt om jag inte kom in för då kan jag sluta grubbla
Fjärilarna beror på att jag idag har ett väldigt bra jobb som jag bara haft ett halvår, och det är ett otroligt stort steg att ta; att börja plugga igen. Jag är singel med hus och två tonåringar, och måste alltså kunna klara alla utgifter på ett studielån. Men jag läste aldrig vidare efter gymnasiet eftersom jag inte visste vad jag ville bli. Nu vet jag

Men om jag kommer in (160 sökande till 30 platser

Jag är verkligen jättesugen på att gå den - men på ett vis vore det skönt om jag inte kom in för då kan jag sluta grubbla

Igår var det examen! Två fantastiska underbara år har gått. Jag har fått så mycket under de här åren - massor med kunskap och verktyg för att jobba med trädgård på olika sätt framöver, skaffat många ovärderliga kontakter, fått spendera mycket tid i Norrvikens Trädgårdar (som ju har en mycket oviss framtid), träffat underbara fantastiska trädgårdsmänniskor och fått besöka många härliga och intressanta trädgårdar runt om i Sverige och utomlands.
Sedan ett år tillbaka har jag startat eget inom trädgårdsskötsel även design och rådgivning. Dessutom är jag sedan några månader heltidsanställd i en välsorterad växtbutik, där jag verkligen får nytta av alla mina kunskaper. Faktum är att alla i klassen har fått jobb (eller startat eget), så är det någon som funderar på att ta steget och börja plugga trädgård ska ni absolut göra det. Jag har inte ångrat en sekund!