Ralf
Kassapersonal, vad tycker ni?
Hur ska dom göra med pengarna?

En sak brukar reta upp mig. När man ska betala sitt inköp o räknar upp pengarna så brukar kassapersonalen ofta ta pengarna under tiden som man räknar upp pengarna, innan man har räknat klart eller sagt varsågod.
Vad tycker ni om det? Själv kommer jag av mig i räknande ibland och jag tycker det är ohyfsat av personalen att göra så.

Igår fick jag en utbetalning på ett fyr-siffrigt belopp som jag hämtade ut i den lokala COOP-affären.
Istället för att räkna upp pengarna så gav mig kvinnan bara en bunt med pengar i handen. då jag ville veta om jag fått rätt belopp så började räkna sedlarna på varubandet….
Myosotis
Personalen ska så klart räkna upp beloppet de lämnar tillbaka. Att de tar pengarna innan jag räknat klart har jag aldrig råkat ut för, lägger du dit en sedel i taget eller hur gör du? Jag lägger dem i min hand och lämnar över när jag är klar, och mynten brukar det ju nuförtiden finnas en låda man ska stoppa dem i. Jag lämnar hellre en stor sedel än att stå och räkna för jag vill inte uppehålla kön bakom mig.
blomkronan
VA! inte rycker man pengarna ur handen på kunden thumbdown.gif
Vad är det för kassa personal? Det har jag aldrig varit med om.

Grattis till vinsten bravo.gif
Gita
Jag betalar alltid med kort, enkelt, snabbt och smidigt.
Vägrar att handla om man (ganska ovanligt) inte tar kort.
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 13-05-2010, 09:10) *
Jag betalar alltid med kort, enkelt, snabbt och smidigt.
Vägrar att handla om man (ganska ovanligt) inte tar kort.
Gita

Samma här. Brukar ha en hundralapp för oförutsett i plånboken men annars är det alltid kort som gäller.
ylvahi
Ja du Ralf.
Jag står själv i kassan mellan varven,
. Skulle aldrig falla mej in att rycka pengarna innan kunden är färdig.
Om densamme inte ber mej räkna själv, finns ju en del gamla som vill ha hjälp.
Aldrig skulle jag lämna en hög med pengar tillbaka heller. Jag kan ju ha räknat fel.
En extra koll för mej själv alltså, så räknar jag upp dom i handen till kunden.
Men jag vet att det finns dom på mitt jobb som gör så.
Man hör ju till dom som fått lära sej räkna baklänges, på stenåldern,
innan apparaten räknade upp det som ska lämnas tillbaka.
Alba
Just det där att man får pengar i kassan i en bunt händer faktiskt ganska ofta.
Då tycker jag det känns lite pinsamt att börja räkna - men jag vet att jag inte borde känna så.

Kassörskan ska definitivt inte ta pengarna innan jag räknat klart. Tänk om jag räknar upp mynt och kommer på att jag vill lämna en sedel i stället - vilken förvirring och risk för fel.
Ralf
Igår på SF bio, Svensk filmindustri, så blev jag ev blåst.
Tyckte jag tog upp en 500-hundring som kassakvinnan tog utom synhåll. Sedan satt hon o efter några sekunder sade hon -jag vill ha 100 kr till.
ev fick jag betala 600 kr för två biobiljetter.
Tack för det SF!

Solstorm
CITAT (Ralf @ 16-08-2010, 15:35) *
Tyckte jag tog upp en 500-hundring som kassakvinnan tog utom synhåll. Sedan satt hon o efter några sekunder sade hon -jag vill ha 100 kr till.
Tack för det SF!

Du ska ringa och fråga dem om kassan stämde när den räknades. Det händer ju att kassapersonal gör fel omedvetet.

Jag har jobbat i kassa och självklart ska kunden få räkna upp sina pengar ifred. Det händer även att kunder langar fram en bunt pengar och då ska man räkna dem så kunden kan se när man räknar. När man lämnar växel så är det viktigt att räkna upp den tydligt, då får man ju en dubbelkoll på sig själv. Man vill ju ha en kassa som stämmer vid dagens slut.
Anma
Tack för det SF!

Har du så mycket pengar i plånboken att du inte vet om du betalar med en hundring eller femhundring confused.gif
andersen
Tack för det SF!

Ja du Ralf sådant har jag varit med om åxå, men jag blir mest förbannad på mej själv,varför jag inte tittade mera på sedeln, så man kunde vara 100% säker på vad man lämnade.
Alba
Det är nästan värre att misstänka att man blivit lurad.
Ring och kolla om kassan stämde igår.
malcolm
Jag har aldrig varit med om att kassapersonalen tagit pengar ur handen på mig, betalar fö. mest med kort men understiger summan 100 kr så är det kontanter som gäller eftersom butiken/kiosken får betala flera kronor i avgift för varje korttransaktion som görs. Tycker det systemet är vansinnigt, först betalar man för att ha ett kort och sedan tar banken ut ytterligare avgifter från handlarna, köper någon tex. en liten chokladbit och betalar med kort så kan affärsinnehavaren tom. gå back på affären.
Solstorm
CITAT (malcolm @ 16-08-2010, 16:01) *
Jag har aldrig varit med om att kassapersonalen tagit pengar ur handen på mig, betalar fö. mest med kort men understiger summan 100 kr så är det kontanter som gäller eftersom butiken/kiosken får betala flera kronor i avgift för varje korttransaktion som görs. Tycker det systemet är vansinnigt, först betalar man för att ha ett kort och sedan tar banken ut ytterligare avgifter från handlarna, köper någon tex. en liten chokladbit och betalar med kort så kan affärsinnehavaren tom. gå back på affären.

Hänsynsfullt av dig. Små butiker kämpar ofta med dåliga marginaler och bankens kostnader är dryga för dem. Önskar att fler gjorde som du. Kortkostnaderna är ju också något som läggs på varorna så att priserna stiger.

Jag tycker det är jobbigt med människor som aldrig har några kontanter på sig. Om man ska dela på kostnaden för något eller om man handlar något som de ska betala för så kan de aldrig göra rätt för sig förrän i efterhand. Det skulle passat i tråden "jag retar mig på"
Cherry
Jag tillhör skaran som alltid (nästan) betalar med kort.

En fråga...när jag arbetade i kassa fick man själv lägga ut för "svinnet" om man räknat fel och det saknades pengar i kassan....är det så fortfarande?
malcolm
CITAT (Cherry @ 16-08-2010, 16:32) *

En fråga...när jag arbetade i kassa fick man själv lägga ut för "svinnet" om man räknat fel och det saknades pengar i kassan....är det så fortfarande?

Tror det skiljer sig från affär till affär.
andersen
CITAT (Cherry @ 16-08-2010, 16:32) *

Märkligt! om det blev pengar över vem fick dom?
Cherry
CITAT (andersen @ 16-08-2010, 16:54) *
Märkligt! om det blev pengar över vem fick dom?

Jag whistling.gif
Nej tyvärr, kanske, tillhör jag även den ärliga sorten som aldrig skulle kunna sova mer om jag knyckte pengarna så de hamnade i kassan eller kaffekassan!
Myosotis
Tack för det SF!

fear.gif Synd att du inte vet säkert. trostar.gif Det är ju lättare att stå på sig när man är 100% säker. Jag åkte taxi en gång och det skulle kosta 105:- Jag gav henne hundralappen och rotade sen fram 5 kronor. När hon hade fått dem fortsatte hon att hålla upp handen. "Men du har ju fått...?!" blink.gif Men hon hävdade bestämt att hon bara hade fått 5:- och ville ha 100 till. Jag vägrade så hon började leta och hittade hundralappen under sitt ben där hon hade stuckit in den. Det kan ju ha varit glömska, men jag är ganska övertygad om att hon försökte luras. Går det så går det, annars låtsas man att det var ett misstag.
Aqvakul
Ägarinnan på en restaurang på Sicilien försökte blåsa mig på 20 euro, som hon påstått att hon inte fått. Jag fick fatt i hennes gubbe i köket och skällde och skrek att hans fru behövde sjukhusvård. Det gjorde susen. Han började gapa på henne och plötsligt hittade hon "tjugan"...

Annars inget ont om Sicilien - har annars alltid blivit korekt bemött..
Myosotis
CITAT (Aqvakul @ 16-08-2010, 20:34) *
...skällde och skrek att hans fru behövde sjukhusvård...

giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon