tvilling77
Var på min handelsträdgård här i Piteå igår, dom har nyss öppnat och då kan ni tro att jag åker dit snabbare än blixten! Iaf så såg jag en stamros....och fick ett kraftigt HA begär! ;-) Såg nämligen en förra året som stod i blom och det var ju sååå vackert!!! Men nu till frågan: Hur klarar sig en stamros här? Kan man plantera den i backen eller är det kruka som gäller? Hur har ni andra gjort?
svennis
Hej!
Roligt om du vill försöka.
Therese Bugnet! skall ju vara så härdig.
Här hos mig i Skåne blir Therese Bugnet! inte något till, den sämsta jag har nästan.. naughty.gif
svennis
Var på min handelsträdgård här i Piteå........
Piteå där har jag varit o Luleå där jag trivdes bäst.
Vill du ha en självsådd Daggros, Äppelros R. Eglanteria....
Tycker det är kul att skicka rosor uppåt.
Väntar nu på att min Tornedalsrosen skall blomma, tycker Kanlrosor är trevliga. smile.gif
Lilla Sibirien
Hej
Jag planterade en Louise Bougnet förra sommaren och den har klarat
denna vinter. Den fick ingen vintertäckning alls och den ser frisk och
fin ut, ingenting som har frysit.

Nu bor jag i lite mildare zon än du, men man kan ju alltid testa.
octachoron
Problemet med stamrosor är att okuleringsstället sitter väldigt utsatt uppe i luften.
Jag tror inte att man kan få den att klara sig en vinter i zon 5, tyvärr. De flesta som har stamrosor i kallare zoner har dem i kruka som förvaras frostfritt under vintern.

Sedan skriver LÅG att stammen som rosen okuleras på ofta är mindre härdig än så den kan också dö under vintern...

De flesta bilder på stamrosor i svenska rosböcker kommer från utlandet där det finns riktigt stora praktiga exemplar.
tvilling77
CITAT (octachoron @ 13-05-2010, 09:59) *
Problemet med stamrosor är att okuleringsstället sitter väldigt utsatt uppe i luften.
Jag tror inte att man kan få den att klara sig en vinter i zon 5, tyvärr. De flesta som har stamrosor i kallare zoner har dem i kruka som förvaras frostfritt under vintern.

Sedan skriver LÅG att stammen som rosen okuleras på ofta är mindre härdig än så den kan också dö under vintern...

De flesta bilder på stamrosor i svenska rosböcker kommer från utlandet där det finns riktigt stora praktiga exemplar.

Misstänkte det....så det är kruka som gäller i såna fall?
tvilling77
CITAT (svennis @ 13-05-2010, 09:27) *
Var på min handelsträdgård här i Piteå........
Piteå där har jag varit o Luleå där jag trivdes bäst.
Vill du ha en självsådd Daggros, Äppelros R. Eglanteria....
Tycker det är kul att skicka rosor uppåt.
Väntar nu på att min Tornedalsrosen skall blomma, tycker Kanlrosor är trevliga. smile.gif

Wow Svennis! Gärna! thanks.gif Nån sån har jag inte...å nu har jag ju verkligen blivit "rostokig" och vill ha precis allt! ;-)
Ska ju tom prova en Austinros Crown Princess Margret i år...hoppas rosorna kommer snart som jag beställt!! Har mycke att gräva kan jag säga!! bravo.gif
svennis
Louise Bougnet går bra här och Austinros Crown Princess Margret är en ros som trivs här, klipper den idag..
Austinros Crown Princess Margret tycker jag du skall prova..

Din postlåda så skickar jag på måndag, båda ?

svennis@ektv.nu
Dag
Therese Bugnet regnes som en av de mest herdige av alle remonterende roser og går bra til sone 7 kanskje 8. Men den er podet på en grunnstamme som er mye svakere, og derfor bør du plante den i en krukke og ta den inn i et mørkt og kaldt sted om vinteren.
Når jeg tar krukken ut av kjelleren på våren, graver jeg hele krukken ned, slik at det ser ut som om rosen har stått der hele tiden. Sent på høsten graver jeg krukken opp igjen, og tar den inn.
Dag
tvilling77
CITAT (svennis @ 13-05-2010, 11:36) *
Louise Bougnet går bra här och Austinros Crown Princess Margret är en ros som trivs här, klipper den idag..
Austinros Crown Princess Margret tycker jag du skall prova..

Din postlåda så skickar jag på måndag, båda ?

svennis@ektv.nu

Ja det ska bli spännande med C.P.M! har ett finfint läge åt henne! :-) Louise B är jättefin hos mig, gillar henne massor och hoppas hon ska växa fint i år!
Absolut båda! Jag skickar ett mail med min adress! Oj vad du är gullig!! kompiskram.gif
tvilling77
CITAT (Dag @ 13-05-2010, 11:59) *
Therese Bugnet regnes som en av de mest herdige av alle remonterende roser og går bra til sone 7 kanskje 8. Men den er podet på en grunnstamme som er mye svakere, og derfor bør du plante den i en krukke og ta den inn i et mørkt og kaldt sted om vinteren.
Når jeg tar krukken ut av kjelleren på våren, graver jeg hele krukken ned, slik at det ser ut som om rosen har stått der hele tiden. Sent på høsten graver jeg krukken opp igjen, og tar den inn.
Dag

Vilken bra idé! :-) Tack! Misstänkte att det skulle bli svårt att klara en stamros här i mitt kalla klimat men det finns alltid lösningar för allt! tummenupp.gif
Kajsa
Min Louise Bugnet köpt av Hortogreen - 05 grävde jag ner i backen och på hösten skyddade jag den en del med löv osv. På våren levde den när det togs bort men dog sedan långsamt, så jag ångrar att jag inte tog in den i garaget över vintern. Vi hade en riktig vårstorm minns jag och det kanske den inte klarade ? Min var ympad och det var nog den svaga punkten, kanske är det bäst om rosen inte är ympad, Bugnet rosorna är ju annars väldigt tuffa rosor.
Kerstin från zon 5 - 6 som skrev så mycket här förut hade en stamros, ej ympad av L.Bugnet, minns att hon skrev att den var mycket dyr och en sådan ros måste man kunna ha ute på vintern.

Louise Bugnet, har inte kommit över det än att den dog.
zissi
Förstår det Kajsa, så underbar wub.gif . Har drömt om den i några år nu, men har bara balkong nu så det får nog förbli en dröm...
tvilling77
Ja Kajsa, känner igen den där bilden..den är vacker!!! Trist att den dog! Det får nog bli i kruka om jag köper den i år, jag har ju så många andra rosor som jag ska få ner i backen i år! :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon