CITAT (majamia1 @ 13-05-2010, 09:57)

Hej
Funderar på att skaffa några höns för husbehov. Tar tacksamt emot tips och ideer från er. Jag har köpt boken skaffa höns så den läser jag, men vill gärna ha tips kring hus och så. Kommer inte ha någon tupp.
Tack på förhand!

Hej majamia1, bor du på landet eller mitt i villasamhället? Vilket fall som helst vill dessa ha sitt eget hus att gå ut och in och sova i. Det behöver inte vara stort, huvusdaken att hönsen får plats och att man kommer åt att städa. Det vore klokt att samtidigt bygga ett "uterum" med hönsnät utan tak och att det finns en lucka för hönsen att gå in och ut. då har du kontroll om dem när du inte har tid att se efter dem när de finns i trädgården. Det finns så fina och goa hönor att jag - en fågelmänniska -- blir lyrisk. Hadde alltid som barn en egen höna som följe med under armen på mig. Numera är jag stolt ägare till en liten ovanlig papegoja som tillhör släktet, kacaduor och grå jacon, men denna lilla rackare kom i mitt liv när min senaste undulat dog 2 år sedan. Denna lilla totte-gubbe med ett enormt ego kan leva upp till 25-30 år och jag som var van att uppfostra en undulat, kämpade det första året med Totte som uppfostrade mig, men kärleken är ömsesidig, även att han kan visa sina tuffa sidor mot andra. allt ska man vara med om! Ta du dina hönor och njut av livet ihop med djuren, sen må andra tycka och tänka vad de vill. Hör av dig om hönsen är antågande.

fr Tottes matte