Bettina
13-05-2010, 11:00
Hej! Alla mina guldfiskar har klarat denna hårda vinter. Härligt! Har ni börjat mata era fiskar än? Jag har väntat med tanke på att det fortfarande är rätt kallt på nätterna. Är det någon som vet om det är dygnstemperatur 10 grader som gäller för att mata fiskarna, eller om det är temperaturen på dagen som gäller? Jag hoppas på yngel denna sommar. Förra sommaren lekte fiskarna, men några yngel såg jag aldrig till. Vi åkte i och för sig bort strax efter leken. Kanhända åt fiskarna upp ynglen då. Jag vill också fräscha upp dammen med lite nya vattenväxter. Är det någon som har något tips på fina vattenväxter?
varghem
13-05-2010, 11:06
Jag misstänker det är temperaturen i vattnet som gäller vid matning.
Näckros är en fin dammväxt.
Gunilla T
13-05-2010, 11:10
Det är vattentemperaturen som gäller, du kan enkelt ta en termometer och hålla den i vattnet ett tag så ser du.
Jag började mata igår men lite försiktigt så här i början. Endast en gång/dag någon vecka, sedan matar jag konstant två ggr/dag under resten av säsongen.
MayaLisa
13-05-2010, 21:20
Det låter väldigt mycket mat tycker jag...
varghem
14-05-2010, 14:12
Mina får 3 ggr i veckan, resten av tiden äter dom myggyngel och annat smått och gott som förirra sig till dammen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.