|
EmelieArvidsson
13-05-2010, 12:29
Vi har flyttat till en ny gård och jag hade tänkt göra något åt trädgårdslandet. Det är en ny gård som ligger på gammal mark, dvs, det kan finnas en massa konstigheter undertill och det har körts en massa byggmaskiner relativt nyligen.
Nu försökte jag gräva ut det som var deras trädgårdsland (som dom aldrig fick att växa...) och ca 20 -25 cm ner är det som en hård skorpa som jag måste hacka i för att få loss småbitar ur. Vi noterade även att det nu i våras rann undan vatten väldigt väldigt långsamt (inte så konstigt eftersom denna lerplatta låg i vägen). Hur ska man gå tillväga för att kunna odla här? Ska jag gräva ut det för hand och fylla på med matjord och börja odla något som kan luckra upp jorden av sig själv? Ska jag ta dit en grävmaskin och få bort alltihop och passa på att dränera samtidigt? Ge upp och planera trädgårdsland på annat ställe? Tillkalla "expert" som får ta sig en titt på det?
Vad finns det för tips?
//Emelie
Piccante
13-05-2010, 14:28
En matjordslager på 20-25cm är inte så illa. Speciellt många växter växer inte djupare och de som har djupa rötter luckrar upp lerans ytlager.
Tottes matte
13-05-2010, 14:51
Hej Emelie, Om du tänker bo en längre tid på denna gård så då är det nog på sin plats att göra en ordentlig underarbete innan du kan förverkliga dina planer. Det behövs frivilliga och maskiner att få bort minst 4 dm av den dåliga jorden som körs bort. Sedan kan du beställa ny matjord och blanda det med torvmull för att få en luftig matjord. När detta är på sin plats kan du börja planera hur du vill utnjyttja denna jordplätt. Om du får hjälp av en redig grävskopa, så ta bort mer lera än de 4 dm, med tiden har den rackarn en benägenhet att börja blanda sig i de övre jordlagren. Jag hade en gång samma beskymmer med en trädgårdstäppa och när underarbetet inte var tillräckligt bra gjort, så blev det lerigt och svårskött. Nu finns det en gräsmatta över och allt annat är ett minne plott. Men då skulle man odla sina grönsaker och gud vet vad, så nu slipper man det. Efter terasseringen av tomten har jag det mycket lättare att sköta det lilla jag vill. Allting har sin tid och tålamod. Lycka till!  fr. Tottes matte
Pumparump
13-05-2010, 16:08
Jag har lite liknande problem. Lerjord. Har i flera år jordförbättrat med barkmull. Det har nu gett resultat. Jag odlar i upphöjda bäddar, det löser en del av problemet. I mellan bäddarna har jag markduk och barkmull ovanpå för att slippa ogräset och att det skall sprida sig in i bäddarna. Men jag funderar på att gräva upp hela ytan och beställa hem ett lass matjord så att hela landet blir en upphöjd bädd. Sedan fortsätter jag att odla i upphöjda bäddar i det upphöjda landet. Låter det invecklat?  I samma veva skulle jag dikesgräva runt och ev dränera. Har ogräs i kökslandet som gillar blöta lerjordar och de är så himla tråkiga. Omöjliga att få bort. Samtidigt skulle jag ge landet en bättre söderlutning. Vet inte om du blev klokare av mitt inlägg...
Åsa, mälardalen zon 2
13-05-2010, 17:10
Jag skulle inte frakta bort lerjorden många växter speciellt grönsaker trivs i jord som har lera i sig, har man som jag i stort sett ingen lera alls så blir det en viss begränsning av vad som funkar att odla i kökslandet ex. dill och kålväxter som jag aldrig misslyckats med i tung lerjord blir bara små förtvinade saker när jag försöker odla dem här. Det tar dock tid att förbättra lerjorden, det tar många år, bra jord är inget man fixar på en gång och ska man gräva ska man göra det på hösten så att frosten spränger sönder leran + aldrig fräsa leran finkornig på våren eller blanda ner finkornig sand. +Man bör undvika att köra med maskiner på lerjord eftersom jorden packas samman såpass att det kan ta 20år att reparera sig bara genom den naturliga gången med maskar och liknande. Om man har bråttom kan man ju ta pallkragar till det som inte behöver så mycket lera och fylla med köejord och sedan förbättra de bitar där man ex ska plantera kål som gillar lera och så kan man ju göra lite upphöjda rabatter även där + täcka den öppna jorden med gräsklipp som hindrar att ytan torkar till och blir cementlik. Och man behöver inte göra så avancerat upphöjda bäddar till de som gillar leran utan man kan göra något liknande som finns på denna bild för att förbättra dräneringen runt rothalsen på plantorna http://2.bp.blogspot.com/_Km4E7GQWu2U/Sjax...b%C3%A4ddar.JPG
EmelieArvidsson
14-05-2010, 21:30
Tack för alla bra tips!! Jag ska ta mig en funderare, och det verkar ju som om jag inte borde göra det nu ialla fall utan vänta till i höst?
Crazy4Flowers
15-05-2010, 22:18
Så här har jag gjort, jag har blandat hejvillt i det jag får tag på, hästskit, koskit torv, sand (ej finkorning) plantjord och grävt med spaden, jorden har blivit hyfsad efter bara något år men blir bättre och bättre med tiden, man kan lägga på ett ordentligt lager med plantjord uppepå och i alla gropar som man planterar i. Har aldrig varit bekymrad över att köra med jordfräs på våren jag har inte märkt något problem men man måste blanda i annat annars gör det ingen nytta.
Något som är super är barkmull, mycket sådant och det tillsammans med koskit eller hästskit brukar göra underverk för jorden.
Jag började klippa gamla växter i småbitar och mylla ner, löv kan man säkert gräva ner också och så gräsklipp.
Lycka till med leran, hos mig finns bara gul lera som blir till ett tort pulver när det torkar.
Preussen
17-05-2010, 08:04
om det framförallt är problem med dålig dränering hade jag lagt dräneringsrör. matjordslagret som du beskriver låter väldigt bra. fortsätt att underhålla det som andra beskrivit.
Epikuros
17-05-2010, 20:36
Jag har samma problem, men kanske lite djupar ned till den hårda leran. Kanske 30cm ned. Vad jag valt att göra än så länge är att bara förbättra där jag sätter nytt. Två rosor satte jag i hästgödsel och kompost på 50cm djup, med kanske en halvmeter i diameter på hålet. Grävde bort all jord till det djupet i en kvadrat men ska slänga tillbaka det översta med gräs (efter lite rensning) och sen får det väl bli en massa billiga säckar från Bauhaus eller nåt i den stilen. Usch vad dyrt det blir för min studentekonomi.
Edit: Kanske borde jag bara vända på allt och lägga tillbaka det? Och med åren mylla ned organiskt material? Usch vad svårt det är när det är första gången någonsin. Varför fick jag för mig att gräva ur så mycket från första början? Ååååh, vad det är tungt att vara efterklok!
Rebecca
17-05-2010, 21:00
CITAT (Markus_H @ 13-05-2010, 15:28)  En matjordslager på 20-25cm är inte så illa. Speciellt många växter växer inte djupare och de som har djupa rötter luckrar upp lerans ytlager. Det kan ju dock bli problem med dränering ifall vattnet inte rinner bort ordentligt.
Preussen
18-05-2010, 07:23
CITAT (Epikuros @ 17-05-2010, 21:36)  Jag har samma problem, men kanske lite djupar ned till den hårda leran. Kanske 30cm ned. Vad jag valt att göra än så länge är att bara förbättra där jag sätter nytt. Två rosor satte jag i hästgödsel och kompost på 50cm djup, med kanske en halvmeter i diameter på hålet. Grävde bort all jord till det djupet i en kvadrat men ska slänga tillbaka det översta med gräs (efter lite rensning) och sen får det väl bli en massa billiga säckar från Bauhaus eller nåt i den stilen. Usch vad dyrt det blir för min studentekonomi.
Edit: Kanske borde jag bara vända på allt och lägga tillbaka det? Och med åren mylla ned organiskt material? Usch vad svårt det är när det är första gången någonsin. Varför fick jag för mig att gräva ur så mycket från första början? Ååååh, vad det är tungt att vara efterklok! men det låter som en bra jord du har. den håller väl vätan bra? klokt att förbättra när du sätter nytt.
Epikuros
18-05-2010, 19:57
Just nu när den är uttorkad ser den rätt hemsk och grynig ut. Jag vet egentligen inte, det är svårt när man är mest van vid påsjord =/ Får ta bilder och lägga upp!
Preussen
19-05-2010, 08:17
CITAT (Epikuros @ 18-05-2010, 20:57)  Just nu när den är uttorkad ser den rätt hemsk och grynig ut. Jag vet egentligen inte, det är svårt när man är mest van vid påsjord =/ Får ta bilder och lägga upp! all uttorkad jord ser hemsk ut. den jord jag odlar ser väldigt frodig ut när den är blöt men när den torkat ut, vilket den gör lätt, är den mest svart damm. jord som innehåller bra med humusmaterial håller fuktan bättre. har du närma till en ridskola så kan du få gödsel där, ibland annonserar privata hästgårdar på blocket. finns det några lövhögar kvar efter vintern? i så fall, ta dem. sätt upp en lapp på den lokala livsmedelsbutiken om att du hämtar gräsklipp, fin fint både i och ovan jord. sen kan du även gröngödsla en bit om du har utrymme för detta. sätt då växter, tex lupin, som har långa pålrötter som penetrerar jorden.
Epikuros
19-05-2010, 17:33
Tänkte odla sockerärter och sedan låta vissna ned. De har väl inte pålrötter förvisso, men de är ju kväverika. Ska köpa fuljord från Bauhaus när jag får tillgång till transport, för även det är ju bättre än leran jag har nu. Sen kör jag på med brunnen hästskit. Borde ju bli rätt bra. Sen är det ju bara att inte städa och mylla ned organiskt material över åren.
Även jag har lerjord, men när man beklagar sig som mest så är det alltid någon som kommer och tyckeratt det minsann inte är så dumt ändå! Lite mer jobb kanske, men med bättre resultat än en hel del andra jordar! Det är näringsrikt och håller vatten bra!
Jag blandar min lerjord med kopåpåse + barkmull. Rosorna får 50x50x50cms gropar, perenner och mindre buskar gräver jag mindre för. T ex barkmull kan du beställa från t ex kommunen, blir nog ganska billigt om du ska ha mycket, jämfört med påsar.
Största problemet med lerjorden är nog dränering, jag har nu grävt kanaler för att leda bort överflödigt vatten från mina älskade rosor till en bäck i närheten. Hoppas på att det ska fungera!
Crazy4Flowers
19-05-2010, 22:30
Allt grönt när man rensar ogräs kan man gräva ner, tex maskrosblad, smörblommeblad osv.... bara man dödar roten så går det säkert bra att gräva ner det också men då måste man vara säker på att man tex har torkat ihjäl rötterna så dom inte dyker upp igen.
Jag har en bit jord som det växer MYCKET vitklöver på, jag brukar repa av bladen och gräva ner, inbillar mig att det är jättebra. Nässlor lär fungera bra att gräva ner bara dom är torkade och inte har satt frö så.
Maskarna blir nog jätteglada att få mat att mumsa på och då blir leran fin fin med en massa härlig mylla.
smuleborg
19-05-2010, 23:45
CITAT (Crazy4Flowers @ 15-05-2010, 23:18)  Så här har jag gjort, jag har blandat hejvillt i det jag får tag på, hästskit, koskit torv, sand (ej finkorning) plantjord och grävt med spaden, jorden har blivit hyfsad efter bara något år men blir bättre och bättre med tiden, man kan lägga på ett ordentligt lager med plantjord uppepå och i alla gropar som man planterar i. Har aldrig varit bekymrad över att köra med jordfräs på våren jag har inte märkt något problem men man måste blanda i annat annars gör det ingen nytta.
Något som är super är barkmull, mycket sådant och det tillsammans med koskit eller hästskit brukar göra underverk för jorden.
Jag började klippa gamla växter i småbitar och mylla ner, löv kan man säkert gräva ner också och så gräsklipp.
Lycka till med leran, hos mig finns bara gul lera som blir till ett tort pulver när det torkar. Jordfräs skulle jag inte rekommendera. Masken är en viktig trädgårdsmedarbetare, utan mask ingen bra odlingsbar jord. Var rädd om din viktigaste medarbetare. Masken "gör jord" och luckrar. Masken är ovärderlig. Och, 20-25 är hyfsat jorddjup för en hel del som normalt odlas i trädgårdsland. När vi tog över en helt igenvuxen trädgård, med ett helt igenvuxet trädgårdsland gjorde vi i korta ordalag så här med trädgårdslandet: Lerjord. En tät yta av gräs, kvickrot, maskros och vad det nu var. Vi grävde upp grässvålen, skakade tuvor. Grävde ett par spadtag djupt (idag hade vi använt grep, då visste vi inte bättre); rensade bort det fleråriga ogräs vi såg (silade inte jorden). Vi har årligen tillfört ordentligt med brunnen hästskit (vi får ett par-tre lass från hästgård som vi låter brinna) om våren; grepat ner "växtavfall" och lagt ett klippt lövtäcke om hösten. Att bygga upp en god jord tar tid, den finns inte att köpa i säck eller i lass. Idag har vi, tycker vi, en god jord. Under odlingssäsongen tillämpar vi delvis en "fuskvariant" av täckodling, vi vill utveckla det.
Inga från Närke
21-05-2010, 18:50
Har också lerjord. Vi gjorde så att år 1 blandade vi i grövre sand och jordfräste. År 2 blandade vi i torv och jordfräste. Detta höll vi på med i några år. Potatisen växte jättebra och den är det bästa för att få jorden porös och fin. Gödslade även vart annat år med ko eller hästgödsel eller påsgödsel. Handgräv den på hösten och fräs på våren, det har fungerat hos oss. Det är vårt potatisland vi gör så, annan odling använder jag mig av pallkragar och köpejord och från komposten.
När man vår- eller höstgräver landet så brukar man ju inte gå djupare än en grep (inte jag i alla fall) så ca 25 cm borde ju funka bra. Det låter eg som det störtsa problemet är dräneringen. Prova att gräva en kanal ifrån landet där det är lägst (mark sluttar nästan alltid åt något håll) så att det kan försvinna bort någon annanstans. Är det mycket så kan det ju bli en liten damm eller i alla fall ett tillhåll för växter som älskar att ha det vått om fötterna! Du vet, du måste tänka positivt!  Och som de andra skriver, ös på med så mycket ko- eller hästskit som du kan, gräsklipp, löv, kompost... Jag hade inte grävt mig nedåt för att fixa till landet, jag hade nog hellre byggt på höjden. Jordfräsen är ju bra för att luckra upp jorden så den blir fin och porös - men maskarna håller nog inte med om att det är en underbar maskin! Mitt land låg i träda ett par år när sonen var nyfödd och för kanske tre år sedan så hjälpe min pappa mig med att fräsa hela landet. Nu i år är jorden jättefin med massor med mask, så mycket har det inte varit åren efter fräsningen. Men så har jag haft i en massa gödsel och annat som säkert maskarna tyckt om.
Jordfräs på lerjordar är vanligtvis en väldigt dålig idé. Däremot gör den förmodligen nytta om jorden är kompakterad av byggmaskiner, frågan är om det gör tillräckligt stor nytta då kompakteringen sker ganska långt ner i marken och tar lång tid på sig för att återställas. Byggföretagen är väldigt duktiga på att förstöra jordarna på det viset  Dessutom kommer det inte gå särskilt bra att odla i en fräst styv lerjord samma år. Jag hade nog fokuserat på att vända runt så mycket av jorden jag orkade, gröngödslat upp hela ytan med perenner med djupgående rötter. Under tiden hade jag satsat på att odla i pallkragar och på något annat ställe de första åren, om jag nu hade orkat hålla mig borta från att odla ätbara saker där ändå, vilket nog hade varit svårt
CITAT (Peztis @ 23-05-2010, 22:41)  Jag hade inte grävt mig nedåt för att fixa till landet, jag hade nog hellre byggt på höjden.
Jordfräsen är ju bra för att luckra upp jorden så den blir fin och porös - men maskarna håller nog inte med om att det är en underbar maskin!
Mitt land låg i träda ett par år när sonen var nyfödd och för kanske tre år sedan så hjälpe min pappa mig med att fräsa hela landet. Nu i år är jorden jättefin med massor med mask, så mycket har det inte varit åren efter fräsningen. Men så har jag haft i en massa gödsel och annat som säkert maskarna tyckt om. Grejen är ju litet den också att kompakteringen helt har förstört jordens förmåga att suga upp vatten och att dränera vatten. Kompakterad lera kan ju bete sig som cement och det vill man ju inte direkt ha mellan växterna och grundvattennivån innebär att det under torra perioder kommer det att vara ännu torrare och under våta perioder kommer det att vara ännu våtare. Då hade jag hellre gjort som du säger men i pallkragar på en annan plats och försökt fixa till jorden på den där platsen under tiden  Jordfräsen är även ett jättebra sätt att slå sönder aggregaten med och förstöra välaggregerade jordar helt vilket många gör i tron om att jordfräsen faktiskt skall göra en luckrare jord när det du i slutändan i själva verket får ut är en jord med enkornsstruktur som inte växternas rötter kan växa särskilt bra i. Bäst, speciellt när det gäller en styv lerjord, är att helt enkelt regelbundet tillföra organiskt material och låta bli att bearbeta jorden mer än nödvändigt. Det görs automatiskt via tjäle, torka, kemiska processer och av mikrolivet m.m, gynna hellre dessa processer än att ge dig på att mekaniskt bearbeta jorden. Sedan som du nämner så är det inte alls bra för mikrolivet att fräsa jorden. Kanske blev repetition men jag orkade inte ta mig igenom väggen av text
Crazy4Flowers
24-05-2010, 11:08
Det är möjligt att jordfräs inte är det bästa för masken, men dom flyttar tillbaka, är jorden trist och tråkig lär det ändå inte finnas så mycket mask just nu heller... Dom flyttar in om det finns något gott att äta och då förökar dom sig därefter så det känns inte som ett skäl att låta bli att fräsa en gång. Annars om man är orolig över maskbrist kan man alltid samla in från något ställe där det finns mycket mask och kasta ut i landet för att det ska repa sig lite snabbare.
Jag skulle nog ha fräst allt en gång och sedan kastat på en massa skit och grönt sedan gjort en lätt snabbfräsning för att vända ner allt.
Hej
Förbättra lera jord eller sandiga jord , vi behöver lägga naturliga gödsel ( som kogödsel -häst gödsel- ) och kompost plus grön gödsel för att de gör strössel store så det blir jord bättre. H:Bassam
den jorden vi fick när vi hade byggt här var åkerjord just !massor av sten i den plus en himmla massa glasbitar,typisk åkerjord och osorterad,första året vräkte vi i massor av gödsel och körde bort massor av sten och inte blev den luftigare av det plus att det kördes med jordfräs,i år har vi häft i fyra säckar gödsel plus torvjord och planteringsjord och det så ju bra ut när man kratta runt det,men så kom åskskurar med hagel och se då blev hela landet som en skorppa igen,vad man blir trött efter allt jobb man laggt ner  Nu skitter jag i det rent ut sakt nu har jag såt och planterat så nu får det ta mig tjyven växa,men all denna småsten är en pina när man ska så frö som man inte knappt ser  .
Gunilla T
25-05-2010, 17:11
Ni som har problem med lerjord, här kommer ett tips från min gode vän Remstam; http://www.dn.se/bostad/inget-stoppar-tillvaxten-1.869930Han började i lerjord men har idag de frodigaste grönsaker jag någonsin sett. Han vattnar aldrig, gräver inte,rensar inte och använder ingen annan gödsel än vad täckodlingen ger. Jordfräs är nog en liten mördarmaskin i jorden, dödar maskar och flyttar de småkryp som lever lite djupare upp till ytan och de som lever på ytan hamnar för djupt ner i jorden. Täckodling fungerar väldigt väl och skapar så småningom en alldeles ypperlig matjord. Han har även gett ut en bok om sin täckodling "Min dröm om lustgården"
smuleborg
25-05-2010, 18:34
CITAT (Gunilla T @ 25-05-2010, 18:11)  Jordfräs är nog en liten mördarmaskin i jorden, dödar maskar och flyttar de småkryp som lever lite djupare upp till ytan och de som lever på ytan hamnar för djupt ner i jorden.
Täckodling fungerar väldigt väl och skapar så småningom en alldeles ypperlig matjord.
Han har även gett ut en bok om sin täckodling "Min dröm om lustgården" Kan inte annat än hålla med Gunilla T. Och när jag läste boken (på rekommendation av Gunilla T) tänkte jag att den borde jag läst redan när vi blev med ett stycke jord. Tala om livsviktig basic.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|