CITAT (majamia1 @ 13-05-2010, 14:00)

Hej
Har hört att om ens rabarber blommar ska man ta bort blomman direkt så att inte rabarberna blir träiga? stämmer detta?
Undrar om det är så att när rabarberplantan blommar är det rabarberns sätt att fröa av sig och på så vis föryngra plantan?
KAnske någon som vet!
Tack på förhand från en som jobbar i trädgården och som längtar efter vååååår och värme

Hej Majamia1,
Jag fick lära mig som barn att klippa ner blomsterstänslen från rabarbern för annars blev det räligt trådigt att äta och beskt kunde det bli. Nu har jag endast denna erfarenhet från barndommen och vi hade då olika sorter att välja på. Alla i byn hade samma sort.
Kolla detta för säkerhets skull om du tänker ha rabarberpaj el. annat.
Jag fick nog av det under min uppväxt, så sedan har jag inte haft det i min trädgård.
Jag ska börja plantera mina större växter till krukor, för nu idag fick jag hem min mini.kiwi som är 2-könad och vinrankan och änglissar väntar på mig. min make gjorde i ordning åt mig säckarna och stora krukorna så nu kommer jag igång, även att jag får ta dessa till altanen som är fullt med pelargoner, fuchior och annat smått. Väntar på värmen, men

inte då! Utearbete får vänta och jag får hålla till i garaget än så länge ...

fr. Tottes matte