DykUnderYtan
Undrar om jag är ensam om dålig rabarberskörd i år?

Vi har rabarber på fyra olika ställen i trädgården, tre olika sorters rabarber, några gamla och några är frösådda förrförra året. Två ställen är ordentligt gödslade med hästskit och de andra sparsamt gödslade men alla rabarberplantorna har väldigt få stjälkar och börjar redan skjuta blomknoppar. Vill minnas att det brukar vara bra mycket mer stjälkar än så här innan blomknopparna kommer.

Hur ser era rabarberplantor ut?

Platinum
Hos mig ser det ut att växa som det brukar.
Chamomille
Va konstigt? Hos oss är de klara att äta. Rejält kraftiga också. Har bara hällt på ko på påse.

Pumparump
Jag har varje år undrat varför mina rabarber inte ser ut som alla andras!

Har fått plantor av vänner där rabarberna växer så det knakar, både med och utan gödsel. Men hemma hos oss blir de som pygméer. Skälkarna blir aldrig mer än 10 cm långa. Bladen blir sådär stora.

Och jag var precis ute och bröt av blommor på alla. Tyckte också att det var tidigt med blommor nu. Bor inte långt från Göteborg.

Vad är det för fel hos oss?
Platinum
CITAT (Pumparump @ 13-05-2010, 17:16) *
Jag har varje år undrat varför mina rabarber inte ser ut som alla andras!

Har fått plantor av vänner där rabarberna växer så det knakar, både med och utan gödsel. Men hemma hos oss blir de som pygméer. Skälkarna blir aldrig mer än 10 cm långa. Bladen blir sådär stora.

Och jag var precis ute och bröt av blommor på alla. Tyckte också att det var tidigt med blommor nu. Bor inte långt från Göteborg.

Vad är det för fel hos oss?

Mina står i lerjord och har gjort så sedan ja vem vet när, de fanns när vi flyttade till huset för tio år sedan i vad som då va ett hallonsnår.

Jag göder dem inte alls och vattnar dem inte heller, naturen får sköta bevattningen.

De står i sydostläge så de får sol mer eller mindre från det solen går upp till den går ner.

Skördar fram till augusti och det som finns kvar då får vissna ner och täcka knölarna över vintern.
Åsa, mälardalen zon 2
Har ätit rabarberpaj idag från egen skörd. Inte så mycket lera i min jord men kompost med några års mellanrum får de, de sitter soligt på ett inte alltför torrt ställe. Elmblitz är dock en pygmé jämfört med Victoria, vill man ha en kraftigväxande överlevare brukar Victoria vara ett bra val. Elmblitz har mindre oxalsyra men det tar ganska många år innan den sätter fart att växa tycker jag + den blir inte riktigt sådär bjässig som Victoria.

(om plantorna är unga och nyköpta bör man undvika skörd de första åren ifall man vill ha stora plantor)
DykUnderYtan
Hmm, det är jättekonsigt. Två av plantorna är gamla rackare som fanns då vi köpte huset. De har gett massor med rabarber de senaste två åren men just i år så är det inte alls som det varit tidigare. Jaja, jag skördade några små stjälkar här och där så det kanske räcker till en liten, liten rabarberpaj i alla fall, eller kanske utblandad med lite äpple. smile.gif
ingrids
Även om den inte är någon jätte har min Elmblitz tagit sig rejält (och står precis bredvid komposten gör den ...). Jag fick rådet att inte skörda nästan alls efter midsommar, vilket jag inte riktigt hållit dåliga sommar, men från i alla fall senare halvan av juli får den stå och bara feta på sig. Och även jag tar bort blommorna så fort jag ser dem.
Bassam
Hej

Jag tycker att de behöver plats med mindre sol.
H:Bassam
majamia1
Hej
Mina rabarber är större än någonsin och jag har bott här sen 1991 och då sattes vår rabrab. Vår har även blomat för första gången på alla dessa år och nu har jag klippt bort den så att det inte ska bli träiga rabarber.
Mvh MArie rose.gif
Solstorm
Jag kommer med en vild gissning. En del blommor blommar ju inte om de får för mycket kväve. Det blir bara mycket bladmassa men dåligt med blommor. Kan det vara så att rabarberna behöver mera kväve för att inte ha så bråttom att blomma?

Elmblitz har tagit några år på sig att bli stora här, Viktoria är mycket snabbare. Jag tycker att Elmblitz är lite smaklös så jag brukar ta av båda sorterna när jag gör paj och annat.
KRT
Det kan inte vara så enkelt att det beror på vädret????
Här nere iaf, var det kallt m snö, sedan kom någon slags hattig vår och nu är det vår enligt SMHI och kalendern, men 6 plusgrader tycker jag inte riktigt kvlificerar sig som vår... Dessutom har det varit ganska torrt ett tag, nu de senaste två dagaran jar det regnat men innan dess kom det inget på 2 veckor (valborg). Tycker det mesta i trädgården ser lite tunnt och trist ut, inkl mina rabarber..... Har inte ens behövt klippa gräset förrän i förrgår och DET är ovanligt.

Peztis
Jag tycker att det överhuvudtaget har varit lite segt i vår med allt men inatt regnade det som 17 och idag har det varit varmt (18 grader) så helt plötsligt bel det så gimla frodigt!!! imorgon måste gräsmattan klippas för första gången i år.
Mina rabarber är ännu rätt ynkliga men jag har hopp om livet, de kommer snart att skjuta iväg och då blir det rabarberkräm, -soppa, -paj och -saft så det står härliga till!
Jag grävde desutom upp hela rabarberlandet i höstas så om det är segt förstår jag det men egentligen förväntar jag mig en enorm skörd! Förra året var nämligen väldigt dåligt rabarberår hos oss, därav omgrävning och gödsling i höstas.
blomkronan
Jag har rabarber för första gången på mååååånga år, jag minns inte att man kunde skörda så här tidigt?? Jag har oxå läst att om man vill ha rabarber till midsommar, kan man ställa en hink över plantan och då växer den fortare!! MEN min är stor nu tycker jag, och någon hink har jag inte satt över...
[attachment=49970:IMG_3617.JPG]
Bilden tagen 11 maj, då gjorde vi årets första paj biggrin.gif

Det är ju många veckor kvar till midsommar!!!
Åsa, mälardalen zon 2
För att få rabarber till midsommar behöver man inte sätta på hink det brukar vara jätteplantor långt innan dess. Här i zon 2 kan man dock få rabarberpaj till valborg ifall man sätter på en en stor svart hink på rabarbern (under normala vintrar, iår blev det 1-2v senare).

Blekt rabarber är även mjällare men man bör inte ha hinken på längre än nödvändigt + har man flera rabarberplantor bör man byta planta varje år så det inte är samma planta man bleker för det tar ju något på krafterna.
Bassam
Hej

Jag är med som säger att om man ger Rabarber mycket kväv på grund att kväv ger mycket grönskar och ska försent blommor eller Blommor ska inte komma .
H:Bassam
blomkronan
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 14-05-2010, 21:33) *
För att få rabarber till midsommar behöver man inte sätta på hink det brukar vara jätteplantor långt innan dess. Här i zon 2 kan man dock få rabarberpaj till valborg ifall man sätter på en en stor svart hink på rabarbern (under normala vintrar, iår blev det 1-2v senare).

Blekt rabarber är även mjällare men man bör inte ha hinken på längre än nödvändigt + har man flera rabarberplantor bör man byta planta varje år så det inte är samma planta man bleker för det tar ju något på krafterna.

g.gif jag kan nog minnas fel... jag kanske läste valborg med minndes midsommar! dunno.gif för det kan ju inte ha stått midsommar med tanke på hur det växer biggrin.gif
L.avendel
Jag har också redan blommor och färre stjälkar!
skogstroll
mina blir bara uppätna av sniglar sad.gif

ingrids
Tog bort tre blommor igår som var på G och insåg att det finns rabarber till minst tre rabarberpajer. Sån tur att jag ska ha gäster på onsdag smile.gif. Men skämt åsido, för mig som inte har snigelproblem är platsen närmast komposten en höjdare för rabarber.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon