Hej
Jag har en bit mark bakom ett uthus där det ofta är vattensjukt. Marken ligger lite lägre än omgivande åker så på höstar och vårar när det är blött är det ofta stora vattenpölar i marken.
Jag skulle vilja utnyttja det här området för ett växthus, bärbuskar samt komposthögar men inser att jag måste göra något åt dräneringen först.
Jag har en galen(?) idé som jag tänkte höra vad ni tror om:
Jag gräver en bäck (dike) längs med kanten av detta område och hoppas att vattnet söker sig ner i bäckfåran. För att hjälpa till lägger jag några dräneringsledningar tvärs över området som mynnar i bäcken. Bäcken kan sen få sluta i en damm.
Fundering 1: kommer verkligen vattnet att försvinna från markytan och söka sig ner i bäcken istället?
Fundering 2: Jag kan väl inte ha en tät botten (dammduk t.ex.) i bäcken för då kan ju inte vattnet rinna IN i bäcken frå sidorna. Det kommer ju dock att göra att den istället står torr de perioder det inte är dyngsurt i backen, dvs större delen av året. Kanske kan jag ha tät botten i dammen men inte i bäcken?
Kanske kunde jag leda regnvatten från husets takrännor till bäckens mynning så det blir lite flöde även vid vanliga regn?
Kommer vattnet att bli väldigt lerigt om det är jordbotten/väggar i bäcken? Hjälper det att försöka täcka botten och väggar med sten i varierande storlek för att vattnet inte skall dra med sig så mycket slam...
Vad tror ni, är det någon idé att försöka?
Vad har ni för erfarenheter av vattensjuk mark?