Full version: Mossa på stenplattor
Östh
Stenplattorna vid entren är nu täckta av kompakt/låg grön/brun mossa. Hur skall jag på bästa sätt få bort den? Tacksam för enkla och effektiva förslag
Bassam
Hej
Du kan gå till plantagen o fråga efter järnsulfat hink som koppla med vatten slang.
H:Bassam
Sussie F-Flower
CITAT (Östh @ 13-05-2010, 19:02) *
Stenplattorna vid entren är nu täckta av kompakt/låg grön/brun mossa. Hur skall jag på bästa sätt få bort den? Tacksam för enkla och effektiva förslag

Teoretiskt sett så kan du få bort mossan med Bakpulver! (Natriumkarbonat --> Kalcinerad soda)
Frågan är bara hur många gram/hekto/kilo (???) som är nödvändigt per kvadratmeter...

Spännande.. yes.gif .. ska kolla upp mera imorgon... tummenupp.gif

(imorgon är alltså idag... laugh.gif )
pibe02
Om du hittar någon info så berätta gärna. Jag har också fått mossa i min relativt nylagda stensättning.
Mvh
Pia
Gossen Ruda
Järnsulfat kan färga stenar/betong så använd inte det. Jag har denna helgen och även förra hållit på att ta bort mossa på betongplattor och stenar med brorsans högtryckstvätt. Funkar utmärkt men det är ett slit när mossan fått växa i många år. Betongplattor med dansk sjösten är otroligt svåra att få rena men det går. Det har blivit ett par skottkärror med mossa och mer blir det. Kommer nog att visa bilder när det är klart.
vips
Kan tillägga att man nog bör vara lite varsam med högtryckstvätten om man har skiffer eller ölandssten, släpper gärna bitar och flisor om man spolar för mycket och hårt...

/magnus
Gossen Ruda
CITAT (vips @ 14-05-2010, 10:58) *
Kan tillägga att man nog bör vara lite varsam med högtryckstvätten om man har skiffer eller ölandssten, släpper gärna bitar och flisor om man spolar för mycket och hårt...

/magnus

Gäller nog de flesta stenmaterialen. Jag sprutade bort en bit ur en betongplatta och när jag rensade en stor sten och satte upp plastskivor för att inte mossa ner rabatterna smällde det ordentligt i plasten. Det är väl dock så att man bara sprutar bort bitar som snart ändå skulle lossna men skyddsglasögon rekommenderas.
Rhubarb
Spruta Fulstopp på mossan så dör den och ingen ny kommer det närmaste året. Mossan regnar bort men det tar tid. Det är mycket lättare att högtryckstvätta bort mossan när den har dött, efter 3-4 veckor är mossan brun och död.

Maj-Elén
Teoretiskt sett så ska mossan dö av vedaska eftersom det är alkaliskt och mossan klarar inte av den miljön, så mitt råd är att om du kan skaffa vedaska så strö den på dina plattor.
malcolm
Gasolbrännare är ett annat alternativ men själv kör jag med högtryckstvätten utan någon tillsats, har röd öländsk sandsten på uteplatsen och det har aldrig lossnat några flisor, man får spruta lite snett och inte rakt på.

Vattnet suger jag upp med vattendammsugare sedan fast med en "buffertburk" mellan sugaren och munstycket.
Malin80
När det gäller fulstopp:
Den aktiva beståndsdelen är Bensaltensid. Jag köpte koncentrerad Bensaltensid från www.allt-fraktfritt.com. En dunk på 5 liter. Det var visserligen dyrt, men jag har stor gård med många mossytor. Det blir billigare att köpa koncentrat än att köpaJag var lite fundersam om det var lur på något sätt. Dom säljer ju en massa hembryggningsprylar och det kändes lite ljusskyggt och halv-olagligt. Men jag fick hem min dunk och behandlade min mossa förra sommaren. Först så skrapade jag bort de tjocka kuddarna med en spade, annars går det åt så mycket. Jag använde en kasserad städmopp och slabbade ut allt från en hink (många hinkar) på horisontella ytor och en handpumpad tryckspruta till vertikala ytor. Efter någon-några veckor var mossan vissen, torr och brun. Sen kunde man sopa bort resterna med hård sop eller med högtryck. Om man vill, men det försvinner av sig själv på något år annars. Detta gjorde jag på i stort sett ALLA ytor utomhus: Sjöstensplattor, marmorkrossplattor, betong, asfalt, trästaket, stålstaket, garageport och även lite på gräsmattan. ALL MOSSA DOG!!! Och i år växer det ingen ny än...
Nästan alla ogräsmedel är ju giftiga på något sätt eftersom ogräset dör av det. Detta är inte heller jättemiljövänligt men man behöver så lite sett över lång tid. Medlet lämnar efter sig en yta som mossa, mögel, alger och dyligt inte trivs att växa på. Det håller i flera år. Dock gissar jag att man inte ska kasta den döda mossan i komposten, kan ju vara illa för mögel och sånt som jobbar med nedbrytningsprocessen. Dessutom ska man kanske kolla upp om regnvattnet rinner till kommunalt avlopp. Om det är biologisk rening med mikroorganismer så kanske dom inte gillar detta.
Jag testade även att blanda lite i vattenbaserad färg till ett nytt trästaket och till nymålning av gamla, slipade trädgårdsmöbler samt en vilstol i rotting. Detta även förra sommaren. Möblerna stod ute i ur och skur hela vintern och ser fina ut nu. Ingen färg har släppt. Men det är nog för tidigt att avgöra än.
Jag ska även prova att rengöra våra markiser från svarta prickar med Bensaltensid. Jag kan återkomma med resultat senare när jag gjort det.

Nej jag jobbar inte med att sälja Bensaltensid. Och varken jag eller någon jag känner tjänar något på detta medel. Jag bara delar med mig av mina erfarenheter.

Jag surfade in här lite av en slump och jag är inte särskilt aktiv på internet öht. Svar på ev. frågor kan därför dröja.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon