Jag har en Frankenthaler som jag har förstått är hopplös att flytta från gamla till nya växthuset efter 11 år på plats - det var inte riktigt vad jag hade tänkt mig...
Så nu skulle jag gärna vilja ha tips på den BÄSTA vindruvan!

Läste här på Odla att helst bör man ha två olika plantor för bästa skörd. Men har man verkligen plats med det i ett växthus på 14, 1 kvm? Vill ju gärna ha plats med annat också - både odling, några stolar och mig själv

Men om tv å skulle kunna få plats så är det väl vettigt med två olika - en blå och en grön - som då ska blomma samtidigt.
Just ja, zon... Vet inte om det är två, tre eller fyra här mellan Stockholm och Uppsala. Jag planterar och odlar i alla fall.
Huggorm
13-05-2010, 18:46
Du får plats med två om du formar dom som professionella vinodlare formar sina vinstockar. Låter du dom klättra mer eller mindre fritt så blir det nog svårt däremot.
Åsa, mälardalen zon 2
13-05-2010, 19:03
Vindruvor är självfertila och man får mycket bra skörd med bara 1st vinranka så man måste inte ha 2. Jag har 1st Himrod i kallväxthus härdig till zon 2-3, söt grön och kärnfri + mjöldaggsresistent.

Oj, Åsa! Vilka fina klasar!!!
Himrod, det måste jag försöka komma ihåg när jag står i butiken. En stor fördel att de är kärnfria, det är inte Frankenthaler och eftersom druvorna blivit så små varje gång så är det mest kärnor. De är dock väldigt goda och smakrika - men som sagt mest kärnor i de små blåbären...
lenaandersson
14-05-2010, 08:03
Jag har också Himrod, har hört att det ska vara en av dom bästa. jag grävde ner min lilla planta i höstas i vårat kall växthus och den klarade vintern så den är nog ganska härdig också jag bor i zon 4.
Lycka till
Huggorm
14-05-2010, 09:13
Himrod skall klara amerikansk zon 5a, det vill säga -28,8°C, men den kräver lång och varm sommar för att bygga upp sin vinterhärdighet. Har man den i kallväxthus så får man ju just en tidig vår, varm sommar och sen höst, så då borde den klara sig i svensk zon 4.
Hejsan
Jag har en sort som heter Vanessa och är jättenöjd med den och sen får jag röda druvor och valet var för man har ju så mycket grönt i växthuset ändå....det skall vara lite färgglatt
CITAT (Bock @ 14-05-2010, 10:18)

Hejsan
Jag har en sort som heter Vanessa och är jättenöjd med den och sen får jag röda druvor och valet var för man har ju så mycket grönt i växthuset ändå....det skall vara lite färgglatt
Ja, det är nog så viktigt att ta i beaktande! Det var kanske lite därför som jag köpte Frankenthaler då när det begav sig.
Åsa, mälardalen zon 2
14-05-2010, 20:29
Vanessa är dock något sämre härdig än Himrod, runt zon 2, men funkade Frankenthaler som är härdig till zon 1-2 i växthuset så lär Vanessa funka också.
Hej
Man kan öka härdighet genom att plantera djup plus att växa väldränerad jord.
H:Bassam
Sussie F-Flower
14-05-2010, 23:59
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 13-05-2010, 20:03)

Vindruvor är självfertila och man får mycket bra skörd med bara 1st vinranka så man måste inte ha 2. Jag har 1st Himrod i kallväxthus härdig till zon 2-3, söt grön och kärnfri + mjöldaggsresistent.

OJ!!!

Är druvorna på bilden DINA druvor, Åsa? -Vilka stooora fina klasar!!!
Är dom goda?
Jag vill också ha vindruvor...
Fast jag bor i zon 4 så kan det ju faktiskt bli -35 i jan-febr. Kan man ha den där sorten då?
(i kallväxthus?)
Åsa, mälardalen zon 2
15-05-2010, 07:39
Ja det är min druva och den får ofta sådär mycket druvor fast det ser nog lite extra ut på bilden eftersom plantan var nypincerad ofta är det ju mera blad runtomkring. Druvorna smakar ungefär som de gröna kärnfria druvorna i affären, kanske något lösare fruktkött men väldigt söta och goda. Den mognar hyfsat tidigt ofta i början av september men några gynnsamma år har jag haft mogna klasar i mitten av augusti. Jag skottar in snö i växthuset som isolering (druvan är planterad i marken ganska väldränerat), när den var ung och liten lindade jag in den i säckväv men det gör jag inte nu och den klarade den hårda vintern vi hade iår och i stort sett inget verkar ha frusit ner.
Himrod är en korsning och innehåller en del labrusca-gener (staketvindruva) så den har nog fått en del av härdigheten därifrån.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.