Full version: Hibiskus
eml
Har en uppstammad hibiskus "på G" där jag i höstas tog av den på höjden och nu försöker få till lite grenar. Nytillväxten har dock de senaste månaderna sett lite underlig ut. Bladen blir liksom buckliga och nervtrådarna i bladen är rejält gula men växten ser i övrigt rätt välmående ut. Vad kan detta bero på (den har haft lite angrepp av spinn som dock mildrats rejält efter envetet duschande) och/eller vad kan jag göra åt det?

Plantan står i ett svalt (12-15 grC) rum vid ett SV-fönster plus extra belysning av en lågenergilampa 12 timmar per dygn. Jag har ca 50 % luftfuktighet (har en "dim-maskin" som m.h.a ultraljud skapar "vattenrök") och duschar plantan några gånger i veckan.
Tittiluringen
Hej!

Vild gissning: kan den vara övervattnad? huh.gif

Lycka till, jag känner igen fenomenet men kommer inte ihåg vad jag gjort/gjorde...

Kram Tittiluringen
Anna-C
Jag gissar lite också...
Kan det ha blivit obalans mellan rotsystemet och bladmassan när du "tog av den på höjden"? wink.gif

Rotsystemet blev s a s överdimensionerat till den bladmassa som blev kvar efter kapningen. Isåfall kan det kanske vara övervattning - med tanke på att du duschar och "dimmar" också.

Buckliga blad brukar det kunna bli vid ojämn vattning.
Sugande/stickande odjur brukar också göra att bladnerverna dras ihop och bucklar bladen.
Har du kollat längs bladnerverna på undersidan att det inte sitter några sköldlöss t ex...? sad.gif

Om det gula blir som ett mönster som följer bladnerverna, så kan det också vara brist på nåt - kommer inte ihåg om det är magnesium....?

Ja, detta blev lite funderingar från mig. Önskar jag kunde hjälpa dig mer! Hibiskusar är så fina

wub.gif
renate
Jag tror din hibiskus star för kallt,när växter står svalt skall man dra ner på vattningen,ställ den i ett varmare rum.Jag använder ingen extra belysning på vintern,duscha av de någon gång i duschen annar inte för mycket vatten,så mycket jag vet vill hibiskus inte har det för kallt.
Mvh.Renate
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon