Lise-Lotte
13-05-2010, 20:36
Jag älskar min trädgård och mina rabatter. Men jag har två små hundar som älskar att äta all gödesl som jag har i rabatterna. Det hjälper inte att gräva ner dom gräver upp det lika fort. Nu har jag gjort en säck i guteväv o fyllt med hästgödsel som jag har lagt i en tunna full med vatten som jag tänkt vattna med ibland. (som en gigantisk tepåse) Räcker det att vattna med detta vatten eller är min ide helt värdelös?
Ha det bra allihop! Lotta
lavendelgården
16-05-2010, 17:58
Hej!
Det kallar jag kreativt tänkande. Har gjort likadant med hönsgödsel -fast utan säck, det fungerade bra. Sen är det ju så att mullen från hästgödseln oxå behövs . gräv ner den i samband med plantering. Att hundarna rör om i din gödsel gör nog egentligen inte någonting. Men om dom äter den - hm kan det vara nyttigt!!!!!
Lycka til¨l
Åsa
officinalis
22-05-2010, 17:18
Vet inte hur näringsrik stallgödseln du använder är. Inte helt otroligt så har mycket kväve avgått med hjälp av denitrifikation, så vatten av nässlor och hönsgödsel kanske kan fungera bättre då.
Kväverikt gödsel, som nässelvattning och hönsgödsel blandar du med vatten i 1:10, annars blir det nog för starkt. Resterna kan du kompostera ordentligt. Då tror jag inte hundarna käkar upp det.
Eva i Höga
22-05-2010, 19:49
Jag föreslår också nässelvatten, har själv god effekt av det.
officinalis
22-05-2010, 22:23
Jag har bara gjort avkok på nässlor och använt i liten skala innan.
I år är en hink med vallört och nässlor satt. Vi får se hur det blir!
Preussen
23-05-2010, 08:03
CITAT (lavendelgården @ 16-05-2010, 18:58)

Hej!
Det kallar jag kreativt tänkande. Har gjort likadant med hönsgödsel -fast utan säck, det fungerade bra. Sen är det ju så att mullen från hästgödseln oxå behövs . gräv ner den i samband med plantering. Att hundarna rör om i din gödsel gör nog egentligen inte någonting. Men om dom äter den - hm kan det vara nyttigt!!!!!
Lycka til¨l
Åsa
ingen fara för hundarna att de äter gödsel, dock ej så smakfullt för oss människor.
Turinna
01-06-2010, 08:30
Det är också utmärkt att spä sitt kiss 1-10 och vattna med. Utmärkt kväve med omedelbar verkan.
Grobladet
11-06-2010, 15:07
Jag gör flytande näring av min torkade kompost.
Jag tolkar styrkan utifrån färg och hur mycket det bubblar.
Mätte pH som låg vid 5 ungefär, men det varierar nog.
Finns det någon enkel och bra metod för att mäta mängden "näring" ?
Källtorpet L&T
12-07-2010, 09:51
jag skulle säga att en kombination av ditt gödselvatten och lite nässelvatten borde göra susen..
det handlar väl mest om vad dina växter behöver för näring..
hästgödsel innehåller ju mestadels P och K, vilket är näringsämnen som oxå behövs i rabatter och odlingar..
är det bara rabatter eller har du trädgårdsland oxå?
i så fall kan du ju gräva ner resterna ifrån "tepåsen" i landet till hösten och på så vis jordförbättra där..
i rabatterna kan ju gräsklipp göra susen, lägg ett litet lager uppepå, dels som skydd mot ogräs, detta multnar ner med tiden och kan blandas in i den nuvarande jorden..
dessutom så sipprar det ju ner lite näring vid vattning och regn..
lisasson56
12-07-2010, 16:27
Har för första gången gjort nässelvatten. Det var den hemskaste lukt någonsin! Den går heller inte att tvätta bort från händer eller vart man varit i kontakt med det. Hoppas inte tomaterna tar smak av vattnet...men så kan ju inta vara fallet då så många av er använder det. Sonen undrade varför det luktade skit vid växthuset.. haha, men nu förväntar jag mig dundergrönska
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.