Också Ofelia
Det är ca 15 grader där vintertid och varmare sommartid. Har tänkt sätta trädet i en stor pilkorg med näringsrik jord med lecakulor i botten. Eftersom det inte kommer in insekter har jag tänkt pollinera med en borste.

Någon här som vet om min idé håller? Förstår att trädet inte blir lika stort som utomhus men går det alls? Hur har träden det där de "bor" (Kina?) på riktigt, varmt året runt?

Är nöjd om det kommer någon frukt men bor i fel zon för att ha trädet ute. Har beställt ett från Hortogreen och vet inte riktigt hur stort det är när det kommer.
Åsa, mälardalen zon 2
Låter som för varmt för aprikoser på vintern de är lövfällande och vill ha kallt på vintern, det finns aprikossorter man kan odla utomhus i sverige året runt de är inte några tropiska växter. På väldigt många håll i kina har man snö på vintern.
Alexander-VG-zon3
vilken zon bor du i ?

aprikoser är ganska härdiga och som Åsa skrev finns det ännu härdigare namnsorter att få tag på , problemet är snarare att dom blommar tidigt så att frosten förstör blommorna.

odlas dom i söderläge kan det vara bra att skydda stammarna mot solen. plus att man skyddar växten mot solen så den inte blommar tidigt eller att man skyddar mot frosten. barksprickor undviks också om dom odlas i halvskugga.
Också Ofelia
Tack för svar!

Bor för kallt för aprikoser ute men om jag sätter in den i nåt förråd då med 0 - nån minusgrader? Tror ni den kan fungera i kruka och hur stor?
Åsa, mälardalen zon 2
Det blir lagom för det med runt nollgradigt, vattna sparsamt under vintern det räcker om det är lätt fuktigt längre ner i krukan växter utan blad dricker i stort sett ingenting.
Tottes matte
CITAT (Också Ofelia @ 13-05-2010, 22:30) *
Det är ca 15 grader där vintertid och varmare sommartid. Har tänkt sätta trädet i en stor pilkorg med näringsrik jord med lecakulor i botten. Eftersom det inte kommer in insekter har jag tänkt pollinera med en borste.

Någon här som vet om min idé håller? Förstår att trädet inte blir lika stort som utomhus men går det alls? Hur har träden det där de "bor" (Kina?) på riktigt, varmt året runt?

Är nöjd om det kommer någon frukt men bor i fel zon för att ha trädet ute. Har beställt ett från Hortogreen och vet inte riktigt hur stort det är när det kommer.

Hej Ofelia,
Ett tips är att du söker efter just tet trädet i miniformat "Bakkers" har många olika sortens miniträd, även för till en större kruka. sedan beror det på dig och utrymme hur hårt du måste klippa grenarna. Din ide är inte dum alls, då har du möjlighet att flytta på den till varmare del i trädgprden och ha den frostfritt och ljust på vintern. Jag har precis planterat min vindruva och mini-kiwi, väntar på maken för att lyfta dessa ut till min altan så länge det finns frost. Sedan ska dessa 2 klara var sin pollinering och är vinterhäsdiga ner till 25 grader och mer i kallväxthuset. Jag har också letat andra småträd. men det blir inte mer i år för nu har jag fulltecknad och lite till. giggle.gif fr. Tottes matte
Alexander-VG-zon3
CITAT (Också Ofelia @ 15-05-2010, 14:30) *
Tack för svar!

Bor för kallt för aprikoser ute men om jag sätter in den i nåt förråd då med 0 - nån minusgrader? Tror ni den kan fungera i kruka och hur stor?

aprikoser är inte så känsliga för just vinterkyla enligt åke truedsson tål dom ner till -30c -45c, du kan kolla zonkartan om du inte vet vilken zon du bor i. för annars kan man ju ge tips på härdiga sorter som du kan övervintra ute i marken istället.

odlar du dom i krukor så försök skaffa så stora krukor. dom vill ha lucker och kalkrikjord. under blomningen och när den utvecklar nya blad så får man inte utsätta den för frost. så ta ut den efter att frostrisken är förbi. har dne fått blad när du sätter ut den så placera den i skuggan först 1-2veckor så att dom vänjer sig. sedan när den är avhärdad så placera den soligt och varmt. ge den regelbundet med näring och låt den torka upp lite innan du vattnar igen. sedan till hösten låter du den stå ute i ett par frostnätter, alltså ha den ute länge på senhösten och en bit in på vintern så att den får kyla och fällerbladen. sedan sätter du då in den där du hade tänkt att ha den, mörkt och runt 0c är ganska bra att övervintra den i. låt jorden torka upp med längre uppehåll än under sommaren. sedan då tar du ut den igen och gör om allt.

behöver du beskära den så klipper du den under JAS (juli-aug-sept). dock brukar man inte klippa dom så mycket.
Också Ofelia
Tack alla för svar!

Ska nog platnera trädet i min stora pilkorg så det blir lättburet och rymmer mycket jord. Beställt trädet på Hortogreen och trädet heter Nancy, zon 1-3. Har gott om utrymmen med o gradigt samt vissa även med lite ljus så just den delen går lätt att ordna. Får väl flytta det till vinterträdgården tidigt på våren, runt mars kanske och sedan flytta ut det på altanen under sommaren.

Ute tänkte jag chansa med ett Frost persikoträd så får jag väl se vilket som fungerar bäst.
Också Ofelia
Halloj alla odlare!

Nu så har min Nancy levt ett år i sin pilkorg i vinterträdgården. Iår var det ca 12 grader där och hon fällde alla sina blad i höstas och fick vatten ytterst sällan. Nu så är det åter blad på hela trädet och den ser välmående ut. Kommer nog att låta henne stå kvar i vinterträdgården tills frostrisken är över och sen sätta ut i skyddat och varmt läge.

Mina frågor nu är om trädet är självpollinerande (jag håller insektsfritt i vinterträdgården)? Nu så har den ännu inga blommor i och för sig och då raskt över till nästa fråga; när brukar de blomma?
Och sista frågan; vilken gödning bör jag använda i krukan? Vattnar det mesta därute med blåkorn, duger det? Hur ofta bör jag byta ut jorden? Kanske ska hitta en ännu större kruka? FInns ju så många fina numera i lättviktsmaterial.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon