HelenaLJ
Jag vill plantera någon liten växt i rosenrabatten. Något som är vintergrönt, och inte blir bredare än max en meter. Höjden spelar ingen roll. Jag bor i Skåne och har lerjord. Har tittat på bland annat japansk järnek och vinterbär (Skimmia Japonica) men ser då att de vill ha sur mullrik jord, så de lär väl inte trivas hos mig. Finns det någon här som har några förslag?
Bassam
Hej
Jag skicka till texten som passar den situationen
Om du har en tung lerjord där häcken skall planteras, bör jorden först bytas ut. Den nya jorden skall vara lucker och för att göra den mer genomsläpplig, kan man även blanda i dräneringsgrus. Man bör undvika att blanda i torv, som kan ruttna om jorden blir för blöt.

H:Bassam
HelenJ
CITAT (HelenaLJ @ 13-05-2010, 22:35) *
Jag vill plantera någon liten växt i rosenrabatten. Något som är vintergrönt, och inte blir bredare än max en meter. Höjden spelar ingen roll. Jag bor i Skåne och har lerjord. Har tittat på bland annat japansk järnek och vinterbär (Skimmia Japonica) men ser då att de vill ha sur mullrik jord, så de lär väl inte trivas hos mig. Finns det någon här som har några förslag?

Klätterbenved Eounymus fortunei funkar i lerjord och blir också fin ihop med rosor. Särskilt sorten 'Emerald Gaiety Dafo' är bra. Den är brokbladig och behåller visserligen bladen över vintern, men då övergår de i en rosa ton. Den blir ca 1 meter bred och lika hög med tiden, men växer sakta. Den vanliga klätterbenveden som är helgrön, E fortunei var radicans, blir betydligt större. Båda uppskattar om du blandar i lite extra mull och kanske även grovt grus när du planterar dem, men klarar sig förmodligen utan.
Fru Frö
Det som slår mig är buxbom - utan att alls veta om lerjord är lämpligt.

Den går ju att hålla in till den storlek du vill ha den .....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon