|
anncharlotte
14-05-2010, 00:41
Jag har en hankatt, som jag använt till avel, och sen kastrerat. En underbar röd Burmahane, kelen och mysig på alla sätt, men han strilar även som kastrat, och jag vet inte vad jag ska göra ? Det finns en gräns för hur länge man orkar, och här hemma är det nog så att vi har nått den gränsen. I alla fall om jag ska fortsätta att räkna mej som en gift kvinna :-) Kanske att det skulle hjälpa att han kom till ett nytt hem, där han inte var van vid att markera revir och där inga andra fertila katter fanns, men hur hittar man nån som vågar försöka ? Andra tanken är ladugårdskatt eller stallkatt, men det måste ju vara någonstans där han samtidigt får mycket mänskligt sällskap, det är han ju van vid. Finns det någon som skulle kunna tänka sej att göra ett försök med denna underbara hane så kör jag honom nästan hur långt som helst.
anncharlotte
14-05-2010, 00:47
Bilder på Louis finns på min hemsida www.lillagrabo.se
Skruttis
14-05-2010, 07:59
Tyvärr kan jag inte ta hand om Louis, men jag önskar att jag kunde. Han är ju hur snygg och gullig som helst. Hoppas verkligen att det ordnar sig för honom (och dig).
Myosotis
14-05-2010, 08:04
Så fina katter  Jag måste erkänna att jag blev kär i burmakatter när jag fick träffa några. Gosigare katter får man nog leta efter. Men hur skulle han funka som utekatt? Är det rätt att göra så mot en innekatt som är van att sova i sängen? Vad händer om han blir olycklig? Avlivning?  För inte ska man väl testa på en massa olika ställen. Har hans kiss slutat lukta? Vad säger veterinären? Har du testat Feliway?
anncharlotte
14-05-2010, 08:53
Jo jag har testat feliway utan större reslultat tyvärr, men återigen här hemma har han ju sina invanda vanor, att slå en drill på vissa ställen. Därimot så tror jag att "hankattdoften" är borta. Det kan ju hända att han skulle bättra sej om han kunde få gå fritt ute, här har han bara vår inhägnade kattgård att tillgå, fick han större revir skulle ju också revirgränsen förändras. Men det funkar ju inte mitt inne i stan. Vi bor i ett radhusområde och social som han är så skulle han antagligen gå in och hälsa på varje granne som har dörren öppen, plus att risken är stor att han skulle bli överkörd. Som helt och hållet utekatt, stall eller ladugårdskatt vet jag inte om det skulle bli bra, jag har ju också tänkt tanken att skulle han verkligen trivas med det, han som är van vid familjeliv ? Men det vore väl värt ett försök i alla fall, om jag hittar ett lämpligt ställe, för till sist finns ju inget annat alternativ än avlivning, och det vill jag ju inte. Veterinären har inte haft några förslag förutom feliway och så kanske att ett nytt hem skulle kunna fungera. Och ja, burmakatter är underbara katter som älskar människor, både sina ägare och alla andra som kommer på besök.
Myosotis
14-05-2010, 09:07
Ett problem tycker jag är att det ger den eventuella nya ägaren skuldkänslor. "Funkar det inte hos mig så avlivas katten, och då är det mitt fel". Spontant tänkte jag att jag skulle kunna försöka, men man får ju tänka igenom det lite till. Jag har två kastrerade hankatter som bara är utekatter, de kommer båda från förvildade kattkolonier och vill helt enkelt inte vara inne. Man kan locka in dem med mat så länge dörren står öppen, blir de rädda så vill de ut. En är tam och en fortfarande skygg. De är bästa vänner och gör allt tillsammans, sova gör de i ladan där jag har byggt olika krypin åt dem, men favoritplatsen är en bal isolering uppe på vinden. Skulle han kissa i ladan någon gång gör det inte så mycket. Kisset luktar väl inte längre nu när han är kastrerad? Hur länge har han varit kastrerad? Kiss inomhus är helt oacceptabelt då jag bor i mina föräldrars sommarstuga, de skulle bli tokiga. Är han bara innekatt nu eller van att gå ut?
anncharlotte
14-05-2010, 09:35
Jo jag förstår dina synpunkter, det kan kännas som att få ta över ett svårt beslut, men samtidigt så är det ju ett sätt att ge en katt en chans till. Visst skulle jag kunna lova att han får komma tillbaka hit om det inte går, men det skulle ju inte i så fall bli en permanent lösning och att flytta honom fram och tillbaka till ett otal antal hem tycker jag är grymmare än något annat egentligen. Nej hans kiss luktar inte hankatt längre. Han kastrerades i början av året, februari tror jag det var. Hans kissande inomhus har minskat betydligt men jag känner nu att förbättringen har stannat av, han har helt enkelt fått dåliga vanor här som sitter i. Vi bor i ett kedjehus med en inhägnad baksida, inte så jättestor med andra ord, men han älskar att vara ute där. Jag är jättetacksam för att du i alla fall funderar på om du skulle kunna hjälpa honom, och mej. Var bor du ?
Myosotis
14-05-2010, 09:47
Norra Skåne.
anncharlotte
14-05-2010, 10:05
Ja det var ju inte så långt :-)
Hej !jo jag undrar hur längesedan det var din hane kastrerades ?i bland kan det ta uppåt ett halvår innan kastreringen slår igenom ,har han varit okastrerad länge så kan det ju också vara ett invant betende sedan länge.Tänkte på en anna sak som en kattvetare sa ,tvätta aldrig kattlådor med rengöringsmedel som innerhåller Citron katter avskyr citronlukt och kan rata kattlådan om den är rengjord med citronrengöringsmedel.Men visst måste du haft samma problem med honom innan du kastrerade honom och när han var i avel ?Kan det vara så att han känner av löpkatter och kör sitt invanda betende som han gjorde när han var i avel?Vet att Fenom rengöringsmedel tar bort urinlukt,undrar om det inte är så att han kanske känner av sina gammla revirmarkeringar
mamamaggan
14-05-2010, 22:31
Undrar också hur länge sedan det är som han blev kastrerad . Vi hade en katt som fortsatte strila fast han var kastrerad men det gick bort så småningom . Han blev kastrerad på våren och så fick han vara utekatt vid sommarstugan för att sedan bli innekatt till vintern igen och då hade han slutat strila.
anncharlotte
14-05-2010, 23:01
Hej ! Jodå visst markerade han revir när han var fertil också, men hoppet fanns ju då att det skulle gå över när han hade kastrerats. Jag tror att det är så som du skriver, att det helt enkelt är ett så invant beteende att han fortsätter av det skälet, det är ju anledningen att jag tror att möjligheten finns att han slutar om han kommer till ett nytt hem, och att det skulle vara bättre att han var i ett hem där inga fertila katter finns. Att katter inte gillar citron visste jag, men inte att Fenom tar bort doften bättre än andra rengöringsmedel, jag får testa med det.
anncharlotte
14-05-2010, 23:09
CITAT (mamamaggan @ 14-05-2010, 23:31)  Undrar också hur länge sedan det är som han blev kastrerad . Vi hade en katt som fortsatte strila fast han var kastrerad men det gick bort så småningom . Han blev kastrerad på våren och så fick han vara utekatt vid sommarstugan för att sedan bli innekatt till vintern igen och då hade han slutat strila. Han blev chipkastrerad för ca ett halvår sen, det är ganska nytt på katter och ska göra att dom förlorar lusten att para och att det typiska hankattbeteendet försvinner under en viss tid, lite olika åsikter finns om hur länge. Anledningen till att jag försökte det med honom var att jag hade velat använda honom i avel någon gång till, men det var omöjligt att ha honom normalt fertil fram tills dess. Detta fungerade bra i den bemärkelsen att han inte visade något intresse för att para våra honor , men övrigt beteende fortsatte som tidigare. Därför valde jag att göra en vanlig kastrering i början av året, jan - feb nångång. Så visst chansen finns fortfarande kvar att han kommer sluta att strila, särskilt om han kan vara ute under sommaren.
Fenom annväde vi när vi hade valpar !det tar bort all urinlukt finns på Färgaffärer att köpa och tål verkligen att provas,superbra.Tänkte på att det är lite samma som när man annvänt hanhundar i avel de vill gärna revirmarkera och är svåra att ha inne som sällskap efter att ha varit i avel.hundar och katter som fått betäcka har det inprogramerat i hjärnan och fortsätter att ha betäckarmentaliteten kvar.En katt som blir kastrerad sent och har fått betäcka flera gånger har det mönstret inprogramerat även efter kastrering,vår VET sa att det kan ta ett halvår innan hormonförändringen sätter in.Även en kastrerad hane kan bli påverkad av en löphona.
anncharlotte
16-05-2010, 12:19
Ja så är det ju många gånger fast jag har haft tur med min förra avelshane, han slutade med allt sånt ganska med en gång efter kastreringen. Denna hanen har vissa speciella platser som han fortsätter att göra en liten pöl på, det där slumpvisa strilandet har han i stort sett slutat med. Det är ju tacksamt iofs för det var ju det jobbigaste, men det är ju nog så jobbigt att mötas av kattkiss i hallen varje dag, samtidigt som jag är rädd att han ska ge mina kattungar lusten att ta efter. Men jag ska klart testa med Fenom ! Tack för tipset !
Det verkar ju ganska vanligt att katter som kissar på fel ställen byter det beteendet när det byter miljö också... Så det kanske skulle funka utmärkt i ett nytt hem...
Solstorm
19-05-2010, 12:38
Vet att det finns uppfödare som ger hormonspruta när de kastrerar. Ibland hjälper inte ens det. Jag känner två uppfödare som har berättat för mig att de har omplacerat sina katter som inte slutat strila efter kastreringen. De omplacerade och katten slutade strila. Antagligen går det mycket lättare om katten får komma någonstans där det inte finns fertila katter.
anncharlotte
19-05-2010, 21:04
Ja det är ju det jag tror och hoppas på också, men det gäller ju att hitta någon som vågar försöka. Jag vill absolut inte lura någon genom att inte ärligt berätta hur det är.
Myosotis
20-05-2010, 08:10
Har funderat mycket på Louis, det skulle vara kul att kunna hjälpa honom. Funkar det bra kan det ju kvitta om man har två eller tre utekatter. Min tame katt är nöjd med det mesta, social och vänlig och bara spinner. Den jag är mest orolig för är den halvtame, han kan ibland bli borta några dagar och det vet man ju inte vad det beror på. Det har hänt att jag haft besök av en främmande okastrerad hankatt som markerar och skrämmer mina katter, sen går han igen. Han verkar också halvtam och jag har ingen aning var han kommer ifrån, han måste gå långt. Jag undrar om det är hans närvaro som skrämmer min? Skulle det vara så att Louis skrämmer bort min katt så går det ju inte tyvärr, han har förrätt att bo här. Kan du förutse hur han kommer att bete sig mot två främmande kastrerade hankatter i deras revir?
Solstorm
20-05-2010, 08:12
Du kan ju berätta precis som det är och erbjuda dig att ta tillbaka katten om det inte fungerar.
anncharlotte
08-06-2010, 10:10
Förlåt min långa tystnad, jag har funderat och även haft några som funderat på att ta hand om honom, tyvärr blev det inte så utan dom valde en kattunge istället. Jag har funderat mycket på vad du skrev Myosotis, och jag vet inte riktigt vad som skulle hända om han sattes ihop med dina utekatter, får väl erkänna att det som bekymrar mej mest i den situationen är vad han skulle ta sej för, han är ju en van familjekatt och om han inte får komma in i huset och är hänvisad till enbart ett uteliv och sen konfronteras med 2 främmande katter som kanske inte är så vänligt sinnade till att börja med, så är jag rädd för att det istället är han som ger sej iväg och försöker ta sej hem igen. Så det är mitt bekymmer, eftersom du inte kan ha honom inne tills han har bott in sej och trivs tillsammans med dej och katterna så tror jag risken är stor för det. Och tanken på att han skulle irra omkring i skogarna ensam för att leta sej hem igen klarar jag inte av. Så tyvärr är det nog ingen bra lösning. Tack i alla fall för du försökt hjälpa oss.
Myosotis
09-06-2010, 12:45
Jag har också tänkt mycket på honom. Den där främmande stora okastrerade hankatten har varit på besök igen och mina är försvunna, så det hade inte känts bra för mig heller just nu... Men jag fortsätter att hålla tummarna, hoppas verkligen han slipper avlivas.
Hur har det gått Anncharlotte? Jag har ju mest hankatter nu, de är i och för sig både kastrerade och snälla. Vi har raskatterna (bengal, cornish rex och ragdoll) tillsammans med hundarna i hund-/rastgården (över 100 kvm) och är alltid ute tillsammans med dem. Tror du att det skulle funka? Du kan maila mig, jag kan av någon anledning inte svara på pm... Mvh Fenja
anncharlotte
12-06-2010, 10:37
CITAT (Fenja @ 11-06-2010, 18:21)  Hur har det gått Anncharlotte? Jag har ju mest hankatter nu, de är i och för sig både kastrerade och snälla. Vi har raskatterna (bengal, cornish rex och ragdoll) tillsammans med hundarna i hund-/rastgården (över 100 kvm) och är alltid ute tillsammans med dem. Tror du att det skulle funka? Du kan maila mig, jag kan av någon anledning inte svara på pm... Mvh Fenja Jag har skickat dej ett mail :-)
anncharlotte
12-06-2010, 10:42
CITAT (Myosotis @ 09-06-2010, 13:45)  Jag har också tänkt mycket på honom. Den där främmande stora okastrerade hankatten har varit på besök igen och mina är försvunna, så det hade inte känts bra för mig heller just nu... Men jag fortsätter att hålla tummarna, hoppas verkligen han slipper avlivas.  Ja avliva honom vill jag ju absolut inte behöva göra, det är en alldeles för go och glad och pigg och snäll katt för det. Ja missförstå mej inte, jag vill inte avliva någon katt, men minst av allt honom.
Myosotis
13-06-2010, 09:07
Du måste berätta hur det går för honom sen.
foxylejdy
13-06-2010, 13:24
Väldigt synd att du bor så himla långt bort annars hade han fått ett hem hos mig. Men jag bor 10 mil norr om Sundsvall.
Mina 3 katter är både ute och innekatter, de har kattlucka så de går som de vill. På sommaren är de ute mer och på vintern vill de helst vara inne.
Bor enskilt ute på landet på ett torpställe, inga trafikerade vägar i närheten och inga andra katter i grannskapet. Alla mina är kastrerade och steriliserade sen länge och snälla. Har även 2 hästar, några höns, kalkoner, kaniner, 2 hundar och ett par får för trivselns skull.
anncharlotte
14-06-2010, 23:02
CITAT (foxylejdy @ 13-06-2010, 14:24)  Väldigt synd att du bor så himla långt bort annars hade han fått ett hem hos mig. Men jag bor 10 mil norr om Sundsvall.
Mina 3 katter är både ute och innekatter, de har kattlucka så de går som de vill. På sommaren är de ute mer och på vintern vill de helst vara inne.
Bor enskilt ute på landet på ett torpställe, inga trafikerade vägar i närheten och inga andra katter i grannskapet. Alla mina är kastrerade och steriliserade sen länge och snälla. Har även 2 hästar, några höns, kalkoner, kaniner, 2 hundar och ett par får för trivselns skull. Menar du allvar så är det ett alternativ om inget annat dyker upp, kan du hämta i Sundsvall så är det möjligt att åka tåg härifrån tur och retur på en dag :-)
Hej! Jag har länge följt med diskussionen om din älskade kissande katt men inte fått det att fungera att skicka svar.. Kanske nu.. Jag har 3 katter, 2 steriliserade flickor och en ännu okastrerad pojke, alla innekatter. Jag hade stora problem med flickorna när de blev könsmogna och även de började märka reviret.. De kissade helt ner mitt soffmöblemang samt sängen.. Jättemuntert! Jag prövade allt möjligt, tror jag prövade alla kemikalier som fanns på marknaden men ingenting hjälpte. Slutligen prövade jag vitpeppar i kombination med apelsinskal och det hjälpte åtminstone för mig! Jag har hört att även chilipeppar lär funka. Det kan ju åtminstone vara värt ett försök! Jag bor i Finland så det kan vara lite problematiskt för mig att ta hand om din kisse. Men jag hoppas verkligen att det ordnar sig för er! Kram!
Myosotis
15-06-2010, 17:47
anncharlotte
18-06-2010, 09:23
Tack Pia för goda råd, kan ju vara värt att testa, jag är bara rädd för att han ska förflytta sina dåliga vanor till ställen som är ännu svårare att stå ut med, som tex möblerna, för dom låter han ju tack och lov vara i fred. Men jag ska testa lite smått och se vad som händer.
Tack också för länken Myosotis, den kan kanske komma till nytta om jag hittar nån som vill ta hand om honom långt borta.
foxylejdy
18-06-2010, 20:23
Hej! Jodå, jag menade allvar, hittar du inget hem åt honom så finns det ett hos mig.. Och självklart kan jag hämta i S-vall.
Men.. det blir en lång resa, så för kissens skull hade det antagligen varit bättre att hitta en ny matte på närmare håll.
Men löser det sig inte så får du gärna PMa mig så får du telefonnummer så kan vi prata lite över telefon..
Lena
anncharlotte
19-06-2010, 22:43
CITAT (foxylejdy @ 18-06-2010, 21:23)  Hej! Jodå, jag menade allvar, hittar du inget hem åt honom så finns det ett hos mig.. Och självklart kan jag hämta i S-vall.
Men.. det blir en lång resa, så för kissens skull hade det antagligen varit bättre att hitta en ny matte på närmare håll.
Men löser det sig inte så får du gärna PMa mig så får du telefonnummer så kan vi prata lite över telefon..
Lena Jovisst har du rätt i att det blir en lång och jobbig resa för honom, och ett hem på närmare håll vore bättre. Men det ser lite illa ut, jag har hittat något ännu. Jag låter i alla fall tiden gå lite till så får vi se vad som händer, och hör av mej till dej om det blir aktuellt. Och naturligtvis om problemet löser sej så skriver jag ju här och berättar :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|