vovva
Skulle vilja ha hjälp i en diskussion med min man! Jag har byggt upp en pallkrageodling med ett förarbete utan dess like. Först har vi skrapat av ett lager gräsmatta, sen lagt markduk, ett lager sten, sen kragarna, två på höjden, och sen täckt insidan av kragarna med markduk igen. Nu tycker mannen att vi kan använda det avskrapade lagret gräsmatta o lägga upp och ner i kragarna och att det skulle räcka för att inte få ogräs däri. Men jag har verkligen ingen lust att chansa på att det skulle bli ogräsfritt att göra så. Vem har rätt??
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar lägga grästorven upp och ner i botten och det funkar utmärkt jag har dock inga svåra rotogräs i gräsmattan som ex. tistlar.
Sussie F-Flower
CITAT (vovva @ 14-05-2010, 09:28) *
Skulle vilja ha hjälp i en diskussion med min man! Jag har byggt upp en pallkrageodling med ett förarbete utan dess like. Först har vi skrapat av ett lager gräsmatta, sen lagt markduk, ett lager sten, sen kragarna, två på höjden, och sen täckt insidan av kragarna med markduk igen. Nu tycker mannen att vi kan använda det avskrapade lagret gräsmatta o lägga upp och ner i kragarna och att det skulle räcka för att inte få ogräs däri. Men jag har verkligen ingen lust att chansa på att det skulle bli ogräsfritt att göra så. Vem har rätt??

Jag tycker inte att det känns rätt, i magen, att lägga tillbaka grästorvorna i pallkragarna...
I alla fall inte utan att ha sållat jorden riktigt riktigt fint... (nästan med en tesil cool.gif )
vovva
Nä alltså det gick bara inte att gå med på det, precis så att det kändes verkligen inte rätt i magen :-). Det blev ett lass med matjord utblandat med kopåsar så nu är jag ganska nöjd...
Sussie F-Flower
CITAT (vovva @ 14-05-2010, 12:14) *
Nä alltså det gick bara inte att gå med på det, precis så att det kändes verkligen inte rätt i magen :-). Det blev ett lass med matjord utblandat med kopåsar så nu är jag ganska nöjd...

tummenupp.gif
beritskoloni
Nej, lägg inte dit grästorvor. Det skulle jag aldrig göra, grästorvor kan man lägga på ev hålor där man vill fylla ut men inte i pallkragarna.
Peztis
fast om det bara är "vanlig" gräsmatta utan en massa ogräs så funkar det bra att göra som Åsa säger, vända dem uppochned och sedan ösa annan jord över. Tovorna förmyultnar och blir näring.
Jag grävde ut för växthus förra våren och då la jag tovorna med gräset uppåt för att jämna till marken intill. Dock så la vi sedan jorden ovanpå (det var inte meningen från början). Nu i år när jag fixar rabatter där och gräver mig nedåt så kommer jag ned till tovorna och de har nästan helt förmultnat. Hade jag vänt dem uppoch ned så hade de nog helt varit jord.

Hehe, när jag läste rubriken på denna tråd så trodde jag att ni skulle så gräsmatta i pallkragarna! biggrin.gif Kan ju i o f s bli effektfullt! Snygga sittbänkar!
Bondbönan
Jag har massor utav både maskrosor och sniglar i min gräsmatta! Inget utav detta vill jag ha i mina pallkragar!
I så fall skulle jag göra som Sussie F-Flower, använda te-sil yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon