|
vickeva
08-01-2004, 15:34
Jag köper alltid eko-ägg om det finns, för hönornas skull. Jag hoppas och tror att de höns som går ute har det bra (någorlunda i alla fall). Ibland köper jag från en bonde som bor i närheten av där vi har stugan, och de hönorna ser rätt skamfilade ut, men de går fritt i ett rejält område i alla fall (och äggen är goda!). Men om det inte finns eko-ägg i affären, ska man då köpa av höns som får gå fritt inomhus, eller är det att lura sig själv? Uppfödarna säger ju nu att hönsen inte mår bra av att gå tillsammans så, att de hackar i hjäl varandra. Jag tycker att det är en djungel, och jag vill så gärna medverka till att hönsen får det bättre. Hur gör ni?
Jag köper de flesta ägg direkt från en småskalig bonde som odlar ekologiskt - vi är en grupp grannhushåll som slagit ihop oss och som gör det lönsamt för bonden att leverera ägg och annat till oss månatligen. de gånger jag köper i affären handlar jag KRAV-märkt om det finns och annars sådana som kommer från frigående höns. Finns inte det blir det inga ägg alls den veckan.
Jag tror inte att hönsen har det särskilt bra vare sig hos de stora KRAV-äggbönderna eller i de stora inomhusmijöer där de går "fritt", dvs i tusental i stora salar. Men jag stöder hellre utvecklingen som går ifrån burhållningen som jag tycker behandlar hönsen mer som apparater än som liv.
Bra tror jag att höns bara kan må om de bor i mindre flockar och kan leva både inne och utomhus.
gammelnalle
08-01-2004, 17:44
Vickeva! Roligt att du engagerar dig , det blir "eggstra"-pris till dig Själv har jag tur. Bor på landet och har en "Äggtant" som jag köper ägg av. De hönorna är frigående och kan själv välja ute eller inne. Hon, tanten alltså, är kompis med sina djur, inte bara hönsen. När de hade mjölkkossor hade hon namn till varje djur. Inte produktionsenhet. Hon pratade med alla djuren och led med dem när de var sjuka. Jag hade förmånen att jobba där som elektriker och jag har verkligen sett motsatsen också.... Tyvärr är de pensionerade (gumman och hennes man ... inte hönsen och korna..  ) Men hönsen har de kvar. Nu vintertid, blir det inte så ofta jag kan få köpa ägg, hönsen kör lågproduktion..  (kallas det "rugga" ?) Det löser jag genom att inte konsumera så mycktet ägg.... Jag klarar mig bra på ett par tre ägg i veckan. Men när det finns gott om dem kan man "frossa" i skånsk äggakaka, pannkakor, omeletter osv. Nu får det bli annat gott. Vitkål är inte alls dumt.... Svårt att grädda pannkakor med dom är det ju dock.....
Jag smyglyssnade på ett ungt par på stormarknaden. Den unga damen tog ut äggpaketet som den unge mannen hade lagt i vagnen. Han undrade förstås varpå hon svarade att det ska vara ägg från frigående "kravhöns"! Han tyckte att det gjorde detsamma. Ägg som Ägg ! sa han irriterat. Hon käbblade emot naturligtvis och så var den infekterade disskussionen igång allt högre och hätskt.
Det slutade med att inga ägg köptes och hon lämnade mannen ensammen med vagnen och en massa åskådare.
Egentligen är det myndigheternas fel att burhönsen har det så trångt. De har ju haft en massa år på sig att rätta till eländet. Men jordbruksverket består väl av en massa dönickar.
Monica M zon 4
08-01-2004, 18:38
Jag köper alltid ekologiska ägg i första hand. Ägg från frigående höns i andra hand. I värsta fall vanliga ägg. Finns ingen bonde i närheten jag kan handla direkt av, tyvärr.
Försöker tänka så om all mat jag handlar.
Köper en halv gris i halvåret av en bonde i trakten. Då vet jag att grisen haft ett värdigt grisliv där dom fått vara ute och böka och bra mat utan hormontillsatser.
Hmmm, som journalist på en lantbrukstidning upphör man aldrig att förvåna sig över människors okunskap om vår matproduktion. Beträffande hönorna kan kanske nedanstående klipp från den tidning jag jobbar på ge en och annan någonting att fundera på (men man ska komma ihåg att undersökningen ännu inte är slutförd!).
31.10.2003, Landsbygdens Folk:
Burhöns mår bättre än frigående höns?
Frigående höns är sjukare än burhöns och behöver mer medicinering. Det hävdar en tysk undersökning som ställer hävdvunna teorier överända. Studien har fått ris av djurskyddsgrupper, medan producenterna redan kräver korrigeringar i den lagstiftning som förbjuder hönsburar. Bråket handlar om en studie som utförs av veterinärhögskolan i Hannover. Studien är ännu på hälft, men ett preliminärt forskningsresultat lades fram vid en konferens för de tyska delstaternas agrarministrar. Kontentan är att burhönsen mår bättre än sina frigående systrar. För ändamålet har man undersökt förhållandena i 72 hönsfarmer i sex delstater. Bland annat framgår att frigående höns är mer utsatta för sjukdomar. De så kallade lyckliga sprätthönsen får i snitt betydligt mer medicinsk behandling och måste vaccineras mot fler sjukdomar än sina släktingar i bur. Förutom de vanliga vaccinen skyddades de frigående hönsen vanligen också mot rödsjuka, escherischia-coli och pasteurellos. Medan burhöns sällan drabbades av mask fick mellan en tredjedel och hälften av de frigående hönsen mask, vilket krävde medicinsk behandling. Klippning av näbben förekom ofta hos frigående höns, medan näbbklippning är förbjuden i samband med burhållning. De frigående hönsen med utevistelse hade mortalitetsvärden på 177 döda djur per 1.000 höns. Motsvarande värde utan utevistelse var 168 per 1.000. För höns i så kallade inredda burar var mortaliteten som högst med 188 per 1.000 höns. I konventionella burar dog bara 87 djur av 1.000. Också beteendemönstret skiljde sig mellan de olika systemen. Fjäderplockning och kannibalism förekom oftast i inredda burar och bland frigående höns, mer sällan i burar. Burhönsen hade också en högre produktivitet än de frigående hönsen. Däremot värpte burhönsen något lättare ägg än sina systrar i det fria.
Micke
PS. Undersökningen har redan medverkat till att de tyska delstaternas regeringar vägrar att införa det av konsument- och jordbruksminister Renate Künast föreslagna burförbudet...
gammelnalle
08-01-2004, 20:09
Micke: tror du på allt du läser??? Tror du att även djur har känslor? Jag kan omöjligt gå in och diskutera vad du citerar utan att känna till fakta., Men av vad jag har sett IRL (in real life) faller hela storyn som ett korthus. De höns jag har sett har inte uppvisat tillnärmesevis de saker som din artikel vill påstå. Huruvida "mina" höns har mask eller ej har jag inte en aníng om. Och att en del har blivit offer för Mickel är ochså att beklaga. Men jag har aldrig sett "hackkycklingar" och jag tror säkert att ett och annat ägg försvinner (dvs läggs inte i värpredet) så kanske de producerar något mindre (???) Men för mig finns även ett "liv" även för djuren. Det handlar, för mig, inte bara om att producera under minsta kostnad, uton om ett "värdigt" liv.
lilla mamma
08-01-2004, 20:40
Höns är flockdjur som gör upp emellan varandra genom att picka på varandra. Dessutom, de höns som är skabbiga är förmodligen renodlade värphöns som värper ihjäl sig, de värper till livmodern följer med ut. De tappar fjädrarna för att kalken går till äggskalen. Många snålar på snäckskal och sand och pumpar i hönorna pullfor för att pressa äggledarna att producera ägg. Eller så har de löss så de plockar av sig själva fjädrarna. Det finns höns som är avlade till att vara ruvhöns och de äter och ruvar mest, men är ofta väldigt sällskapliga. En höna behöver inga mediciner när de är rätt uppfödda och gödda. vissa hönor i vår koloni har blivit fem-sex år och mått toppen hela tiden. Viss de kanske inte värper de sista åren, men skit samma; de blir sällskapliga och pratar med en på sitt sätt så när de väl dör är det ett sällskapsdjur som är borta, inte en äggproducent. Köp dina ägg från en bonde där du själv kan se att pullorna mår bra. Låt äggen stå svalt och vila i ett par dagar så går de att använda. Visste ni förresten att äggen innehåller naturligt konserveringsmedel? Pulliga hälsningar lilla hönsmamman
Eva i Skåne
08-01-2004, 21:20
Ni som kan så mycket om ägg - Varför är vissa ägg nästan omöjliga att skala? Är det sant att de äggen är de nyaste?
Nej, gammelnalle, jag tror inte på allt jag läser (jag har varit journalist allt för lång tid...), men jag försöker heller inte bortse från fakta, även om de inte råkar sammanfalla med mina åsikter eller erfarenheter. Jag påpekade ju också att undersökningen INTE är slutförd, vilket också framgick av texten. Slutresultatet kan mycket väl vara ett annat än vad de preliminära rönen antyder. Men de är trots det mycket intressanta, eftersom de pekar på en paradox. Nej, jag tror inte att djur har känslor, jag vet. Är själv uppvuxen på en bondgård med hundratalet biffdjur, sex grisar och ett varierande antal hönor (Mickel brukar hälsa på hos oss också). Numera är produktionen på vår gård omlagd till ekologisk växtodling, men under (den allt mer olönsamma) husdjurstiden var driften inriktad på extensiv produktion (vilket innebär maximalt med betestid och långsamt växande djur som alltså får leva betydligt längre än inom normal köttproduktion, kalvarna fick gå med dikorna, återväxten tryggades av en riktig tjur på naturligt sätt, etc.). Därför är jag heller ingen vän av den fabriksmässiga storproduktion som undersökningen handlar om. Micke PS. Om du inte tror på att denna undersökning pågår kan du kolla in högskolans svar på kritiken: http://www.tiho-hannover.de/service/presse...fo/20031001.htm
gammelnalle
08-01-2004, 21:42
Bra att du förklarar. Men jag föstår ändå inte riktigt varför ni har (?) publicerat en undersökning som inte är klar och varför man inte ställer frågor om sanningshalten. Jag tvivlar inte på att mycket KAN vara sant: MEN som Samuel Clemens uttryckte det: Det finns tre sorters lögner: Lögn, förbannad lögn och STATISTIK. Och det du (?) skrev anser jag tillhöra den sista kategorien. Med statistik kan man bevisa precis vad man vill.
Jag vill rekommedera samtliga att läsa D.Huffs bok: Hur man ljuger med statistik. Finns säkert på biblioteket. Man behöver inte vara matematiker för att ha glädje av denna LÄTTLÄSTA publikation. (samme man har även skrivit en rolig bok om: Hur man klarar test. Klart läsvärd)
Free the hens ! More eggs to the people!
PS mein deutch is bedröflig.... DS BS
För oss var undersökningens preliminära rön visserligen intressanta i sig, och i vanliga fall skulle vi ha väntat på slutresultatet (vi ägnar oss inte åt sensationsskriverier, oftast är vi väldigt torra och tråkiga...  ). I det här fallet fick dock presentationen av de preliminära rönen så stora (lantbruks-)politiska följder - frågan har ju också annars en viss aktualitet i Finland och Sverige - att vi ansåg det fanns orsak att följa upp historien - vilket vi inte kunde göra utan att redogöra för resultaten (för tydlighetens skull kan jag nämna att det var vår korrespondent Peter Karlberg i Tyskland som skrev artikeln - en journalist som är ovanligt grundlig av sig, därför tvivlar åtminstone inte jag på artikelns sanningshalt). Att delstatsregeringarna helt går emot förbundsregeringen i Tyskland hör trots allt inte till vanligheterna och det ledde också till att konsument-, miljö- och jordbruksminister Renate Künasts planerade burförbud helt enkelt förföll. Som en reaktion på detta har hon senare stoppat den nya djurskyddslagen i Tyskland... Förvisso ska man hålla sig kallsinnig till statistik, men tyvärr är hela forskningsmaterialet inte tillgängligt ännu för en kritisk granskning. Vi kommer förstås att återkomma till undersökningen när den är klar. Micke
CITAT (gammelnalle @ 08-01-2004, 20:09) Tror du att även djur har känslor? klart att djur har känslor! Varför inte?
*Felix matte*
08-01-2004, 22:46
CITAT (gammelnalle @ 08-01-2004, 21:42) Free the hens ! More eggs to the people!
PS mein deutch is bedröflig.... DS BS Trodde det var Engelska
vickeva
08-01-2004, 22:50
CITAT (Felix matte @ 08-01-2004, 22:46) CITAT (gammelnalle @ 08-01-2004, 21:42)
Free the hens ! More eggs to the people!
PS mein deutch is bedröflig.... DS BS
Trodde det var Engelska  Då kan man snacka bedrövlig tyska, när folk tror att det är engelska
*Felix matte*
08-01-2004, 22:55
Köpte 18-pack ägg idag... KLASS A INREDD BUR står det på kartongen och jag tog det som ett positivt tecken. Tycker att det är stört omöjligt att hänga med i alla svängar ang. Eko-odlat, Krav-odlat mm.mm Eftersom jag vuxit upp i på bondgård har jag svårt att förstå skillnad på ekologisk mjölk och "vanlig" dito. Om det enbart handlar om att bonden inte använder bekämpningsmedel i sina grödor så är ju inte betet rent ändå. Vad jag förstått så kommer stor del av "det onda" ovanifrån.... och det kan vi inte stoppa...eller
gammelnalle
08-01-2004, 23:31
Jag utgick från att ALLA VISSTE skillnaden på ekologiskt och giftfritt.... Men det kanske man inte ska??
Se'n vet jag inte om det var ironi eller allvar om engelskan???? Jag TROR det var ironi, men för säkerhets skull så var min kommentar givetvis riktad till Mickes tråd som var på dåjtch....
Till Virgo: Har dom?? ("klart att djur har känslor! Varför inte? ") jag börjar tro att människor inte har fattat det..... Jag hoppas jag har fel.....
CITAT (Felix matte @ 08-01-2004, 22:55) Köpte 18-pack ägg idag... KLASS A INREDD BUR står det på kartongen och jag tog det som ett positivt tecken. Jag köpte också sådana ägg härom dan, tyckte det lät intressant och småroligt.  Hur då inredd..., med sovpinne i ena hörnet, lite "bås" att sprätta omkring och en liten tavla på ena väggen med en vacker tupp som motiv!?  Jag hade missat hela debatten om frigående höns och deras eventuellt dåliga livsvillkor.
Veganvarg
09-01-2004, 00:32
Jag tror det är bättre med frigående än med burar. De nya trivselburarna är inte alls så mycket bättre än de gamla burarna. Men jag tycker att du ska köpa ägg från någon bonde du känner, om du nu måste ha ägg. Fast det bästa man kan göra för djuren, det är ju att undvika äggen helt! På sidan Djurens Rätt recept finns många goda recept. Ta en titt och se om du kan inspireras. Drar man ner sin äggkonsumtion till hälften har man ju gjort något väldigt bra för djuren! mvh /Ylva
gammelnalle
09-01-2004, 01:20
således har även en gammal björn.... gjort något för att gynna veganerna/ vegetarianerna alt. miljön... nu kan jag sova lugnt
*Felix matte*
09-01-2004, 07:49
CITAT (gammelnalle @ 08-01-2004, 23:31) Se'n vet jag inte om det var ironi eller allvar om engelskan???? Jag TROR det var ironi, men för säkerhets skull så var min kommentar givetvis riktad till Mickes tråd som var på dåjtch.... förlåt om jag uttryckte mig otydligt den här  borde funnits med Ang. eko och krav....ett myller av symboler och bokstäver tycker jag och kan inte hålla reda på vad som är bra eller bäst att köpa.
*Felix matte*
09-01-2004, 07:52
CITAT (Betty @ 08-01-2004, 23:46) Hur då inredd..., med sovpinne i ena hörnet, lite "bås" att sprätta omkring och en liten tavla på ena väggen med en vacker tupp som motiv!?
vickeva
09-01-2004, 08:58
Det är inte lätt det här med vad man ska köpa för att vara snäll mot djuren. Ibland känner man sig lurad när man tror att man köper det som är bäst och så visar det sig att det bara var en bluff... men jag tror i alla fall att om många visar att vi är engegerade i hur djuren har det innan vi äter dem, eller deras ägg, så blir det i längden bättre för dem. Som köpare har man nog mer makt än man tror. Köper vi "schysst" mat, uppmanar vi ju producenterna att producera mer "schysst" mat...
Jag ska ta omvägen om bonden nästa gång jag är i stugan, och se om han har ägg... (han tar dessutom bara en krona styck, och de är urgoda...)
CITAT (vickeva @ 09-01-2004, 09:58) Som köpare har man nog mer makt än man tror. Köper vi "schysst" mat, uppmanar vi ju producenterna att producera mer "schysst" mat... Njae, det är nog en sanning som kräver en viss modifikation. Det spelar ingen roll hur mycket producenterna uppmanas att producera si eller så, om inte den stora massan är beredd att betala vad det kostar. Producenterna har knappast något emot att producera livsmedel på det sätt konsumenterna vill - om de bara är villiga att betala. Då borde det alltså inte finnas några problem? Fel. Problemet heter handel och industri. Om inte handeln och industrin får de varor de vill ha till det pris DE är villiga att betala, så struntar de i de svenska producenterna och importerar varorna från annat håll istället. Ta nu de aktuella äggen som exempel, de producenter i Sverige som följer de nya burbestämmelserna klarar inte av att producera den mängd ägg som efterfrågas. Bra för producenterna, då borde ju priserna stiga! Icke sa Nicke, nu importerar handeln och industrin ägg från Finland istället (där produktionen inte lider, eftersom man först mycket senare kommer att övergå till de nya burbestämmelserna). Den här principen gäller på alla produktionsområden, får inte handeln och industrin som de vill importerar de istället. Slutsats: det hjälper inte att klaga på bönderna, det är mot handeln och industrín kritiken ska riktas. Micke PS. Av denna anledning ska man även akta sig för bojkotter av konventionellt odlade och producerade svenska varor, som i alla fall de svenska myndigheterna har någon form av kontroll över. Annars flyttas bara produktionen över till länder där man är mindre nogräknad med produktionsmetoderna (= problemexport).
Katti med torpet
09-01-2004, 11:48
CITAT (Veganvarg @ 09-01-2004, 00:32) Men jag tycker att du ska köpa ägg från någon bonde du känner, om du nu måste ha ägg. Fast det bästa man kan göra för djuren, det är ju att undvika äggen helt! Nu måste jag reagera lite, om ingen åt ägg, skulle finnas några höns alls då? Jag tror då inte att det är så många som skulle ha höns bara för att kela med om man inte fick äta äggen. och målet är väl inte att utrota hönsen eller? Naturligtvis skall alla djur leva under drägliga förhållanden men om vi sätter upp RIMLIGA (del)mål och har en realistisk plan att nå dit ökar nog chansen att det faktiskt kan uppnås. Världen är stor och den kommer att fortsätta kräva stora mängder ägg länge än oavsett vad vi tycker. Att några enstaka personer köper ägg från bonden ändrar inte så mycket för det stora flertalet höns. För mig känns det minst lika viktigt att 1 miljon höns får det lite lite bättre än att 10 höns har det jättebra.
Hej!
Jag har inga exakta uppgifter på måtten i de gamla burarna, men de var mycket trånga. De nya inredda burarna är inte mycket rymligare, varje höna ska ha tillgång till ett utrymme på c:a 25*25 cm (mindre än ett A4). Men här får de även "lyxutrustning" som rede, tillgång till sandbad (minst 5 timmar/dygn) och sittpinne (15 cm/höna). De höns som går fritt inomhus går tusentals tillsammans i stora hallar, det brukar stå på äggförpackningarna hur många höns som hålls per kvadratmeter. De som går fritt med möjlighet till utomhusvistelse hålls likadant med skillnaden att de har möjlighet att gå ut i trängseln utomhus. Är äggen kravmärkta så kan hönorna också hållas på detta sistnämnda sätt med skillnaden att man då även uppfyller KRAVs regler för hur trångt de får ha det, att fodret är kravodlat mm.
Visst kan man vinkla saker hur man vill med statistik. Min tolkning av sjukdoms- och dödlighetsstatistiken är att storskalig äggproduktion inte är särskilt hälsosamt för hönsen oavsett om de hålls i de gamla burarna, i de nya inredda burarna eller frigående. Jag tycker inte att den lägsta dödligheten på >8% (i gamla burmodellen) är tillräckligt låg för att det ska vara bra. Särskilt inte med tanke på att burhönorna inte används för produktion mer än 1½ år. Sedan slaktas besättningen ut. (En höna får inte lov att hållas i bur i mer än 2 år.) (En viktig faktor som inte finns med i statistiken är under vilken tidsperiod man har gjort undersökningen är det per produktionscykel eller per år eller annat?)
Min slutsats är att om man vill måna om hönorna så bör man se sig om efter ägg som producerats i liten skala.
Anna
I stort sett allt biologiskt levande kan uppvisa bra hälsoresultat av att avskiljas i bur eller karantän från sina artfränder. Säkert skulle en människa också uppvisa färre sjukdomar om man satte henne i glasbur och matade med rätt sorts föda och fysisk och social stimulans...
Samtidigt är inte den gigantiska inomhusträngseln bra den heller. Stimulerande kanske, ungefär som i New Yorks miljöer för människor, men innebär också att en hel del dödas, dödar, dör i förtid, skamfilas, får sjukdomar, aldrig får ro...
Debatt och statistik om hönsens bästa livsmiljöer är långt ifrån ny, och jag tror tillräckligt många har sett de olika miljöer som hönsen har idag för att inte någon av nuvarande bestämmelser ska glorifieras som "hönsvänliga". Som konsumenter har vi trubbiga medel att påverka och som Micke skriver har inte svenska bönder handlingsfrihet heller.
Jag drar samma slutsats som Anna - ingen bra lösning för äggproduktion har visats hittills i storskalig miljö. Vad gäller min egen privata konsumtion blir det så mycket som möjligt från den småskaliga ekobonde jag efter 8 års letande fann och som ville leverera till mig och mina grannar. Om någon annan är intresserad av hur man kan bygga upp samarbete med en mindre bonde får ni gärna höra av er till mig så kan jag berätta om våra och andra inköpsgruppers erfarenhet.
cinacarina
09-01-2004, 16:17
Angående den där artikeln angående att lösa hånor mådde sämre än i bur. Höns är flockdjur, och mår bäst av att leva i flockar på max 50 individer (tror jag det var).
När man håller hundratals eller tusentals med hönor på liten yta så känner dom inte längre igen varann och då blir det en stress hos hönan. Det resulterar i pickande och sjukdomar.
Det bästa är ju om äggproducenten (hemskt ord) håller hönsen i mindre flockar. Då är hönsen tryggare och friskare.
Angående buren är ju det inte så konstigt att de kanske "är friskare" fysiskt. De kommer ju inte åt att picka på varandra. Men de kan ju röra sig fritt, och det är en enorm skillnad. Tänk att sitta inspärrad i ett litet rum hela livet. Vilken stimulans ger det??
De stora fördelarna med kravhöns är att de får större yta per höna samt har möjlighet att gå ut.
Jag har faktiskt skaffat egna höns, en liten flock goa höns som är personliga och mysiga. De har mycket större personligheter än vad man tror. De lägger ungefär ett ägg varannan dag. Dessutom ger dom hönsgödsel till trädgården.
Hönor kan leva upp till 10 år om man inte driver dom för hårt med äggläggningen. Vilket säger en hel del om industrihöns.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|