Jag tänkte låna denna tråd för ungefär samma fråga.

Jag fick nyligen i present en stor svart bigerrå (som jag planterad... och sedan omplanterad i större grop efter lite råd här på odla.nu) och hade egentligen tänkt att köpa en pollinerande kompis till den.
Men... det börjar blomma i några träd runt om i trädgården (vi har en stor naturtomt) som jag inte lagt märke till tidigare (vi har bara bott här i ett och ett halvt år) och dessa verkar vara körsbär. Dessa är alltså inte köpte och planterade, de växer vilt (bild nedan). Skulle dessa kunna pollinera min nya träd? Och är det möjligt att min träd pollinerar dem vilda? (jag har inte sett en körsbär i trädgården ännu)
Jag hade tänkte att vänta och se, men så idag stod det några körsbärsgrenar vid brevlådan som en granne (1 km bort) hade plockat ned från sina 2 körsbärsträd och lagt där så jag kunde pollinera den nya trädet. Och då vet jag inte vem som pollinerar vem...
Jag har googlat efter 'wild cherry' och det verkar vara en prunus avium... (de ser ut så i alla fall) kan det stämma och kan det vara det som finns här? Och kan de pollinera en stor svart bigerrå?
[attachment=50099:Bild044b.jpg]