muskett
1998 köpte jag ett sötkörsbärsträd med beteckningen
Art: Prunus avium
sort/klon: Merton Glory
Grundstam: colt

Problemet är att jag alldrig fått några bär. Det är kortvuxet (dålig jord kanske?)
och blommar varje år. Svartmyrorna och bladlöss är på blommorna och jag försöker
ta bort dem.
Men det blir inga körsbär.
Vad göra?
Åsa, mälardalen zon 2
Sorten är Prunus avium ´Merton Glory`

Grundstam Colt som ger mindre körsbärsträdträd men är inte lika härdig som Gisela5

Pollineras av: Allmän gulröd bigarrå, Annonay, Hedelfinger, Fågelbär

Om trädet blommar men ej sätter frukt kan det vara något av detta: Ingen lämplig pollinatör finns i närheten, brist på insekter, frost i blomningen, torka (svagväxande grundstammar brukar kräva mer och regelbunden vattning ända från tidig vår)
Jan af Lisö
Jag ser inte var du bor, kan det vara för kallt för Colt ?

Själv har jag motsvarande problem, 3 olika körsbärsträd som blommar ungefär samtidigt, alla 3 blommar jätefint och sedan blir det färre körsbär än vad jag får äpplen (i antal).

Det som jag misstänker är att när mina körsbärsträd blommar så finns det inga bin i farten, bara humlor. 500 meter från Östersjön. Vet ej om det kan ha någon betydelse vid pollineringen? Plommonen som blommar samtidigt levererar massa plommon ??

Jag har alla 3 grundstammar (fågelbär, Gisela5 oh Colt) och tycker faktiskt att Colt levererar bäst (ca 50 bär per säsong, hä, hä, hä).
Bassam
Hej
Om blommor attackerade från Svamp ska inte få frukt .om du inte bekämpa
.obs :
så Svamp ska attackera blommor varje år, om du inte bekämpa

H:Bassam
Laura
Jag tänkte låna denna tråd för ungefär samma fråga. smile.gif

Jag fick nyligen i present en stor svart bigerrå (som jag planterad... och sedan omplanterad i större grop efter lite råd här på odla.nu) och hade egentligen tänkt att köpa en pollinerande kompis till den. kram1.gif

Men... det börjar blomma i några träd runt om i trädgården (vi har en stor naturtomt) som jag inte lagt märke till tidigare (vi har bara bott här i ett och ett halvt år) och dessa verkar vara körsbär. Dessa är alltså inte köpte och planterade, de växer vilt (bild nedan). Skulle dessa kunna pollinera min nya träd? Och är det möjligt att min träd pollinerar dem vilda? (jag har inte sett en körsbär i trädgården ännu)

Jag hade tänkte att vänta och se, men så idag stod det några körsbärsgrenar vid brevlådan som en granne (1 km bort) hade plockat ned från sina 2 körsbärsträd och lagt där så jag kunde pollinera den nya trädet. Och då vet jag inte vem som pollinerar vem... confused.gif

Jag har googlat efter 'wild cherry' och det verkar vara en prunus avium... (de ser ut så i alla fall) kan det stämma och kan det vara det som finns här? Och kan de pollinera en stor svart bigerrå?

[attachment=50099:Bild044b.jpg]
Jan af Lisö
De flesta körsbärssorter kan pollinera varandra, med undantag om de tillhör samma sterilitetsgrupp. Så har du flera vilda körsbärbuskar/träd i närheten som blommar samtidigt så borde det gå bra.

Det kan dock ta ett par år innan ett körsbärsträd blir rikbärande, men enstaka bär borde du kunna få redan i år om allt funkar. Koltrastar (egentligen alla trastar) och starar älskar körsbär, bra att veta. Det gör förresten kråkor okså !!!
Laura
CITAT (Jan af Lisö @ 18-05-2010, 12:56) *
De flesta körsbärssorter kan pollinera varandra, med undantag om de tillhör samma sterilitetsgrupp. Så har du flera vilda körsbärbuskar/träd i närheten som blommar samtidigt så borde det gå bra.

Det kan dock ta ett par år innan ett körsbärsträd blir rikbärande, men enstaka bär borde du kunna få redan i år om allt funkar. Koltrastar (egentligen alla trastar) och starar älskar körsbär, bra att veta. Det gör förresten kråkor okså !!!

Åh vad bra. biggrin.gif Tack för hjälpen! Ja, jag har hört om att fåglarna gillar körsbär och vi har mååånga fåglar här... Får se om jag sätta nät på 'min' träd när det börjar bära mera frukt. Det är så tråkigt bara sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon