Full version: Nybörjarfrågor
Amirah
Det är nästan så jag skäms att jag är så okunnig. g.gif

Jag har en pensée som börjar få bruna blommor så de ska ju nypas, men hur mycket är det som ska bort, är det bara själva blombladen eller?
Jag kommer lämna några blommor så jag kan ta frön från dem.

Jag har planterat en massa växter och en hel har grott, bland annat så planterade jag lejongap, tydligen massa frön i en kruka, nu sticker det upp massa småplantor. Så där vet jag inte alls hur jag ska göra, nu pratar jag om kanske 50 plantor i samma kruka... wacko.gif
Men jag har ju en hel annat som sticker upp och funderar på när de ska omplanteras. Vissa plantor sticker upp 5cm medan andra precis tittar upp från jorden.

Har visserligen inte hunnit googla på petunia men kan ju passa på att fråga medan jag ändå skriver. Kan man ta frön från petunian och ska man nypa bort de gamla blommorna på den?
Åsa, mälardalen zon 2
Pensee: Ta bort hela blomstängeln, penseer är ofta F1 hybrider så de är inte fröäkta.

Lejongap: Om de har karaktärsblad kan du sära på dem och plantera dem med 1st planta/kruka, de kan planteras ner djupare ända upp till hjärtbladet.

Petunia: Ja man kan skörda frö men dessa är oftast inte heller fröäkta. Ofta blir Petunia ganska ranglig så blir det långa rangliga armar med fröställningar på som man inte vill ha kan man klippa ner dem. Själv plockar jag inte blommorna på Petunia men jag nyper bort frökapslar ibland för sätter plantan en massa frö slösar den inte så mycket energi på nya blommor.
pibe02
Hej
Vill bara nämna att jag förra året tröttnade på penseerna och ställde bort krukan och på hösten kom det massor av blommor igen. Jag tog några frön från dem och i våra planterade jag dem plus frön som jag köpt och de som blev finast och kraftigaste plantorna var faktiskt de som frön som jag plockat själv. Men det var första gången jag testade så mycket möjligt att det bara var tur...jag är själv nybörjare
kerstin z5-6
De två första bladen kallas hjärtblad, de gulnar sen och faller av) det följande bladparet är växtens "riktiga blad".
När du har minst 4 riktiga blad kan du generellt sagt, omskola alla frösådda plantor.
Då ska de planteras en och en i separata krukor.
Lycka till tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon