Full version: Mungbönor
tantGröön
Hej

Jag har precis upptäckt mungbönor.
Hur brukar ni tillaga dem? Sallader? Soppor?

Jag tar gärna emot recept & tips.

/Jonna

Åsa, mälardalen zon 2
För det mesta groddar jag dem i mitt groddställ och äter dem råa.
Jordgubbe
Gillar du indisk mat finns det mycket kul att göra med dem.

Om man ska använda dem i mat är det smidigt att använda delade mungbönor (gula halvor sk dal). De kokar lätt mjuka och du behöver inte använda hålslev för att få bort skalen.

Själv brukar jag göra mung dal (moong dal) med delade mungbönor, ris samt indiska kryddor. Enkelt, bara att koka ihop allt samtidigt.
tantGröön
måste man ta bort skalen efter att man har kokat dem?
Platinum
Jag brukar göra en Indien-inspirerad böngryta ibland, kanske det kan vara något som passar.

Bönkok:
2 dl gröna mungbönor
1 tsk salt
1 krm kayennepeppar
1 tsk gurkmeja

Köttfärsröra:
500 gr köttfärs
2 gula lökar
2 klyftor vitlök
2 tsk curry
2 tsk spiskummin
1 tsk kayennepeppar
1 msk tomatpure
1 burk tomatkross, 400 gr
2 hackade röda jalapeno
1 dl hackad persilja

Blötlägg bönorna i 30 minuter. Skölj bort blötläggningsvattnet och lägg bönorna i en kastrull, slå över vatten så det precis täcker bönorna och krydda med salt, kayennepeppar och gurkmeja koka på svag värme under lock i ca 30 minuter tills bönorna blivit mjuka och det mesta av vattnet kokat in.

Värm upp olja i en stekgryta och fräs lök och vitlök mjuka, tillsätt köttfärsen och låt fräsa tills färsen är brynt. Krydda med curry, spiskummin, kayenne och tomatpure, slå sedan över en burk tomatkross och låt koka ihop några minuter. Vänd sedan ner de kokta bönorna i köttfärsröran tillsammans med 3 dl vatten och finhackad färsk jalapeno och låt koka ytterligare 10-15 minuter. Avsluta med att klippa över rikligt med persilja. Servera med ris, pasta eller en bit bröd.
Jordgubbe
CITAT (tantGröön @ 14-05-2010, 16:43) *
måste man ta bort skalen efter att man har kokat dem?

Nej, det är en smaksak, men själv föredrar jag delade mungbönor. Dels kokar de snabbare och sedan blir det inte kvar massa rester.
Anemone nebulosa
Jag får nog ge de fler chanser och testa att göra något indiskt av dem, älskar ju indisk mat. Men hittills har jag inte känt mig överförtjust i den kokta smaken (då har de i princip inte kryddats), men groddarna älskar jag däremot.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon