Full version: Fikon
monique.g
Köpte ett "Bornholmsfikon" i Simrishamn i somras, men den klarade inte den här stränga vintern.
Jag bor i Södertäljeområdet och undrar om det är någon som vet hur man kan få tag i ett nytt fikonträd häromkring?
Tottes matte
CITAT (monique.g @ 14-05-2010, 12:37) *
Köpte ett "Bornholmsfikon" i Simrishamn i somras, men den klarade inte den här stränga vintern.
Jag bor i Södertäljeområdet och undrar om det är någon som vet hur man kan få tag i ett nytt fikonträd häromkring?

Hej monique.g
Jag såg att Odla Nu har 2 sorters fikon på sin senaste erbjudande. kanske enklast, men du gör som du vill.
Jag har köpt både frön och nu senast växter gm Odla Nu och vilken skillnad det var med plantorna om man jämför med 2 olika företag som jag köpte av förra året. Trasiga växter, inget som fungerande, men vi fick pengarna tillbaka. Jag kommer inte att handla från dem fler gånger, för det var mer än "måndagsexempel". så det räkte för mig. nono.gif fr. Tottes mamma
KRT
Visst måste en lokal plantskola kunna beställa hem ett bornholmsfikon till dig?
Finns ganska ofta till salu här nere så det kan ju inte vara speciellt svårt för en platnskola att få ett upp till dig.......
Alexander-VG-zon3
Bornholmsfikonet har ganska dålig härdighet, alltså jag rekommendera inte att du köper det igen. två andra vanliga sorter som finns att gå få tag på här och som en del kan beställa hem är brown turkey och desert king dessa tål ca -15c -18c. dessutom när du planterar fikonet så djupplantera det ca 10cm ner i väldräneradjord. med djupplantering så om den skulle frysa ner skyddar jorden några noder (tillväxtpunkter) som gör att fikonet kan skjuta nya skott nerifrån. planterar man som vanligt dvs rötterna precis under jordytan och alla tillväxtpunkter ovanför jorden så har dne svårt att komma tillbaka efter en nedfrysning.
Anna-Karin Lundberg
I höstas köpte jag ett fikon, "Bornholms diamant" som enligt etikett och plantskola skulle vara härdigt till zon 3. Jag planterade det inte i rabatten utan i en kruka som jag sedan vinterförvarade under huset.
Nu kommer nya blad och det känns bra. Dock var planen att plantera det i trädgården under försommaren så det hinner växa på plats innan vintern. Nu har jag läst en del om fikon här på Odla under vintern och blir lite orolig. Kommer det att klara sig tro? Bornholm och Bornholms diamant är väl två olika?

Jag kan kanske få in den under huset i höst igen, men om det kommer att växa "en bit till" så kommer det bli svårt i framtiden. Fikon har varit en drömplanta under hela mitt liv, men det här är den första. Jag köpte den när jag såg att den skulle klara zon 3. Jag bor utanför Stockholm och har nog ganska bra läge på trädgården. Det är inte sämre än zon 3 i alla fall. Vad är mina utsikter? Vad tror ni som har mer erfarenhet?
Alexander-VG-zon3
Bornholms fikonet har många synonymer bland annat Bornholms diamant.

detta fikonet brukar anses att tåla ner till -10c -13c, alltså detta är temperaturen som grenarna klarar när dom är i vintervila. den kan klara en mycket kallare vinter än så men då fryser den ner och börjar om varje år. antingen fryser den ner till marknivå eller till snönivå. även här är det bra att djupplantera den som jag beskrev innan. du kan testa att ha den på friland i zon 3 (det finns dom som odlar fikon till zon 4-5). välj ett varmt och skyddatläge (viktigare med värme och skyddat än soligt). och så djupplantera det ca 10cm i väldärneradjord. till vintern så kan du täcka det och skotta över mycket snö. så det kan gå bra. risken finns dock att det fryser ner.

Brown turkey och Desert king tål som jag skrev ca -15c -18c och detta är då en temperatur som grenarna tål. så dessa är lite härdigare. även dessa klarar som sagt mycket kallare vintrar än så men då fryser dom ner. bland annat säljer odla.nu namnsorten Desert king så vill du testa så kan du ju köpa den från odla.nu dock vet jag inte storleken på dom som odla.nu säljer så det kan nog vara bra att odla den i kruka i 3-5år så att rotsystemet och plantan blir större.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon