|
[attachment=49963:blommor_017.JPG]
Hejsan!
Förra sommaren bytte jag till mej denna på här på odla. Nu har den två enorma blommor som snart......
Bytt bytt! Så himla kul! :-)
Platinum
14-05-2010, 14:04
CITAT (evaisa @ 14-05-2010, 15:03)  [attachment=49963:blommor_017.JPG] Hejsan!
Förra sommaren bytte jag till mej denna på här på odla. Nu har den två enorma blommor som snart......
Bytt bytt! Så himla kul! :-) Härligt, ordenstjärnor är så vackra när de blommar.
Sussie F-Flower
14-05-2010, 14:14
WOW!!!  Vilka knoppar!!! Det var det värsta!!!  Grattis! Hur har du burit dig åt med skötsel av den där? Söderfönster året runt? Du måste visa när den har slagit också! Glöm inte det...
Jo, först så försökte jag låta bli att vattna i vintras, sedan kom det knoppar men de föll av. Troligen för att jag vattnade knopparna för lite. Sen kom fler knoppar och jag vattnade som en galning.
Platinum, Hur länge tror du att blomman blommar?
Platinum
14-05-2010, 15:40
CITAT (evaisa @ 14-05-2010, 15:55)  Jo, först så försökte jag låta bli att vattna i vintras, sedan kom det knoppar men de föll av. Troligen för att jag vattnade knopparna för lite. Sen kom fler knoppar och jag vattnade som en galning.
Platinum, Hur länge tror du att blomman blommar? Jag tittade i mitt bildarkiv och såg att jag tagit foton med fem dagars mellanrum på min purpurordenstjärna och de bilderna är från blomningens senare del. Så låt säga att den i allafall blommar i 7-14 dagar från det att knoppen börjar spricka ut tills dess den är fullt utslagen.
Tilykke med så flott bytte, evaisa!!
Jag har oxå en purpurordenstjärna och dom blommar titt som tätt här hos mig, tror att dom kallas asblomma oxå ? men i alla fall en av dom har två stycken fröbaljor som kommmer att explodera om några veckar, fick fröbaljor förra sommaren oxå och då exploderade dom när jag inte var hemma så det var massa flygande fröer i hela fönstret, så om någon är intresserad av att byta till sig fröer så kan ni ju hojta till.......... Ramona
[attachment=50071:asblomma_002.JPG]
OOHh! Nu börjar blomman öppnas, bara en flik men så farligt läcker :-)
[attachment=50072:asblomma_006.JPG]
Sussie F-Flower
17-05-2010, 09:53
CITAT (evaisa @ 17-05-2010, 10:44)  [attachment=50071:asblomma_002.JPG]
OOHh! Nu börjar blomman öppnas, bara en flik men så farligt läcker :-)
[attachment=50072:asblomma_006.JPG] -OOOOOO, vad spännande!!! Vilken förtjusande liten sak som väntas!!!! Det kanske blir en flik i timmen?
[attachment=50073:asblomma_017.JPG]
Jo, en bit i timmen stämmer bra.
[attachment=50079:asblomma_021.JPG]
Å då var det färdigt........ det tog en förmiddag.......
Sussie F-Flower
18-05-2010, 17:50
CITAT (evaisa @ 17-05-2010, 11:34)  [attachment=50073:asblomma_017.JPG]
Jo, en bit i timmen stämmer bra.
[attachment=50079:asblomma_021.JPG]
Å då var det färdigt........ det tog en förmiddag....... NÄMEN!!! Jag missade de sista bilderna igår!!! (berodde förmodligen på min magsjuka  ) Vilken underbar blomma Evaisa!  -Urläcker! Hur stor är den ungefär?
.... den fick..... bo i balkong exil....... jag inbillade mej att jag blev allergisk mot de röda håren...
Men 8 cm.. eller mer.
Men jag borde ta ett nytt kort på blomman. Den har helt vänt in och ut på sej nu - som en platt röd boll. Tog just upp den ur sin akvarielåda.......
Sussie F-Flower
18-05-2010, 18:45
Oj då! Det var ju synd... Började det att klia, eller? Är det en sån växt som är lite stark, kanske?
[attachment=50130:asblomma_005.JPG] [attachment=50131:asblomma_008.JPG] Tja.... korten blev lite suddiga. Men man kan se den outslagna knoppen och den utslagna eller ut och in vrängda till höger. Det låter knäppt... men blomman smakar illa, jag får en läskig smak i munnen. Men jag känner ingen äcklig lukt. Väldigt mysko! Rethosta fick jag med.....  Det är väl synd om blomman då..... ute på den kalla balkongen....
Sussie F-Flower
18-05-2010, 22:07
CITAT (evaisa @ 18-05-2010, 22:06)  Det låter knäppt... men blomman smakar illa, jag får en läskig smak i munnen. Men jag känner ingen äcklig lukt. Väldigt mysko! Rethosta fick jag med..... Det är väl synd om blomman då..... ute på den kalla balkongen.... Nämen fyy, det var då inte så kul... Stackars liten blomma....
Det är en spännande blomma, även om jag fick utvisa den till balkongen. Trots att jag bor på sjunde våningen så hittar flugorna hit. Stora feta svarta flugor samlas på den och verkar vilja krypa in i blombollen. De verkar ha känt lukten på väldigt långt håll.
CITAT (evaisa @ 20-05-2010, 09:17)  Det är en spännande blomma, även om jag fick utvisa den till balkongen. Trots att jag bor på sjunde våningen så hittar flugorna hit. Stora feta svarta flugor samlas på den och verkar vilja krypa in i blombollen. De verkar ha känt lukten på väldigt långt håll. Ja dom brukar komma flygandes ganska fort när den blommar, och jag kan garantera att du kommer att få fröbaljor som följd av att den står på balkongen .......... den luktar inte så mycket men man känner när den blommar luktar lite rå köttfärs i rumet där den är... Ramona
Hur lång tid tar det från frö tills den är så stor som på bilden? Blev ju lite sugen på erbjudandet om frö men å andra sidan är jag såååå less på flugorna här hemma och vill ju inte ha ännu fler.
Peztis......
men, du kan ju njuta av den länge innan den börjar lukta. Den var ganska liten när den kom för två år sedan.
Nu har den snart blommat klart - flugorna gjorde väl vad dom skulle :-)
Platinum
29-01-2011, 19:18
Lämplig tråd att posta i tycker jag, se vad jag upptäckte idag när jag höll på att dela min Sansiveria trifasciata "Futura gill edge". Denna byte jag till mig från evaisa för ett par år sedan och den trivs visst såpass att den vill börja blomma vad jag kan se.
Grattis
Grattis Platinum!
Å min blommande Purpurordensstjärna har blommat ända tills nu. Först när jag slutade vattna så gav den upp.
Den har varit otroligt blomvillig..........
Mycket vackert..... det här gör ju nästan att man blir lite avis. Det ända jag har bytt till mig här är inne på sista versen, hoppas att minna tillbyttaplantor tar sig till våren!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|