Full version: Potatis
luca
Hej,

Ska för första gången ge mig in på att odla potatis.
Potatisen är inköpt har några frågor bara.
Mina frågor är som följande:
Vilket avståd ska det vara mellan varje potatis, vilket avstånd ska det vara mellan potatis raderna?
Hur djupt ska jag plantera potatisen och när ska jag kupa och hur högt, hur mycket av plantan ska vara ovan jord?

Tänkte plantera tillsammans med lök, moröter och bönor, är det några av dessa alternativ som inte fungerar med potatis?

Tack för svar
Raluca
Sussie F-Flower
Har du ett riktigt potatisland eller ska du odla potatis i ngn rabatt el dyl?

Om du har ett riktigt land så brukar ung 30 cm mellan potatisarna vara lagomt. (40 om du har bra med yta)
Mellan raderna/fårorna ca en halv meter. (60 går ännu bättre) Du ska ju kunna gå emellan fårorna utan att du tappar balansen, varje gång du kupar potatisen.

Potatisen ska du inte plantera djupt nu, utan den täcker du bara med jord. Allteftersom den får blast som växer så kupar du upp jorden. Se därför till att du har gott om jord som ligger i landet som du sedan kan använda till att lägga över potatisarna..

Förstår du hur jag menar?

Jag tror inte att något av det övriga som du vill odla stör potatisen alls.
Ett tips bara: Om du inte redan har sandblandad jord, så försök att blanda i lite sand till morötterna. Dom blir så mycket finare då... smile.gif
Anemone nebulosa
Det sägs lite olika vad gäller avstånden, bl.a. att tidiga sorter sätts tätare medan senare vill ha något större avstånd, men allt handlar ju också om plats, så gör det du tycker passar dig bäst.

plantavstånd: 20-40 cm,
radavstånd 50-70 cm,
sättdjup 5-10 cm.

bönor och lök lär inte trivas i närheten av varandra
bönor och potatis lär trivas i närheten av varandra
morötter och lök lär trivas i närheten av varandra

Sen är det upp till var och en att testa sig fram givetvis, ibland finns det inte belägg för vissa samodlingsråd.

Tidigare potatis får du om du förgror potatisknölarna i tex äggkartonger och ställer ljust i fönstret. När du ser de små korta groddarna så planterar du ut de. Givetvis får du potatisskörd även om du inte förgrott den (ifall du har bråttom), även om det rekommenderas att göras för optimal skörd.

Kupa potatisen när den vuxit upp till 15-20 cm´s höjd. Sen kupar du den längre fram igen, med mycket jord. Ju tätare du sätter potatisknölarna desto svårare blir det att kupa potatisen på ett bra sätt - om du inte tar jord någon annanstans ifrån då vill säga. Man kan nog inte kupa "för mkt", för det gör man ju för att ge mer utrymme åt knölarna att växa på = större skörd, samt för att undvika att få solanin (svagt giftigt ämne med grön färg på potatisskalet som bildas vid solkontakt), men givetvis ska du inte dränka potatisplantan med jord haha.

Ge ej för mycket gödsel till potatis, då försämras både smak- och lagringsegenskaper.

Potatis är lättodlad, men drabbas nästan alltid av bladmögel längre fram på säsongen. Då klipper man bort blasten men låter knölarna få vara kvar i jorden. Detta gör man för att inte få brunröta på knölarna. Så kan du skörda efterhand och vid behov även om potatisknölarna inte växer till sig efter att du klippt ner blasten. Eller om du föredrar att lägga de i jordkällare/stuka, och ge plats för något annat att odla, tex asiatisk kål eller gröngödslingsväxter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon