|
Full version: Så rabarber?
Anemone nebulosa
14-05-2010, 14:58
Har lite rabarberfrön som jag ska så, men jag blev ändå lite nyfiken på om någon annan sått rabarber och hur lång tid det tar innan fröet gror, hur fort den växer osv. De flesta brukar ju köpa eller få plantor...
Om jag sår de nu i maj månad, klarar sig de små plantorna över vintern utomhus, och ungefär hur stora borde de bli nästa vår/sommar?
Platinum
14-05-2010, 15:33
CITAT (Nicoline @ 14-05-2010, 15:58)  Har lite rabarberfrön som jag ska så, men jag blev ändå lite nyfiken på om någon annan sått rabarber och hur lång tid det tar innan fröet gror, hur fort den växer osv. De flesta brukar ju köpa eller få plantor...
Om jag sår de nu i maj månad, klarar sig de små plantorna över vintern utomhus, och ungefär hur stora borde de bli nästa vår/sommar? Jag samlade in fröer förra året eftersom en bekant ville ha rabarber och det var fel tid att dela vår befintliga planta. När jag ändå samlade in åt honom så tog jag tillvara lite för egen del också, fröerna satte jag då på hösten vattnade på och sedan har de stått i mitt kallväxthuset över vintern. Det är en hel del fröer som grott om man säger så...
DykUnderYtan
14-05-2010, 17:46
Jag sådde rabarber för ett par år sedan. Minns inte exakt hur lång tid det tog för dem att gro men tror det gick relativt snabbt då tålamodet inte behövde sättas på prov.  De små plantorna övervintrade jag ute men kallbänk och de har klarat sig fint. I år skördar jag lite av dem.
Jag sådde fröer den 4 maj nu i år och de har kommit upp ca 5 cm och ser fina ut!
Vad kag känner mig konfunderad över är att det på påsen står att man ska så flera tillsammans - men rabarber är väl inte tuvväxande!?! jag planerar att plantera om dem en och en i alla fall.
Lina och Olav
14-05-2010, 20:15
Jag sådde rabarber förra våren. I stort sett alla fröer grodde och växte ganska snabbt vill jag minnas. Dom har övervintrat ute och överlevde allihop. Jag kommer ev. kunna skörde lite grand senare i år men nästa år tror jag att jag kan förvänte mig en större skörd.
Anemone nebulosa
14-05-2010, 23:23
Åhå, det både låter och ser ju lovande ut! Har inte alls så många frön, men gror alla så blir det nog 5 plantor, det är tillräckligt. Fröna bytte jag btw till mig i en fröbytarkedja i år. En sort med mindre oxalsyra, Glaskins perpetual.  Kanske menar de att man ska så de i grupp för att få ett bukettliknande rabarberbestånd med en gång(?), men jag skulle nog också gjort som du och placerat de var för sig, ge de lite mer plats. Allt eftersom så kommer ju varje enskild planta att bilda en tjockare och tjockare "bukett". Tack!
Lina och Olav
16-05-2010, 17:08
CITAT (Nicoline @ 15-05-2010, 00:23)  Fröna bytte jag btw till mig i en fröbytarkedja i år. En sort med mindre oxalsyra, Glaskins perpetual.  Säkert mina frön då! :-) Grodde som sagt bra!
Tottes matte
16-05-2010, 17:43
CITAT (Nicoline @ 14-05-2010, 15:58)  Har lite rabarberfrön som jag ska så, men jag blev ändå lite nyfiken på om någon annan sått rabarber och hur lång tid det tar innan fröet gror, hur fort den växer osv. De flesta brukar ju köpa eller få plantor...
Om jag sår de nu i maj månad, klarar sig de små plantorna över vintern utomhus, och ungefär hur stora borde de bli nästa vår/sommar? Hej Nicoline´s date, Varför inte? Men då måste du låta rabarben gå i blom och sedan passa efter frön, om du redan inga har fått. Rabarben blir rätt så trådig att laga till om man låter den gå i blom, det visste du kanske?  fr. Tottes matte
CITAT (Lina och Olav @ 16-05-2010, 18:08)  Säkert mina frön då! :-) Grodde som sagt bra! Eller mina...
Anemone nebulosa
16-05-2010, 23:36
CITAT (Lina och Olav @ 16-05-2010, 18:08)  Säkert mina frön då! :-) Grodde som sagt bra! Haha, vad kul! Tack för rabarbern!
Anemone nebulosa
16-05-2010, 23:55
Nu har vi snart löst gåtan på vems rabarberfrön det är jag har fått: (enormt viktigt det här ju  )
Lina och Olav
17-05-2010, 06:16
CITAT (Nicoline @ 17-05-2010, 00:55)  Nu har vi snart löst gåtan på vems rabarberfrön det är jag har fått: (enormt viktigt det här ju  ) Avdelning viktiga utredningar: Inte från mig
Jag misslyckades totalt med min rabarbersådd! De grodde så fint med hög grobarhet. Men de klarade inte av att bo i kallväxthuset i våras, bladen blev tunna och "trötta". Jag tänkte att det var för varmt så jag ställde ut dem. Då dog de  . Försöker igen, kanske jag sådde för tidigt! I ett engelskt TV-program om trädgård/odling sa de att man inte ska skörda rabarbern första året, för att istället nästa år få en gigantisk skörd. Har inte provat själv men någon annan kanske har? Lycka till med din rabarber!
1/4 satte jag mina rabarberfrön (Glaskins Perpetual). Som någon annan här nämt så stod det att de skulle sättas i grupper om 4-5 frön, så det gjorde jag (två krukor med 5 frön i varje), med lite plastfolie över i söder fönster. Den 8/4 hade tre av fröna börjat gro och syntes ovan jord. Den 11/4 var det fyra ca 1 cm höga plantor i varje kruka. Den 12/4 hade ytterligare ett frö börjat gro och syntes ovan jord. Den 2/5 var mina 9 plantor (av 10 satta frön) ca 8cm höga, två dagar senare planterade jag om dem, en planta i varje kruka och satte i ett österfönster. Idag ser det ut på följande vis... [attachment=50548:DSCN1265.JPG] Planerar att pantera om en eller ett par av dem till större kruka så snart jag köpt hem lite mer jord. Om det är tänkt att det ska bli en rabarber"buske" av varje planta så får jag antingen bara odla rabarber eller göra mig av med några haha. OBS, jag vill bara tillägga att jag inte har någon beprövad erfarenhet av att odla rabarber, detta är första gången. Som med allt annat odlar jag och hoppas på det bästa, som ni kanske förstod av texten ovan dokumenterar jag mina försök inför kommande säsonger, för att komma ihåg vad som fungerade och var som inte fungerade.
CITAT (Nicoline @ 17-05-2010, 00:55)  Nu har vi snart löst gåtan på vems rabarberfrön det är jag har fått: (enormt viktigt det här ju  ) Åh, jätteviktigt!  Och inte är de mina heller!!!
Platinum
11-06-2010, 18:56
Av en näve fröer har det nu blivit 54 omskolade plantor, så på frågan om det är effektivt så besvarar jag den med ja.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|