Full version: Vinranka Rembrandt
mamamaggan
Har köpt en ny vinranka eftersom min gamla inte vill sig . Nu har jag köpt en som heter Rembrandt och ska passa att ha i ett växthus som aldrig blir kallare än 15 grader på vintern.

Men nu undrar jag vilken slags jord den ska ha. Ska plantera den i ett kärl som rymmer 80 liter så det bör väl räcka . Lecakulor i botten och sedan jord men ........................

Visst finns det väl någon här som kan ge mig råd ?
Åsa, mälardalen zon 2
+15C på vintern låter nog för varmt för en hyfsat härdig vinranka som Rembrandt den säljs av Esveld som härdig och med orden "good grape for outside" och är det en härdig vinranka runt holland så är den anpassad för kalla vintrar det är inte +15C i holland på vintern. . Vinrankor brukar vara lövfällande och bör få kall vintervila för att må bra den ska bara se ut som en torr dö pinne på vintern, härdiga vinrankor brukar ofta inte sätta blommor ifall de inte får kall vintervila så om du har möjlighet att sänka temperaturen eller flytta vinrankan till kallare ställe under vintern så mår den nog bra av det.

Vanlig krukväxtjord kan fungera bra (det är en V. vinifera och de brukar gilla lite högre pH), troligtvis behöver du inte 80-liter i början plantorna brukar vara ganska små när de säljs så de första åren kan man klara sig med något mindre.
mamamaggan
Tack Åsa !

Som vanligt ett proffsigt svar. Jag köpte den på en plantskola i Skåne och det står på namnskylten att den är lämplig för växthus men då menar man alltså inte så varmt som jag har.

Den här har en tjock stam , c:a 1,5 cm i diameter , och det är också blomknopp ( eller vad man säger ) på de två korta grenarna.

Min gamla vinranka , Booskoop Glory , har aldrig gått bra . Bladen har vissnat på senhösten , kommit nya redan i december men vissnat igen och kommit nya klena igen. Kanske har det varit för varmt för den också ? Det är liv i den så vi tänker ställa den ute i sin kruka i sommar så får vi se vad som händer.

Nu när vi ska plantera den nya så tänkte vi ha ett rejält lager leca i botten och så tänker vi fylla med en blandning av blomjord/plantjord. Vad tror du om det ?

Kan den må dåligt av att sättas i ett så stort kärl redan nu ? Krukan den sitter i nu är c:a 3 dm djup och 1 x 1 dm bred .
Åsa, mälardalen zon 2
De som säljs i Skåne med orden växthus brukar innebära kallväxthus i Skåne och det kan nog bli lite som Hollandsvinter därinne.

Det går bra att sätta den i en stor kruka på en gång om man vill, det går även bra att plantera något annat i krukan i början ifall det ser tomt ut det lär ändå finnas gott om plats för plantans rötter. Och det låter bra med lecakulor i botten och sedan blomjord.

Troligtvis var det för varmt för Booskop, det låter så när den försökte gå i vila, men spirade igen för tidigt och mådde dåligt den trivs nog bättre utomhus den är ju härdig till zon 2 (3)
mamamaggan
Tack så jättemycket Åsa !

Då är det bara att göra som vi har tänkt och så får vi se hur det går. Tack än en gång !!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon