Full version: Bambuhäck
Aklejruta
Hej! Vi skulle vilja plantera en bambuhäck som avgränsning till en stenlagd altan. Den får inte vara för hög, max 1,5 m. Har hört att bambun kan sprida sig mycket. Det skulle vara en katastrof. På andra sidan har vi köksträdgård. Kan man hindra spridning el finns sorter som inte sprider sig? Vilken eller vilka sorter kan ni rekommendera?
jegi
Bergsbambu, finns i olika höjder. Sprider sig inte. Inte för torrt vill den ha. Bergsbambu är inte helt härdig i zon IV.
lenek
Hej!
Fargesia murielae "Bimbo" är en bra sort som inte blir så hög. Den är klumpväxande och växer inte så invasivt som Phyllostachys. Man kan också sätta dit en rotbarriär som avgränsar rötternas framfart.
Bambu ska helst planteras på våren och ogillar torr sandjord såväl som blöt och odränerad jord.
Fyll gärna planteringsgropen med barkmull (om jag minns rätt...) och kogödsel. Detta tips fick jag på Löddeköpinge plantskola när jag köpte mina bambu förra året.
Jag kan varmt rekommendera boken "Gräs och bambu" av Marie & Björn Hansson om du vill läsa mera om bambu.
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon