Lilla hjärtat
Måste bara få jubla lite. Har just skördat mina första sparrisar, sjudit och gluffat i mig. Blev bara några tuggor, förstås, men ändå. Såååå gott!!! Definitivt värt all väntan.

Sparris - skördad och redo att ätas

Hoppas vädret är bättre hos er!

//Linda
zissi
Grattis, så härligt med första sparrisskörden bravo.gif Det är ju så gott!

Sparris är något jag aldrig vågat mig på att odla även om jag tycker det är kul att prova lite nytt varje år. Det blir väl inte skörd förrän andra åretet, eller hur? Jag har inte så bra tålamod...
Sussie F-Flower
Underbart! Grattis till din första skörd! wub.gif

(Tips ang. sandpappra fröer: lägg fröna på ETT sandpapper, läg ett annat sandpapper ovanpå som du kan gnida med en greppvänlig handske på handen... förstår du hur jag menar...?)
Daniel83
borttaget
Lilla hjärtat
Hej!

Zizzi: Tack! Hur länge du behöver vänta beror på hur du börjar. Fler, flera år med frö. Tre-fyra år om du börjar med rötter, har jag för mig. Jag köpte treåriga plantor. Så väntan blev bara en säsong. Men jag tror egentligen att jag ska vara lite försiktig med att skörda i år och inte ta precis allt som kommer.

Sussie: Tack!! Och tack för tipset. Förstår precis hur du menar. Ska testa.

Solsken
//Linda
Lilla hjärtat
Hej!

Sparrisarna fortsätter att växa och växa och växa. Fullt med gröna över allt - hinner knappt med. De skjuter i höjden så fort.

Jag har haft svarta hinkar över flera plantor för att få vita sparrisar och nu är det dags för den första vita skörden. Men jag skulle nog ha tittat lite tidigare i veckan ;o)

Icke EU-godkänd sparris

Ha det så gott!
//Linda
Solstorm
Grattis till sparrisarna. Fin hemsida!
Lilla hjärtat
Tack!

//Linda
Sussie F-Flower
CITAT (Lilla hjärtat @ 21-05-2010, 06:58) *
Hej!

Sparrisarna fortsätter att växa och växa och växa. Fullt med gröna över allt - hinner knappt med. De skjuter i höjden så fort.

Jag har haft svarta hinkar över flera plantor för att få vita sparrisar och nu är det dags för den första vita skörden. Men jag skulle nog ha tittat lite tidigare i veckan ;o)

Icke EU-godkänd sparris

Ha det så gott!
//Linda

Det gööör inget att dom är lite böjda, det är ju smaken som är godast.... wub.gif
Hur har du tillagat din färska sparris? Stekt i smör, eller?
Lilla hjärtat
Hej!

Jag har bara småkokat dem en kort stund med lite salt och en nypa socker. Smörstekning. Hm ... måste testas. Jag är för övrigt rätt förtjust i "rå" sparris, direkt från landet. Och bäst av allt. Maken tycker att sparris smakar blä ;o)

//Linda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon