Lottiz
Trodde den stog i var mans fönster, men efter ett års letande har jag fortfarande ingen. Förlorar varje auktion på tradera (är jag snål?), den finns inte på platsskolorna och ingen jag frågar kan bjuda på en stickling.

Var ska jag leta för att hitta dr Westerlund?
Alba
Jag har sett den på Blomsterlandet i år.
Platinum
Eller så pm:ar du mig om du kan tänka dig en stickling, antingen mot portokostnad eller som växtbyte.
zissi
Den blomman verkar vara på modet nu för alla blomsteraffärer/handelsträdgårdar (5 st) vi besökte i dag hade den. Konstigt att du inte lyckats hitta den.
Lottiz
Oj! Kan jag vara i fel del av landet? Eller kan jag ha varit där lite för tidigt? Nu känner jag att jag får ta en tur till.

Men en stickling tar jag hemskt gärna också! Messar dig.
theseraphim
Men den finns på listorna i stort sett hela året och det har den gjort iaf de senaste fem åren. Både från Danmark och Sverige är den en standardväxt plus att nu finns de i väldigt många sorter att beställa hem.
Åsa, mälardalen zon 2
Och växten heter egentligen rosengeranium (Pelargonium (Doftpelargon-Gruppen) 'Graveolens') men har många synonymer ex. dessa som är listade i SKUD: doftgeranium, doktor Westerlunds hälsoblomma, fattigmansparfym, fattigstufes, knektafes, kärringgott, luktbladsträd, rosenrants

Jag tycker den brukar vara ganska vanlig och brukar även hittas bland sticklingsortimentet i trädgårdsbutikerna på vårvintern + det finns ju flera postorderfirmor som säljer olika sorter pelargoner också
Tottes matte
CITAT (Lottiz @ 14-05-2010, 20:11) *
Trodde den stog i var mans fönster, men efter ett års letande har jag fortfarande ingen. Förlorar varje auktion på tradera (är jag snål?), den finns inte på platsskolorna och ingen jag frågar kan bjuda på en stickling.

Var ska jag leta för att hitta dr Westerlund?

Hej, Lottiz´date,

Jag hittade den flera veckor sedan på Blomsterlandet, men den blev sabbt slut. Skulle köpt den men maken tyckte att den luktar pyton så vi gjorde en mellanting. Det fanns en doftpelargon som är väldigt ljus i bladen och myyyyket flikig. Doftar ingeet om man inte rör den, annars godkänt av maken för jag vägrade lämna hyllan utan en doftpelargon. Jag minns inte namnet just nu.
Har du kollat på nätet hos Wibrant i Rockdala? de brukar ha allt mellan himmel och jord när det gäller pelargoner och fuchior? om de inte har den så kan du fråga dem vart du kan vända dig till?

Jag hadde endast hört/läst i blomböckerna om den, men inte träffat på hos någon häromkring även att det finns tiotal växtodlingar. Fråga annars Blomsterlandet om de får in mer av den. Ledsen, men kommer nog igen för förfrågan har varit större än de har fått in den. sweatingbullets.gif fr. Tottes matte
Tottes matte
CITAT (theseraphim @ 15-05-2010, 10:52) *
Men den finns på listorna i stort sett hela året och det har den gjort iaf de senaste fem åren. Både från Danmark och Sverige är den en standardväxt plus att nu finns de i väldigt många sorter att beställa hem.

Hej theseraphim´date,

Jag såg den i Blomsterhuset, men nu kanske vi är för sent ute. de sålde slut dem på eng gång och det är nog lite mer än 3 veckor sedan. Kanske den är sådan som kommer in först? skadar inte att fråga dom! confused.gif fr. Tottes matte
Lottiz
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 15-05-2010, 11:02) *
Jag tycker den brukar vara ganska vanlig och brukar även hittas bland sticklingsortimentet i trädgårdsbutikerna på vårvintern + det finns ju flera postorderfirmor som säljer olika sorter pelargoner också

Lust att tipsa om någon postorderfirma du köpt av som verkligen skickar växter i bra kvalitet? Jag har blivit helt bränd där, enda jag har positiv erfarenhet är Odla... I övrigt är det inget jag vill pynta med mer än kanske 40kr för att se knäckta och slokande sorgliga saker som posten misshandlat. unsure.gif
evaisa
Lottiz.....

Har du vägen om Göteborg får du gärna hämta de rotade skott jag har i köksfönstret.......
theseraphim
Det finns hur många sorter som helst att beställa på listorna, flikiga, brokiga, rosdoftande, citrusdoftande, blommande osv osv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon