katja56

Jag köpte en clematis recta på Botaniska, utan att veta något om den egentligen. När den väl kom upp och började blomma så hade blommorna en fantastisk doft. När man satt intill den så var det rent ljuvligt!

Tyvärr fick jag flytta ifrån den för tre år sedan men jag kunde inte glömma doften. Letade länge efter en likadan och efter ett år fann jag två nya plantor på en handelsträdgård med samma namn och rödaktiga färg.
De växte fint och började blomma förra sommaren men de doftade ingenting! Hade lust att reklamera dem men det stod inte ens att de doftar på presentationen så jag får väl stå mitt kast.

Någon som vet varför mina nyare "rector" inte doftar? Får de heta samma namn och ha så olika egenskaper?

Kan det vara så att Botaniska Trädgården i Göteborg hade en "ädlare" (/gammal) sort och att den därför doftade så starkt?
Alternativt att växten får starkare doft först efter flera år? Botaniskas planta var ju en nerklippt växt som nog hade några år på nacken medan de köpta bara hade varsin stjälk i kruka...
Doftar era "Rector"?
Bassam
Hej

Det är samma sort måste ger samma doft , det är bra om du beklaga affären.
.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon