Nila
Planterade ett plommonträd förra våren, och märker nu att så fort det regnar mycket så blir trädet stående i en liten sjö med vatten. Vad går att göra åt detta?
Bassam
Hej
Du ska försöka borta vatten snabbt.

H:Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
Det är ju inte lätt men det verkar ju vara dålig dränering och fruktträd brukar behöva bra dränering så antingen får man försöka gräva ner dräneringsrör som leder bort vattnet, gräva upp trädet och placera det på annan plats el gräva upp och plantera det som på en rejäl kulle så det blir hyfsat bra dränering vid rothalsen.
Nila
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 15-05-2010, 08:42) *
Det är ju inte lätt men det verkar ju vara dålig dränering och fruktträd brukar behöva bra dränering så antingen får man försöka gräva ner dräneringsrör som leder bort vattnet, gräva upp trädet och placera det på annan plats el gräva upp och plantera det som på en rejäl kulle så det blir hyfsat bra dränering vid rothalsen.

Tack för bra tips! Låter som om jag har ännu ett projekt att ta tag i. wacko.gif Funderar på vad som är enklast... Kulle kanske? Alltså höja upp trädet så att det står en bit ovanför gräsmattan helt enkelt?
Aqvakul
CITAT (Nila @ 16-05-2010, 16:19) *
Funderar på vad som är enklast... Kulle kanske? Alltså höja upp trädet så att det står en bit ovanför gräsmattan helt enkelt?

yes.gif
Kutas
CITAT (Bassam @ 15-05-2010, 00:34) *
Hej
Du ska försöka borta vatten snabbt.

H:Bassam

Det räcka inte att bara försöka
vitavargen
Nu vet jag inte hur stort område runt trädet är det som är nedsatt jämfört med omgivningen.

Jag skulle kunna skära upp grässmattan runt trädet(där det är nedsatt) och fylla på med vanlig jord och sedan sätta grässbitarna på sina platser.
Nila
CITAT (vitavargen @ 17-05-2010, 21:24) *
Nu vet jag inte hur stort område runt trädet är det som är nedsatt jämfört med omgivningen.

Jag skulle kunna skära upp grässmattan runt trädet(där det är nedsatt) och fylla på med vanlig jord och sedan sätta grässbitarna på sina platser.

Tack för tipset! Ska prova det.
Nila
Fortsätter här med samma plommonträd... Grävde upp och höjde upp det för ett par veckor sedan. Då såg det fortfarande grönt och friskt ut. Men nu när jag kom tillbaka efter en veckas semester är bladen gula med bruna fläckar...

Är det en försenad reaktion av vattnet? Eller finns det något ytterligare att göra?
Tacksam för svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon