Full version: Vindruva för friland
KRT
Har precis grävt upp en björnbärsbuske som växte mot en mur precis vid vår uteplats, och skulle vilka ersätta den med en druva. Det är ganska varmt och soligt, vindskyddat och som sagt mot en tegelmur. Dock kommer den planteras i ett hål i en plattläggning, och jag tror inte det är så mycket jord (snarare sand) under plattorna.... Kan detta fungera utan att jag behöver gräva upp delar av altanen?
Tänker på hur vindruvor växer söderut, på ganska karg och stenig mark - MEN detta är ju druvorsom används till vin, jag hade snarare tänkt mig något som är gott att äta snarare än att börja tillverka mitt eget vin wink.gif

Om det inte alls fungerar, vad skulle jag kunna sätta istället? Vill INTE ha något med massor med blommor som lockar till sig getingar på sensommaren när vi vill sitta ute och äta precis bredvid busken!
Tottes matte
CITAT (KRT @ 15-05-2010, 09:14) *
Har precis grävt upp en björnbärsbuske som växte mot en mur precis vid vår uteplats, och skulle vilka ersätta den med en druva. Det är ganska varmt och soligt, vindskyddat och som sagt mot en tegelmur. Dock kommer den planteras i ett hål i en plattläggning, och jag tror inte det är så mycket jord (snarare sand) under plattorna.... Kan detta fungera utan att jag behöver gräva upp delar av altanen?
Tänker på hur vindruvor växer söderut, på ganska karg och stenig mark - MEN detta är ju druvorsom används till vin, jag hade snarare tänkt mig något som är gott att äta snarare än att börja tillverka mitt eget vin wink.gif

Om det inte alls fungerar, vad skulle jag kunna sätta istället? Vill INTE ha något med massor med blommor som lockar till sig getingar på sensommaren när vi vill sitta ute och äta precis bredvid busken!

Hej, KTR,

Har du kollat på labruska- vin? rolleyes.gif De är ju från en kall och kall klimat. Köpte till mig en självfertil sort, rek. av en kunnig person, vinrankan heter Vitilis (Labrusca) " SUKRIBE", Denna kommer att vara i mitt kallväxthus i kruka, no broblema, sa han från affären. Jag köpte detta på Blomsterhuset i Jönköping. Googla på deras trädgårdskatalog som finns på nätet. Mycket info, lite bilder.
Samma gång hade han, min "trädgårdskille" lagt undan åt mig mini-kiwi, även den självfertil och rätt frosttålig sort. den heter MINI-KIWI actimedia ISSAI, och här slipper jag både hon/han plantor. denna kiwin skulle ge fina frukter, utan kiwis luddiga och hårda skal. Det ligger en hinna över frukten, så det är å bare äta.
Du kanske inte är ute efter det sistnämnda, men skrev den till alla som info. smiley_small_hug.gif fr. Tottes matte
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle satsa på någon av de kärnfria söta desserdruvorna Himrod (zon 2-3) eller Vanessa (zon 2), i såpass gynnsamt läge i zon 1 behöver man inte odla staketvindruvor som visserligen har god smak men druvorna är mindre och har massor av kärnor. Vill man ha en staketdruva också behöver man inte ge den det bästa läget i zon 1 utan man kan sätta den i lite mer utsatt läge.

(kan även lägga till att Issai är ganska dåligt självfertil så jag skulle skaffa någon till + Issai är inte framtagen för god smak på frukten som ex, Anna, Paula, Jenny som är bra sorter för svenskt klimat)
Erland
Jag har en Vitis vinifera på friland sedan ca 15 år. Jag tror det är Dr. Schmidtmanns sockerdruva. Det blir små men väldigt söta och goda gröna druvor. Jag odlar den i mager sandjord och det går utmärkt. Jag bor i zon 1.
Alexander-VG-zon3
även jag har en vitis vinifera på friland i zon 1-2, funkar bra och trivs och växer bra på sommaren. så har man ett bra och skyddat läge i zon 1 så är det bara att vraka och välja nästan iallafall de som kräver mer värme och är anpassade för växthus kanske man inte ska välja.

vill man handla från utlandet så kan jag rekommendera denna plantskola som har mycket vinrankor till salu
http://www.readsnursery.co.uk/acatalog/Grapevines.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon