DrZeuz
Hej, är en nybörjare på denna fronten och hoppas att ni kan svara på mina frågor.

Hade tänkt att dra igång en liten garderobsodling och har ett par frågor jag behöver svar på. Jag vill från frö till skörd odla den inomhus.

Vad ska odlas?: Jag hade tänkt att odla 4 st Capsicum annuum chili (Purple Tiger)

Utrymme: Odlingskammaren kommer i början när plantorna är små bestå av en garderob som är 120x55cm med basen 55x55cm, kammaren kommer vara klädd i reflekterande material. Jag hade också tänkt att försöka få igång luftcirkulationen genom ett par datorfläktar(Är detta bra? Har läst att chili inte riktigt tycker om vind) .

Belysning: Som belysning hade jag tänkt att börja med en 125W Kallvit (Blått ljus) LE lampa med reflektor. Möjligtvis slänga i ett par med lägre watt antal, tex. 5st 22w. Med dessa lampor hade jag tänkt att jag ska köra med i ungefär 50 dagar (hur lång tid tar det innan de börjar blomma?) för att sedan slänga in en, möjligtvis två st röda 125wattare för bättre blom. Jag undrar också om jag kan fortsätta med den blåa med under blom för mer ljus Här undrar jag också om ljustimmar, ska jag börja med att köra på 12/12 ljus för att sedan byta till 18/6 alternativt 24h ljustimmar?

Övrigt: Chilin ska odlas i jord och jag kommer starta i 0,26l krukor för att sedan avancera till 3,6l->6,5l->11l (är detta en vettig övergång i krukstorlek?) Hade tänkt att skaffa mig lite "root juice" som jag vill använda i början av odlingen.

Såhär hade jag tänkt att jag ska gå till väga, plantera fröerna i de små krukorna och ställa in de i odlingskammaren men ljuset på. När de fått en stabil rotväxt ska jag plantera om. Eftersom utrymmet är så litet kommer jag bara att kunna ha en fullvuxen planta där och kommer darför att slakta de 3 lite fulare plantorna och ta den som ser bäst ut (möjligtvis fortsätta odla de i annat rum), när måste jag senast separera på de, så de inte pollinerar varandra?. Tänkte också kolla om ni tror att det är ok om jag slänger in en basilika och kanske gräslök i kammaren. Något mer jag behöver tänka på? Eller är det bara att plantera, vattna, kontrollera ljuset och sedan skörda?

Övriga frågor:
Luftfuktighet, vad bör den ligga på för bästa tillväxt?
Ljustimmar, 12/12 och sedan 18/6?
Temperatur, vad bör den ligga på? Veg lika så blom.

Mvh DrZeuz
Peppen
Hej DrZ!

Jag tänkte på klassiskt forummaner svara på helt andra frågor än det du ställde. Jag har ca 20 sorter uppe hemma hos mig. Min filosofi har varit tuta och kör och det har funkat bra. Du verkar ha koll på det där med inomhusodling så det är bara att köra om du kollar plantorna ett par gånger per dag så märker du om något är fel. En sak till. Kör igång så många sorter som du kan då dessa knappast tar någon plats i början. Gå iväg till affären och köp, habanero, piri piri, röd chili, jalapeno, paprika ochvad dom nu kan tänkas ha. Kärna ur plantera spar resten i märkta påsar då fröna torkat. Glöm inte att märka krukorna om du skulle behöva gallra innan du fått frukt. Storleken på krukorna avgör hur stora plantorna blir i slutändan så till fönsterodling räcker 1 liter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon