Anemone nebulosa
Sådde melonfrön (både socker- och vattenmelon) inomhus 9 maj och nu har de kommit upp. Men de växer ohyggligt fort och rangligt; stjälkarna är på de längsta 5 cm långa exklusive hjärtbladen. Är inte det i rangligaste laget? Melonerna vill ju ha det varmt vid groningen...och de har fått stå under en plastkupa. Undrar om felet ligger i att jag blandade upp förra årets jättetorra såjord jag hade kvar av med lite blomjord. Blev det för mycket näring ändå? :S

Bör jag så en ny omgång meloner i den torra gamla såjorden? Eller kommer rangligheten ge med sig?

Orolig första gångs-melonodlare
Malin_MeL
det låter normalt tycker jag, meloner blir inte speciellt kraftiga samtidigt som de blir väldigt stora plantor, de måste bindas upp annars blir det bara en hög på marken
Anemone nebulosa
CITAT (Malin_MeL @ 15-05-2010, 13:46) *
det låter normalt tycker jag, meloner blir inte speciellt kraftiga samtidigt som de blir väldigt stora plantor, de måste bindas upp annars blir det bara en hög på marken

Men är det normalt/optimalt att de är det redan vid uppkomststadiet? Om jag jämför med gurka, squash och pumpa så hade jag inte gillat läget om de var rangliga från början, då vill jag att de ska ha hjärtbladen närmre jordytan. Fortfarande lite "orolig". confused.gif
Anemone nebulosa
Här kommer en bild:
jocke_u
Sådär brukar mina också se ut, ganska normalt tror jag, mina har fått några karaktärsblad nu och växer mycket mer kompakt.
Jag har sått ca 25 frön i år, alla grodde inte när den stod på undervärme, men alla frön har kommit upp nu. Även de som grodde i det svala utrymmet blev några centimeter upp till hjärtbladen.
Lilla hjärtat
Hej!

Jag tror att de kommer i fatt. Får de bara komma ut i ljuset så brukar de kunna tjocka/täta till sig.

Jag sådde tidigt och tyckte att mina blev lite rangliga först. Nu är de kompakta och fina. En har till och med börjat få blommor. De första öppnade sig i dag.

Lycka till med melonerna!!!

//Linda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon