sasssyy
15-05-2010, 13:29
Sätter in en -inte så bra- bild på ett träd vi har på landet.
Vi är ganska "gröna" på det här med trädgård så vi håller på att lära oss och nu vill vi veta vad det är för träd.
Den får vita blommor.. i massor och sen kommer det små blå/lila bär som sitter i klasar som vindruvor ungefär.
Vi undrar, dels vad det är för träd? Dels hur sköter man om det, om man vill sköta om det ;-)?
Har man någon nytta utav det eller ska man bara ta ner det.. det står nämligen precis intill trädäcket och fåglarna gillar uppenbarligen bären.. de äter upp dem och bajsar ut blåa fläckar på hela trädäcket *S*
Huggorm
15-05-2010, 13:31
Fläder eller druvfläder. Är det fläder kan du ha mycket nytta av den, är det druvfläder duger den bara som dekoration
Åsa, mälardalen zon 2
15-05-2010, 13:37
Druvfläder brukar dock få röda bär så får den blå bär är det nog vanlig fläder
sasssyy
15-05-2010, 13:53
näää skojar du...??? Nu känner jag mig superduperdum... vi köpte en fläder förra året o planterade bara för att gubben så gärna ville ha en..
Men är du säker/ni säkra... för bladen känns inte så lika den fläder vi köpte men det finns kanske olika arter?
För ÄR det en fläder så är jag jätteglad då lär det bli saft för hela slanten i sommar :-D
FÖRRESTEN!!!
Ska man beskära den eller klippa ner den eller bara låta den fortsätta växa vilt o galet??
sasssyy
15-05-2010, 14:02
vi gick ut o knep av en liten kvist för närbild... tror ni fortfarande att det är fläder???
Aqvakul
15-05-2010, 14:03
Ja, druvfläder..
Huggorm
15-05-2010, 14:03
Helt klart en fläder, som Åsa skrev så måste det vara en äkta eftersom den har blålila bär
sasssyy
15-05-2010, 14:06
såvitt jag kan läsa mig till så har sambucus racemosa..druvfläder (vill glänsa lite med mina latinkunskaper *S* ) klarröda bär.. och det har den ABSOLUT INTE.. utan de är mörkt blåa, lila typ.
då kan man alltså använda dem i saft...
Aqvakul
15-05-2010, 14:22
CITAT (Huggorm @ 15-05-2010, 15:03)

Helt klart en fläder, som Åsa skrev så måste det vara en äkta eftersom den har blålila bär
Problemet är att blomställningen definitivt ser ut som på en druvfläder.. dessutom har väl knappast en äkta fläder utvecklats så här långt redan..
Men det är lätt avgjort, bryt en kvist: Vit märg = äkta fläder, brun märg = druvfläder
Anders zon 1
18-05-2010, 22:57
Tycker det ser ut som druvfläder. Både bladen och blomställningen tyder på det. Fast den får som sagt röda bär i en vindruvslik klase. Vanlig fläder har blålila bär i en platt klase.
Gör som Aqvakul föreslår och kolla vilken färg märgen har. Fast det kan kanske vara lite svårt att avgöra vilken art det är om man inte sett färgskillnaden tidigare och inte har båda arterna bredvid varandra så man kan jämföra. Om flädern ni planterade förra året är tillräckligt stor kan du ju bryta en kvist på den också och jämföra med (antar att det är "äkta" fläder?).
Fläder klarar kraftig beskärning så det är inget problem. Den växer snabbt upp igen. Fast det blir sannolikt inga blommor det året man klipper.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.