Full version: Ohyra Trips?
Anneth
Jag har ohyra på mina stackars blommor, Jag tror att det är trips men är osäker, Förutom att det har dykt upp ett par kryp som jag är osäker på vad det är, Kanske finns det någon här som vet. Nu är krypet på bilden lite mosad för jag klämde ihjäl den dirrekt, den är knappt 1-2 mm.. Jag vet att ddet är dåliga bilder men jag lyckades inte ta bättre än så..
Dilara
Jag vet inte vad det är. Men jag har för mig att trips är mindre, ser bara ut som små suddgummiludd och suger växtsaft från blad och ger liknande fläckar på bladen som spinn gör.
Anneth
Jag har kollat runt lite och jag tror inte heller på att det är Trips nu längre men vad kan det vara i så fall?

Mina växter brukar emellanåt ha som pyttesmå "flugskitar" på bladen, fast det kan ju kanske vara ngn slags vanlig lort, men vad för lort i så fall??

I övrigt så ser de flesta av mina plantor friska ut förutom ngn enstaka, bla min Hoya memoria där bladen gulnar & blir allmänt ful vart efter som,,,:/

Det första småkrypet hittade jag på min Hoya memori som jag har köket, det andra krypet kom klumpigt flygande från ngn av Hoyorna idag när jag vattnade dom inne i tv-rummet.:/ Det är med några veckors mellanrum som jag såg dessa två kryp.

Jag känner mig rätt så förvirrad just nu, att dessa småkryp kan ge en ett sådant huvudbry när man inte riktigt vet vad det är och vad som bör göras för att få bort eländet om det nu skulle vara ngt skadligt för växterna..
Dilara
Det kan vara svårt att identifiera ohyror via beskrivningar, eftersom de brukar beskrivas på liknande sätt och därför kan man blanda ihop ohyrorna. Det är lättare att identifiera dem när man har blivit bekanta med ohyrorna.
"Lorten" som du beskriver kan vara ohyra, om det är som flugskitar på bladen. Kolla om de rör på sig? Kanske trips det där då? Men det kan vara annat.
Bilden du visar i ditt första inlägg skulle jag inte tro är någon ohyra, troligtvis en besökande insekt om den har varit nära en planta.
Det där med att det flög någonting klumpigt när du vattnade är nog sorgmyggor. De är vanliga och lever i krukväxtjorden - sällan ett hot för växten.
Anneth
Sorgmygg är det inte för dom vet jag hur dom ser ut det här är ngt annat kryp. Eller finns det kanske flera olika sorter av "blomflugor"?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon