Jesper1986
den enda jag känner till är judekörs så länge...jag känner till rör mig ej fast den tycker jag inte räknas eftersom den är ovanlig sen så blir den bara ogräs i sitt varma varma fuktiga klimat altså inte i sverige.....

ha de
Susanne i Linköping
Alla växter som växer där man inte vill ha dem brukar räknas som ogräs smile.gif t ex räknar jag gräset i gräsmattan som önskvärt gräs, medan det som dräller i odlingsbäddarna är ogräs, namnet till trots laugh.gif sen misstänker jag att det kommer att dyka upp en del jordärtskockor bland vitlöken i vår, då är de också ogräs medan de skockor som kommer upp en meter därifrån är grönsaker som jag gärna vill ha! biggrin.gif Ett par andra ogräs hos mig är gullris och jättebalsamin, de är ju också odlade men jag vill inte ha dem.
nilla
Mitt värsta ogräs är knölklockan, som den tidigare innehavaren planterade överallt...

Gunilla
Ewa L
Mitt värsta ogräs är Vårkrage och Bergsklint!! Låter fint och är det också, men inte i sådana mängder!! Hopplöst av bli av med klinten.
Louise i Göteborg
Parkslide är nog det värsta planterade ogräset. Gullris, praktlysing, sibirisk valmo och många marktäckare är sådant som kan bli "ogräs".
Om det i plantskolans katalog/skylt står nåt' i stil med - anspråkslös perenn, bildar snabbt stora partier - skall man tänka sig för innan man köper den.
Ina
Kirskålen som många räknar som ett eländesogräs var ju en köks- och medicinalväxt från början. Den och Knölklockan har jag hekatomber av...
Jesper1986
kom å tänka på judekörs...e det svårt att gör så att det inte bli till ogräs om man odlar det?

ha de
Cilla
Bergsklinten breder ut sig i min äng så att den tränger ut andra växter. Jag gräver upp ett antal på höst och vår och sätter dem på ställen som är svåra att få annat att gro på; torr skogsjord t ex.

Trots att jag verkligen vill begränsa deras framfart är det svårt att gräva upp de mycket tidiga, ludna, mjuka silverglänsande bebisplantorna på våren. Så de flesta flyttas på hösten här.
Ewa L
Jag tänkte precis likadant ang. Bergsklinten. Det var ju synd...
(Min mamma lärde mig en gång att Synd, det är någonting helt annat, och mycket roligare.)
Satsade alltså på att riva upp den efter blomningen istället. Då kom den ju naturligtvis igen, och igen, och igen... laugh.gif biggrin.gif
Ingrid på Västkusten
Jkla slide, kirskål, bergklint och snårvinda. De är mina värstingar......värsta var nog bergklinten nr vi flyttade in.

Åsså skall det bli spännande å se om jag lyckad introduera några egna nya ogräs förförra året upptäckte jag ju hur invasivt chorogi är och nu får vi se vad jordärtsskockan har för sig :-D Lathyrus tuberorus KAN böi ett ogräs med misstänke rjag.

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon